Вимоги польських перевізників, які страйкують біля кордону з Україною, повернути дозвільну систему для українських автоперевізників є безперспективними. Це обумовлено тим, що Угоду про лібералізацію вантажних перевезень автомобільним транспортом було ратифіковано всіма членами ЄС і підписано між Європейським союзом та Україною, а не з окремими країнами-членами.

Як пише ЦТС з посиланням на Інтерфакс-Україна, про це сьогодні написав у Facebook голова Державного агентства відновлення та розвитку інфраструктури Мустафа Найєм.

"Зараз дуже важливо спокійно декларувати і зафіксувати дві важливі тези. Перша: Україна не має наміру навіть обговорювати повернення до дозвільної системи", - зауважив посадовець.

"Друге: головною причиною підписання Угоди про вантажні перевезення було порушення Угоди про поглиблену та всеосяжну зону вільної торгівлі (ЗВТ) між Україною та ЄС. Війна лише прискорила цей процес, за що ми вдячні всім нашим сусідам і партнерам", - додав Найєм.

Він пояснив, що Угода про ЗВТ забороняє погіршувати умови взаємного доступу на ринок, тоді як Польща надала Україні 2016 року квоту 200 тис. дозволів, у 2021 році - 120 тис., за зростання загального товарообігу з країнами ЄС майже на 45%.

Голова Держагентства додав, що Польща також прямо порушувала права України, зокрема статтю 5 "Свобода транзиту" Генеральної угоди з тарифів і торгівлі, до якої Україна приєдналася 05 лютого 2008 року, що передбачає свободу транзиту через територію кожної сторони за маршрутами, найбільш зручними для міжнародного транзиту.

"Наприклад, лише 2021 року через кризу з польськими дозволами ми втратили до 500 млн євро тільки тому, що дозволи елементарно закінчилися, а нові польська сторона давати відмовилася. Хто пам'ятає, ринок тоді просто став", - зазначив Найєм.

Він наголосив, що дозвільна система була штучним бар'єром для здійснення вільної торгівлі, обмежуючи не лише двосторонню торгівлю, а й транзит українських товарів до країн ЄС.

"І я дуже сподіваюся, що ми ніколи не повернемося до цієї ганебної та дискримінаційної практики, яка обмежувала нас у торгівлі з ЄС", - наголосив він.

Як вже повідомлялося, польські перевізники блокують три прикордонні пункти пропуску: "Корчова - Краківець", "Гребенне - Рава-Руська", "Дорогуськ - Ягодин".

Як висловився один з організаторів акції протесту, блокада спрямована не проти України, а за те, "щоб мати рівні можливості" з українськими перевізниками.

Серед головних вимог, які скеровані до польського міністерства інфраструктури, він назвав відновлення з боку Польщі практики дозволів для українських перевізників: "Необов’язково їх повинно бути стільки ж, як до війни, але ми хочемо, щоб це було відновлено".

Нагадаємо, 29 червня 2022 року Україна та ЄС підписали Угоду про вантажні перевезення автомобільним транспортом, яка скасувала необхідність отримання українськими перевізниками відповідних дозволів для здійснення двосторонніх та транзитних перевезень в держави ЄС.

Після підписання угоди, станом на березень 2023 року кількість українських перевізників, які перетинали кордон в напрямку ЄС, у порівнянні з аналогічним періодом 2021 року збільшилась на 53%, а сама ж кількість перетинів - на 43%.