Будівництво залізниці з шириною колії 1520 мм від українського кордону до портів Гданськ (Польща) та Клайпеда (Литва) полегшить доставку українського зерна і дасть Польщі можливість заробляти на його транзиті. При цьому в Україні є інвестори, готові фінансувати цей проєкт.
Як пише ЦТС з посиланням на Інтерфакс-Україна, про це розповів міністр аграрної політики та продовольства України Микола Сольський в інтерв'ю Puls Biznesu.
Посадовець заявив, що, якщо буде побудовано ширококолійна залізниця територією Польщі від кордону з Україною до Гданська, то українські компанії гарантуватимуть відповідні масштаби перевезень цим маршрутом протягом 10 років.
"Скажу більше: Польща зможе будувати на своєму узбережжі заводи з переробки українського зерна й експортувати готову продукцію, на чому, звісно, зароблятиме більше", - зазначив міністр.
За його словами, вагонів для перевезення зерна в Україні в рази більше, ніж у всіх країнах ЄС. Тому замість того, щоб інвестувати у вагони для колії європейського стандарту, доцільніше побудувати колію 1520 мм від українського кордону до польського узбережжя.
Сольський також повідомив, що в Україні є інвестори, які готові профінансувати такий інфраструктурний проєкт.
"Питання, яке має бути вирішене, - це ухвалення польським парламентом спрощеної процедури такого інвестування. Такий спрощений порядок уже ухвалено в Польщі, наприклад, у випадку з будівництвом нафтопорту або газового терміналу. Я знаю, що цю пропозицію було проаналізовано. Однак, імовірно, краще запитати про долю проєкту в польських джерел", - додав український міністр.
Читайте також Малими кроками: Як євроколія перетворила литовський Каунас на залізничний хаб
Нагадаємо, що ще в 2022 році Всеукраїнська аграрна рада разом з іншими учасниками Всеукраїнського аграрного форуму звернулася до президента та прем’єр-міністра Польщі щодо можливості прокладання залізниці стандарту 1520 мм територією цієї країни. На підтримку цього проєкту тоді виступила і Європейська Бізнес Асоціація. Зазначалося, що залізниця до польських та литовських портів може бути реалізована як шляхом реконструкції існуючої залізничної мережі та будівництва комбінованої колії, так і будівництва окремої залізничної гілки.
Тодішній голова "Укрзалізниці" Олександр Камишін ідею прокоментував так: "ЄС навіть не буде розглядати таку пропозицію з безпекової точки зору. Особливо в такий час, як зараз, адже широка колія - це стандарт рф. Та і з точки зору економіки на будівництво такої колії пішло б 6-7 років, тому такий проєкт зараз не є актуальним".
За словами одного із співрозмовників ЦТС з УЗ, Польща більше буде налаштована на з’єднання з українською залізничною мережею колією європейського стандарту 1435 мм, по прикладу того, як це робиться з країнами Балтії.
Читайте також Прожекти розбудови: Чи всі заявлені інфраструктурні інвестпроекти дійсно потрібні Україні