За підсумками січня-квітня 2023 року експортна перевалка вугілля в портах росії збільшилася на 18,3% у порівнянні з аналогічним періодом 2022 року. При цьому у березні та квітні були продемонстровані найкращі показники експортної перевалки вугілля з моменту запровадження у серпні минулого року ембарго на вугілля з рф.
Як пише ЦТС з посиланням на Комерсант, всього за перші чотири місяці 2023 року порти країни-агресора обробили 69,9 млн т вугілля.
Найкращу динаміку зростання перевалки демонструють порти Мурманськ (зростання на 84,6%), Усть-Луга (80,3%), Шахтарськ (63,4%) та Виборг (56,9%). Разом з тим, у зв'язку з перевантаженістю залізниць рф у структурі російського експорту дещо скоротилася частка найрентабельніших для експортерів напрямів - портів Далекого Сходу та Чорноморського регіону.
Зростання морського експорту вугілля в рф пояснюють перенаправленням постачань через втрату українського та польського напрямів, куди відвантаження йшли переважно залізницею. Експорт до ЄС та України в 2021 році сукупно становив 64 млн т. З минулого року росія змушена була перерозподілити ці обсяги в АТР, куди 2022 року було поставлено 140 млн т вугілля. Загалом в 2022 році росія знизила експорт вугілля в порівнянні з попереднім роком на 1%, до 221,2 млн т.
За оцінками експертів, в 2023 році росії буде важко підтримувати поточні обсяги реалізації вугілля морським транспортом через зменшення різниці в ціні на вугілля російського походження та з інших країн, а також невизначених перспектив продажів у Марокко та Туреччині.
Нагадаємо, що, не дивлячись на санкції, в січні-квітні 2023 року вантажообіг морських портів рф збільшився на 11,6%, порівняно з аналогічним періодом 2022 року, склавши 300,5 млн т. Значне зростання, на тлі блокування роботи українських портів з боку рф, показав вантажообіг морських портів Азово-Чорноморського басейну. Там загальний обсяг перевалки зріс на 22% до 100,1 млн т.