Сьогодні спливає місяць відтоді, як росія заявила про вихід із зернової угоди. Де-факто це сталося ще раніше - з осені минулого року коридор майже перестав працювати, оскільки російська сторона у Спільному координаційному центрі в Туреччині блокувала прохід суден, з кожним місяцем зменшуючи їхню кількість. Економічна блокада України і була початковим задумом країни-агресора, про що свідчать російські документи, доступ до яких отримало Головне управління розвідки Міноборони України. 

Вихід рф із зернової угоди викрив нову реальність: Україна почала займати активну позицію та показала, що може не тільки претендувати на статус морської держави на рівні заяв, а і на рівні конкретних дій. Від нав’язаних нам правил, ми перейшли до встановлення власних, а конкретні військові кроки  показали, що розмовляти виключно з позиції сили в Чорному морі Москва більше не зможе.

Що ж саме сталося за цей місяць?  

Перше - асиметрична військова відповідь і удари по російським кораблям. Передувало цьому прибережне повідомлення 4 серпня від України, згідно з яким акваторії російських портів на Чорному морі були оголошені такими, що перебувають під воєнною загрозою. В той самий день стало відомо, що поблизу Новоросійська зазнав атаки десантний корабель "Оленегорский горняк". Наступного дня, 5 серпня, у Керченській протоці під час атаки безпілотників був пошкоджений танкер із назвою Sig під прапором росії. 

Такими діями Україна показала, що Чорне море не належить рф, та маючи на озброєнні підводні дрони вартістю кілька десятків тисяч доларів ми можемо суттєво впливати і на економіку країни-агресора. Адже після атаки на російські судна, вартість страхування для них значно зросла.  

Друге - широка дипломатична дискусія на предмет нової архітектури безпеки у Чорному морі,  до якої доєднались впливові світові політики, зокрема держсекретар США Ентоні Блінкен. ЦТС також є майданчиком для цієї дискусії. Ми говорили з вантажовласниками, військовими експертами та будемо і надалі продовжувати підіймати цю тему – на черзі змістовна розмова про нову стратегію безпеки в регіоні, дипломатичні зусилля та обриси нового українського чорноморського флоту.    

Третє - створення тимчасового коридору для виходу суден із українських портів, що стало логічним продовженням перших двох кроків. Контейнеровоз JOSEPH SCHULTE, який став першим судном, яке скористалося цим коридором і вийшов напередодні з порту Одеса, станом на 18:00 17 серпня проходить повз узбережжя Болгарії і вже наближається до територіальних вод Туреччини. Віце-прем’єр-міністр з відновлення України, міністр розвитку громад, територій та інфраструктури України Олександр Кубраков заявив, що тимчасовий коридор першочергово буде використовуватися для евакуації суден, які перебували в українських портах Чорноморськ, Одеса та Південний на момент повномасштабного вторгнення російської федерації. Але те, що такі судна будуть випускати першочергово, не означає, що іншим суднам буде заборонено вихід. В будь-якому випадку, основне, що вирішувати це - вже нам. 

Безумовно, залишається багато проблем, основна з котрих зараз - це необхідність військового захисту портової інфраструктури, яка знаходиться на вістрі ракетних та дронових атак весь цей місяць. Але головне - Україна показала, що може бути морською державою і ніякі зовнішні угоди не можуть диктувати нам рішення, які не відповідають нашим геополітичним інтересам.