Якщо "Укрзалізниця" не зможе покращити ефективність найближчим часом, то українські аграрії розвиватимуть альтернативні варіанти для перевезення продукції, заявив генеральний директор Українського клубу аграрного бізнесу Олег Хоменко під час конференції "Логістика як драйвер економічного зростання".
Про це пише ЦТС з посиланням на інформацію УКАБ.
Зазначається, що хоч 2024 рік став лояльнішим для агробізнесу з погляду ціноутворення та продажів, однак співпраця українських аграріїв з "Укрзалізницею" досі залишає бажати кращого. Якщо у 2022-2023 роках, незважаючи на підвищення тарифів і значні часові логістичні витрати, агросектор не мав суттєвого вибору у питаннях перевезень, то наразі є певні зміни.
"Окупація 20% територій призвела до скорочення виробництва сільськогосподарської продукції, тож навіть у найкращі врожайні роки, обсяг перевезень не перевищить 65 млн тонн агропродукції. УЗ необхідно враховувати таке зменшення потенційного попиту на свої послуги з боку агросектору. Але натомість планується збільшення тарифів при відсутності покращення ефективності", - додав Хоменко.
В УКАБ підкреслили, що серед головних проблем УЗ досі залишаються: низька швидкість перевезень (сільськогосподарська продукція із умовного елеватора в Чернігівській області до умовного порту в Одеській області, по розрахункам УЗ, рухається з середньою швидкістю 50 км в день. Тобто термін доставки – 10-11 днів, за які доводиться платити); відсутність належного GPS-трекінгу для відстеження вагонів; дотування пасажирських перевезень за рахунок вантажних і спроби компенсувати збитки шляхом підвищення тарифів; низький рівень залученості сучасних технологій.
Також в організації вважають, що основна причина проблем - монопольне становище "Укрзалізниці". Відсутність конкуренції дозволяє компанії диктувати умови. Покращити ситуацію могло б розділення "Укрзалізниці" на три окремі напрямки: пасажирські перевезення, інфраструктура та вантажні перевезення.
"Крім цього, УЗ потрібно розвивати штучний інтелект на залізниці і ідентифікацію руху своїх вагонів. Коли буде діджиталізація та накопичення великої кількості даних щодо перевезень, то аналітики досить швидко виявлять велику кількість вузьких місць, над якими потрібно працювати УЗ для того, щоб без підвищення тарифів, підвищивши свою ефективність. Втім, якщо модернізація не відбудеться, агробізнес швидко адаптується самостійно. Вже зараз аграрії володіють і користуються сотнями власних вагонів, і якщо УЗ продовжить підвищувати тарифи без покращення якості послуг, вони змушені будуть переорієнтуватися на автомобільну логістику, забезпечуючи незалежність свого бізнесу", - підсумував Хоменко.