Обсяг транзитних перевезень Транскаспійським міжнародним транспортним маршрутом (ТМТМ) за 8 місяців 2024 року виріс у 20 разів порівняно з аналогічним періодом 2023 року. При цьому терміни доставки вантажів з Китаю одержувачам в Азербайджані скоротилися до 11 діб, в Грузії - до 14 діб, повідомив представник залізниць Казахстану на форумі з ТМТМ у Сіані, пише ЦТС.

Таких результатів вдалося досягти завдяки використанню можливостей казахстансько-китайського терміналу у Сіані. В цьому сухому порту формується 30% контейнерних поїздів, що прямують з Китаю через Казахстан до Європи, 40% імпортних вантажів, що надходять до Китаю з Казахстану.

Наразі Міністерство транспорту Казахстану проводить переговори з європейськими партнерами щодо можливості співробітництва щодо реалізації перспективних інвестиційних проектів у транспортній сфері, зокрема будівництва мультимодальних термінальних потужностей за участю Казахстану в Європі.

Нагадаємо, на початку року стало відомо, що європейські та міжнародні фінансові інституції виділять 10 млрд євро на підтримку та інвестиції для сталого транспортного сполучення в Центральній Азії. Що має стати альтернативою російському маршруту при транспортуванні товарів між ЄС та Китаєм.

Європейські чиновники звертали увагу, що анонсовані інвестиції базуються на результатах дослідження, яке на тлі вторгнення рф в Україну було проведене в 2023 році, аби визначити потреби у розбудові транспортної інфраструктури на альтернативному маршруті - Транскаспійському. Зокрема, було проведено оцінку потреб капіталовкладень в інфраструктуру Казахстану, Киргизстану, Таджикистану, Туркменістану і Узбекистану.

Варто зазначити, що, хоча українські порти і зазначені на карті Транскаспійського маршруту у документі Єврокомісії, продовження маршруту в західному напрямку розглядається або суходолом через територію Туреччини, або через Чорне море - до портів Румунії і Болгарії.

Ще в 2013 році керівники залізниць Казахстану, Азербайджану та Грузії підписали Угоду про започаткування Координаційного комітету з розвитку Транскаспійського міжнародного транспортного маршруту. У лютому 2014 року до залізничних компаній приєдналися порти Актау (Казахстан), Баку (Азербайджан), Батумі (Грузія), а також Азербайджанське Каспійське морське пароплавство.

1 червня 2016 року до складу Координаційного комітету з розвитку Транскаспійського міжнародного транспортного маршруту приєдналася "Укрзалізниця".

Трохи раніше, в січні того ж року з порту Чорноморськ по ТМТМ біло відправлено перший тестовий контейнерний поїзд. До кордону з Китаєм він прибув за 16 днів. Потім поїзд довгий час залишався незавантаженим і врешті повернувся порожнім у квітні. Зворотній шлях зайняв 10 днів. Запуск тестового потяга показав наявність на той час проблем з залученням вантажопотоку, а також неузгодженість щодо поромн