Послугу комбінованих перевезень Rollende Landstraße (RoLa) на маршруті Фрайбург (Німеччина) - Новара (Італія) буде припинено в грудні 2025 року. Причиною закриття стало поєднання економічних збитків, нестабільності інфраструктури та системних збоїв, зокрема на стороні Німеччини.

Як пише ЦТС, про це оголосила компанія Alpine AG, оператор сервісу. 

Незважаючи на державну підтримку, продовжувати експлуатацію стало неможливо. Як заявили в RAlpin AG - компанії, що управляє RoLa і належить швейцарським операторам SBB, BLS і Hupac, маршрут більше не може виконувати свою функцію в умовах регулярних скасувань поїздів і збоїв у графіку.

У I кварталі 2025 року кількість рейсів скоротилася на 20% порівняно з аналогічним періодом минулого року, а в 2024 році було скасовано близько 10% поїздів, що призвело до збитків у розмірі 2,2 млн швейцарських франків.

"Стан інфраструктури, особливо в Німеччині, робить планування практично неможливим. Це не окрема проблема RoLa, а системна загроза для всієї альпійської залізничної логістики", - заявили в RAlpin.

Rollende Landstraße - це формат комбінованих перевезень, за якого вантажні автомобілі перевозять залізницею в спеціальних низькоплатформних вагонах, а водії супроводжують їх у пасажирських купе. Ця модель широко використовувалася в альпійському регіоні для зниження трафіку на дорогах і зниження екологічного навантаження.

Маршрут Фрайбург - Новара було запущено 2001 року як тимчасове рішення до запуску проєкту NEAT (Нова трансальпійська залізнична магістраль). Однак навіть після введення NEAT послуга продовжувала обслуговувати до 72 000 вантажівок на рік, що становило приблизно 7% від усього обсягу комбінованих перевезень у Швейцарії.

Зупинка RoLa призведе до того, що частина вантажів тимчасово повернеться на автошляхи, оскільки інфраструктура для перевезень без водія (наприклад, крано-завантажувальні напівпричепи) поки що недостатньо розвинена. Зокрема, не вистачає відповідних терміналів та адаптованого рухомого складу.

Після закриття швейцарського RoLa єдиним діючим маршрутом такого типу в Європі залишиться лінія через перевал Бреннер, яку обслуговує Rail Cargo Group (маршрути Вергль - Тренто, Бреннер - Вергль, Вельс - Марібор).

У RAlpin висловили надію, що за підтримки політиків у майбутньому вдасться створити нові, стійкі логістичні рішення, щоб не втратити досягнутий за 25 років прогрес у галузі екологічно чистих перевезень.