Європейська Бізнес Асоціація закликає переглянути рішення "Укрзалізниці", яке стосується зміни тарифних відстаней між транзитними пунктами у напрямі морського торговельного порту "Чорноморськ" та "Одеса Порт" та орієнтуватися на найкоротші маршрути при тарифікації залізничних перевезень, пише ЦТС.

"Рішення щодо зміни тарифних відстаней у напрямку терміналів порту "Чорноморськ" у січні 2025 року вже спричинило суттєве підвищення вартості перевезень. За інформацією компаній-членів Комітету з логістики Асоціації, приблизно до 2-4,5 доларів за тонну. Раніше Асоціація вже закликала скасувати це рішення. Водночас у квітні відбулись зміни щодо тарифної відстані також і у напрямку станції "Одеса Порт". Тарифні відстані для зазначених напрямків не відповідають найкоротшій відстані перевезення, що тягне за собою зростання витрат вантажовідправників", - йдеться в повідомленні.

В ЄБА зазначили, що використання довших маршрутів призводить до необґрунтованого зростання вартості перевезень, створює тиск на експортерів та знижує конкурентоспроможність української продукції на міжнародних ринках.

На думку експертів Асоціації, така практика тарифікації "Укрзалізниці" може мати негативні наслідки не лише для українського бізнесу, а у довгостроковій перспективі - і для самого товариства. Подорожчання перевезень змусить клієнтів переорієнтовуватися на альтернативні види транспорту, що потенційно призведе до зменшення обсягів перевезень і, відповідно, доходів.

"Використання найкоротших маршрутів вигідне і самому оператору інфраструктури. Оптимізація маршрутів сприятиме рівномірному розподілу навантаження на мережу, знизить ризики перевантаження окремих ділянок і підвищить загальну ефективність та передбачуваність роботи системи", - додали в ЄБА.

Як відомо, наразі ведеться робота над новим законопроєктом, що регулюватиме функціонування ринку залізничного транспорту. На переконання бізнесу, в ньому надзвичайно важливо передбачити стимулювання перевезень за найкоротшими маршрутами. Крім того, варто передбачити механізми, що унеможливлюють непродуктивне використання пропускної спроможності інфраструктури та оперативний перерозподіл невикористаних потужностей. 

"Необхідно враховувати також і євроінтеграційний рух України. В єдиному європейському залізничному просторі тарифікація інфраструктурних послуг має ґрунтуватися на принципах прозорості, економічної обґрунтованості та недискримінаційного доступу, з урахуванням фактично пройденої відстані. Європейський досвід демонструє, щовпровадження таких підходів сприяє підвищенню ефективності залізничної системи та активнішому залученню вантажовідправників", - підкреслили в Асоціації.

З огляду на це, ЄБА вважає за необхідне переглянути підходи до визначення тарифної відстані та розрахунку плати за перевезення вантажів із урахуванням принципу найкоротшого маршруту. Бізнес-спільнота закликає скасувати запроваджені зміни тарифних відстаней між транзитними пунктами у напрямі морського торговельного порту "Чорноморськ" та "Одеса Порт" та забезпечити рівні умови руху для всіх портів.