Минулого тижня Єврокомісія представила Пакет розширення до 2024 року. Фактично, це детальний звіт про прогрес кожної країни, що має статус кандидата або потенційного кандидата на членство в ЄС. "Ми пропонуємо детальну оцінку стану справ у країнах, які прагнуть стати членами Європейського Союзу. Оцінка базується на індивідуальних зусиллях і заслугах країн, враховуючи верховенство права в їх основі", - зазначив Верховний представник Європейського Союзу з питань закордонних справ і політики безпеки Жозеп Боррель, коментуючи цей документ.
Окремі положення звіту стосуються сектору транспорту та інфраструктури. ЦТС наводить основні положення, які відображають наші досягнення в цій галузі.
Насамперед у звіті зауважується, що Європейський Союз має загальні правила щодо технічних стандартів та стандартів безпеки, соціальних стандартів, рівня державної допомоги та лібералізації ринку автомобільного транспорту, залізниць, внутрішніх водних шляхів, мультимодального транспорту, авіації та морського транспорту. "У транспортному секторі Україна продовжує свою прихильність впровадженню пріоритетних транспортних правил ЄС. Відповідно до своїх зобов'язань та для того, щоб дати поштовх реформам у цьому секторі, Україна повинна прийняти та розпочати реалізацію переглянутої Національної транспортної стратегії до 2030 року, а також прийняти та розпочати реалізацію Стратегії розвитку та розширення прикордонної інфраструктури з державами-членами ЄС та Республікою Молдова до 2030 року", - наголошується у звіті.
Європейські експерти не дуже високо оцінили наші досягнення в транспортній сфері, зауваживши, наприклад, що в контексті автомобільних перевезень значні регуляторні реформи та законодавчі акти "ще попереду". Зокрема, згадується про закон, що узгоджує послуги автомобільного транспорту зі стандартами ЄС, який і досі не прийнято. "Транспозиція соціальних та ринкових правил автомобільного транспорту є ключовою, щоб українські перевізники могли конкурувати на рівних з ЄС та забезпечити правильне функціонування та виконання угоди про автомобільний транспорт між ЄС та Україною" – йдеться у звіті. У ньому також зауважується, що під час реалізації Стратегії безпеки дорожнього руху рівний акцент варто зробити на чотирьох стовпах - на безпеці інфраструктури, безпеці транспортних засобів, безпечному використанні доріг та поводженні після аварії. Водночас, зазначається, що в червні 2024 року угода про автомобільний транспорт, в якій йдеться про тимчасову лібералізацію двосторонніх та транзитних автомобільних перевезень між ЄС та Україною, була продовжена до 30 червня 2025 року. У звіті також згадується про те, що нині в Україні знаходиться в процесі ратифікації Протокол Interbus про міжнародні регулярні та спеціальні регулярні перевезення пасажирів автобусом.
Окрему увагу Єврокомісія звертає на те, що станом на 2023 рік прогрес реформи залізничного транспорту затримується через очікуване законодавство, незважаючи на його часткове узгодження з технічними стандартами ЄС. Акцентується, зокрема, на тому, що в Україні досі немає незалежного регулюючого органу. "Україна повинна прийняти новий Закон про залізничний транспорт, щоб створити законодавчі умови для функціонування конкурентного ринку пасажирських та вантажних перевезень та створити інституційну базу незалежного регулюючого органу, незалежного національного органу з безпеки та відокремити управління інфраструктурою від залізничних транспортних операцій, що дозволить реалізувати майбутнє залізничне законодавство", - наголошують експерти.
У Пакеті розширення оцінюється відродження морського транспорту завдяки Чорноморському коридору, запущеному Україною в серпні 2023 року, після виходу росії з Чорноморської зернової ініціативи. Але зазначається, що прогрес у гармонізації законодавства з морськими принципами ЄС, включаючи державний контроль порту та моніторинг руху суден, був мінімальним. Нині триває розробка та впровадження правил транспортування внутрішніми водними шляхами, що дозволить підвищити безпеку судноплавства та функціонування ринку, йдеться у звіті. Також зауважується, що участь України в Стратегії ЄС для Дунайського регіону та двосторонніх угодах з прибережними державами відображають зусилля щодо полегшення внутрішньої навігації. "Україна повинна продовжувати працювати над виконанням усіх необхідних вимог щодо поточного процесу визнання сертифікатів на внутрішніх водних шляхах", - йдеться в документі.
Єврокомісія зважає на закриття повітряного простору для цивільних авіаперевезень над Україною, але вказує і на те, що в той час як нормативне узгодження з авіаційними правилами ЄС триває, перегляд списку транспозиції Угоди ЄС-Україна про спільний авіаційний простір ще не розглядався.
Судячи зі звіту, Україною не було досягнуто прогресу і в сфері мультимодального транспорту. Загалом, за рівнем наближення нашого права до стандартів ЄС станом на осінь 2024 року, у сфері транспортної політики Україна отримала двійку. Згідно з термінологією ЄС, ця оцінка свідчить про "деяку відповідність праву ЄС".
Двійка в України і за статтею втілення реформ і в сфері Транс'європейських мереж. Зазначається, що в грудні 2023 року Україна підписала угоду високого рівня з Європейською комісією щодо покращення транспортного зв'язку. Відповідно до переглянутого регламенту TEN-T, для Транс'європейської транспортної мережі коридори були розширені на Україну: Північне море - Балтійське море через Львів і Київ до Маріуполя; Балтійське море - Чорне море - Егейське море до Одеси через Львів і Кишинів; і коридори Балтійське море – Адріатичне море та Рейн-Дунай аж до Львова.
Зусилля України були зосереджені на аварійному ремонті та відновленні та розвитку життєво важливих зв’язків із портами Дунаю, державами-членами ЄС та Молдовою в рамках ініціативи ЄС-Україна Solidarit Lanes, зауважують експерти. Натомість адміністративні можливості та підготовка проектів у цій сфері все ще потребують розвитку, наголошують експерти. Вони також зауважують, що Україна повинна розпочати реалізацію стратегії розвитку та розширення прикордонної інфраструктури з державами-членами ЄС та Республікою Молдова до 2030 року. Це допоможе визначити пріоритети інвестицій в інфраструктуру перетину кордону та пропускну здатність через залізничні та автомобільні пункти перетину, пов'язані з TEN-T, зазначається у звіті.
У 2023 році наш прогрес реформ у транспортній сфері склав лише 3%. Таку цифру було відображено в звіті, який підготувала Україна і передала стороні ЄС у рамках 9-го засідання Ради асоціації Україна-ЄС в березні в Брюсселі. Не схоже, що цього року наші успіхи будуть суттєво кращими.
Як вже писав ЦТС, саме навесні 2023-го розпочалася активна робота над проектом закону про залізничний транспорт, який нам необхідно ухвалити для того, щоб не зірвати домовленості зі Світовим банком та виконати зобов’язання, взяті Угодою про асоціацію з ЄС. Нагадаємо, що позаминулого тижня у Верховній Раді було зареєстровано кабмінівський законопроект зі схожою назвою. Урядовці кажуть, що він містить в собі всі положення, на яких наполягають міжнародні партнери, а також - узгоджений із представниками бізнесу. Але таку позицію заперечують самі представники бізнесу та опозиційні сили в парламенті.
Читайте також Привид закону про залізничний транспорт.