Для того щоб стимулювати зростання вантажопотоків в окремих портах, зокрема порту Чорноморськ чи портів Дунайського регіону, державі необхідно запровадити адресні програми компенсації частини вартості залізничних перевезень у вказаних напрямках. Таку думку висловив голова Федерації роботодавців транспорту України, перший міністр транспорту України Орест Климпуш, коментуючи анонсовані ініціативи щодо введення коефіцієнтів до залізничних тарифів у напрямку портів Чорноморського регіону, пише ЦТС.

"Діючий Збірник тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом - це чітка і взаємопов’язана система, що базується на прив’язці вартості перевезення до географічної відстані транспортування та інших складових. Тож будь-які спроби ручного втручання і адміністративного коригування тарифів не тільки порушують економічну логіку та принципи конкурентної політики, а і створюють корупційні ризики щодо надання несправедливих переваг окремим ринковим операторам за рахунок інших", - наголошує екс-посадовець.

Він нагадав, що крім залізничної складової, на вартість транспортування також впливають і корабельні збори, які є значно завищеними в окремих портах.

"Якщо ставити питання про справжнє вирівнювання вартості, тоді поряд із коригуванням залізничних тарифів потрібно ставити питання і про зниження портових зборів для портів, де вони є найвищими - інакше це порушує принципи справедливої конкуренції", - додав голова Федерації роботодавців транспорту України.

Держава дійсно може прийняти політичне рішення про підтримку окремих портів - наприклад Чорноморська чи Дунайського регіону, це її право, говорить Климпуш, але тоді вона має прийняти спеціальну адресну програму  щодо зменшення вартості транспортування залізничним транспортом в напрямку окремих станцій і вказати джерела компенсації такої знижки для УЗ.  

"Має бути прийнято окреме урядове рішення з вказівкою чіткого адресного джерела компенсації, як це було із 30%-ю знижкою на перевезення зерна з прифронтових  територій у 2024 р., яка покривалась надходженнями від дивідендів УЗ", - зазначає екс-посадовець.

"Це зрозумілий і прозорий механізм, зрозумілий і "Укрзалізниці" і операторам ринку", - наголошує голова ФРТУ.  

Враховуючи, що головними інтересантами відправлень на Чорноморськ та Дунайські порти є аграрні компанії, то джерелом покриття знижки в напрямку цих портів може стати новий Державний фонд підтримки сільськогосподарських виробників, за створення якого проголосувала Верховна рада минулого тижня. 

Нагадаємо, раніше компанії - члени Європейської Бізнес Асоціації висловили стурбованість намірами АТ "Укрзалізниця" запровадити диференційовані підвищувальні коефіцієнти для розрахунку тарифів на вантажні перевезення у напрямку окремих морських портів.

Бізнес вважає цю ініціативу необґрунтованою та такою, що може зашкодити українським експортерам й економіці загалом. В заяві ЄБА з цього приводу йдеться про те, що нова ініціатива АТ УЗ суперечить принципам рівного доступу до інфраструктури та створює ризики недотримання антимонопольного законодавства. 

Читайте також Коефіцієнт конфлікту: що не так зі спробою адміністративного вирівнювання залізничних тарифів в напрямку портів