Зниження тарифів на вантажні перевезення залізницею - поширений європейський досвід, який допомагає стимулювати економіку та збільшити обсяги вантажів. Україні ж це також допоможе врятувати дороги, адже навантаження на них значно збільшилось після зростання тарифів "Укрзалізниці". Про це розповів директор Центру транспортних стратегій Сергій Вовк.
Про це пише ЦТС з посиланням на Бізнес Цензор.
"Зниження тарифів це європейський досвід. Сама "Укрзалізниця" демонструє, як це може працювати. Одна з останніх новацій - запровадження 30% зниження на відправки зернових вантажів з прифронтових станцій. Знову-таки питання: чому тільки зернових? Адже всі підприємства, які працюють на лінії зіткнення або близько біля лінії зіткнення, перебувають у рівних умовах і працюють з надзвичайно великим порогом небезпеки. Але преференція була надана лише зерновим вантажам. Але це зразу показало свою ефективність, коли відправки з цих станцій одразу зросли. Бізнес відразу відчув можливість того, що можна везти дешевше, і почав працювати з цим вантажопотоком", - каже експерт.
Таким чином, за його словами, вчиняли у Німеччині, щоб добитися збільшення частки залізниці у транспорті - тому що це екологічний і швидший спосіб доставки.
"У цьому - стимулююча роль тарифу. А у нас чомусь тариф розглядається виключно як фіскальна історія - коли просто кошти забираються в бізнесу і перекачуються в державний бюджет. Це може працювати, коли економіка перебуває в гарному стані. Але зараз точно не та ситуація. Навіщо добивати цю галузь ще підняттям тарифів? Це питання відкрите, і я сподіваюся, що його будуть серйозно обговорювати на рівні профільних міністерств", - зауважив Вовк.
Він також підкреслив, що після рекордного підвищення тарифів експортери направили свої вантажі на автодороги, що призводить до руйнування покриття і ускладнює рух.
"Значна частина вантажопотоку іде на дороги, і ми змушені, як ті дурні, платити двічі. Спочатку ми заберемо гроші, перекачаємо їх у бюджет через дивіденди "Укрзалізниці", а потім набагато більші кошти будемо змушені втримувати, витрачати на підтримання доріг в адекватному стані. Особливо гостро відчувається це питання в припортових регіонах - коли кількість автомобільних зерновозів під час підвищення тарифів просто критично зростає і йдеться про тотальне завантаження. Непродумана політика тарифна якраз веде до того, що бізнес шукатиме інші можливості. Він або зменшить обсяги виробництва, або перейде на іншу модальність, перейде на автомобільні дороги, що у кінцевому етапі буде коштувати бюджету набагато дорожче", - резюмував експерт.
Нагадаємо, з 1 січня 2022 року тарифи на вантажні залізничні перевезення вантажів першого тарифного класу зросли на 9%. Це було передбачено наказом №586. До того індексація тарифів відбулася також в серпні 2021 року.
В червні 2022 року УЗ підняла тарифи на вантажні перевезення відразу на 70%.
Представники бізнесу неодноразово заявляли, що УЗ необхідно зосередитись не на підвищенні тарифів, а на зростанні своєї вантажної бази та скороченні витрат (наприклад, операційних), що значно зросли за останній період. В об’єднанні "Укрметалургпром" в свою чергу заявляли, що підвищення тарифів на залізничні перевезення серйозно вдарить по промисловості.
"Тяготи війни в Україні несуть усі. І тут кожному варто зосередитися на власній ефективності, а не намагатися вирішувати свої проблеми за рахунок інших. Решта економіки України не повинна платити за неконтрольоване зростання витрат "Укрзалізниці". Кожне підвищення залізничних тарифів призводитиме до того, що частина підприємств просто закриється і вже не зможе відновити свою роботу після перемоги України", - зі свого боку прокоментував гендиректор ФРТУ Володимир Гусак.
Читайте також Win-win замість гри в одні ворота