16 сентября в порту Южный на месте строительства терминала приема сниженного газа “LNG термінал” прошел брифинг с участием начальника порта Южный Александра Лагошы, главы Координационного совета проекта Виталия Демянюка, главы Госагентства по инвестициям и управлению национальными проектами Владислава Каськива, старшего вице-президента Excelerate Energy L.L.P. Эдварда Скотта, управляющего партнера  Opiser Ukraine (представителя Enagás, S.A. в Украине) Джорди Сарда Бонвехи. Мы решили опубликовать наиболее интересное из сказанного там.

Коли розпочнеться будівництво терміналу?

Владислав Каськів: Ми подолали критичний  етап реалізації проекту,  і переходимо до фази технічного виконання проекту, яка розпочнеться через 2 місяці -  у середині листопада. Відбудеться офіційний початок будівництва терміналу – стику трубопровідного з’єднання  української ГТС  з терміналом. Тоді ж очікується і підписання низки різних документів в рамках угоди про створення консорціуму «LNG-термінал».

Вчора під час YES відбулася зустріч потенційних партнерів Нацпроекту «LNG-термінал» за участю міністра Бойка. На цій зустрічі було представлено 7 компаній, які представляють різні частини цього проекту: інвесторів, консорціуму, партнерів, юридична провідна компанія, яка працює у сфері енергетики, інвестиційний фонд .

Ключовими напрямками засідання було: Розробка ТЕО. Головне, що 2 тижні тому уряд України Кабмін затвердив цій проект і фактично інституціалізував. Цим рішенням уряд фактично підтвердив, що проект буде втілюватися з тими базовими параметрами, які визначає ТЕО. Це дозволило нам перейти в технічну стадію проекту. Одночасно з ТЕО ми вели активну роботу з потенційними учасниками -  міжнародними компаніями. Серйозна фактична робота, яка була підсумована першим робочим засіданням.

Яким чином буде здійснюватися координація проекту?

Владислав Каськів: Наступного тижня ми очікуємо ще одне рішення уряду, яке дозволить розгорнути роботу по реалізації морської частини проекту (проект складається з трьох частин морської: будівництво морського підвідного каналу, наземної частини – це будівництво самого заводу і приєднання його до магістрального газопроводу). Всю цю роботу буде координувати державне підприємство – НП «LNG-термінал», яке функціонує та було замовником ТЕО на попередній стадії. Це підприємство буде замовником морської частини. Ця частина буде здійснюватися як окремий проект, завдяки державним гарантіям, які будуть виділені Урядом. А основна частина будівництва наземного LNG - терміналу буде реалізовуватися як інвестиційний проект, де фінансова частина держави не буде перевищувати самі відсотки.

Які технології будуть використовуватися під час спорудження терміналу

Віталій Дем’янюк: Реалізація проекту LNG-термінал приносить в Україну нові технології, які є новими не тільки для нас. Ми вперше за багато років користуємося не секонд-хендом, не тим, що використовувалося на Заході, Європі чи Сполучених штатах 10 чи 20 років тому. Ми використовуємо ті технології,  які є новими, але вже апробованими та успішними, які дозволяють сягати ефективних рішень в  LNG-індустрії. Власне, компанії Enagás та Excelerate Energy L.L.P -  є флагманами,  як в управлінні такого роду проектами, так і в імплементації технологій, які дозволяють швидко розгортати постачання LNG на ті чи інші території. Ми очікуємо, що такого роду технології дозволять нам розгорнути першу стадію проекту протягом двох років. І протягом двох найближчих років близько 5 млрд куб. альтернативного скрапленого газу Україна буде мати на своїй території.

Едвард Скотт: Excelerate Energy L.L.P  є провідною компанією з транспортування зрідженого газу, ми були піонерами в цій технології. Перший термінал наша компанія відкрила у 2005 році і до сього часу ми управляємо 11-ма терміналами по всьому світу і ще 15 терміналів знаходяться на різних стадіях будівництва. Ми вважаємо, що технологія з постачання зрідженого газу є ефективною і допоможе Україні вирішити багато питань.

Чи вирішено вже всі проблемні питання з Туреччиною пов’язані з пропуском танкерів?

Владислав Каськів: LNG можна віднести до категорії специфічних грузів, які не проходили ще турецькі протоки, але більш небезпечні грузи проходять протоки регулярно зокрема, близько тисячі в рік проходів здійснюють танкера з LPG  газом. Це дозволяє нам мати і юридичну, і моральну , і політичну базу для того, щоб вирішити цю проблему. Наші проходи складають від 6 до 10 танкерів на місяць, тобто вони не складають великої загрузки. Але ми шукаємо інші можливості. І є тенденції до покращення – турецький уряд оголосив про будівництво нового каналу – комерційного, в обхід європейської частини Стамбулу. Насправді, ця проблема була більше в публічній стороні, ніж  у технічній. Але ми будемо всіляко будемо враховувати інтереси турецької сторони заради наших спільних інтересів.

Приблизно рік тому було створено українсько-турецьку групу, по реалізації енергетичних проектів, включаючи LNG, реверсне постачання газу с Туреччини. Я очолюю цю групу з української сторони, з турецького боку групу очолює заступник міністра енергетики Туреччини пан Айтекін.  Ми провели цілий ряд засідань та можемо стверджувати про незмінний прогрес у наших стосунках, який окреслюється 4 проектами в стадії розробки між нашими країнами. Ці проекти стосуються будівництва терміналів по зрідженому газу,  як на Чорноморському узбережжі, так і на узбережжі Туреччини; це проект, який стосується вивчення можливостей реверсного постачання газу з території Туреччини, а також участі України  в транснаціональних енергетичних проектах, де є Туреччина партнером. Це проекти з постачання середньо азійського газу на територію Європейського Союзу.

Якою буде форма власності терміналу?

Владислав Каськів: Що стосується конкурсу. Це тема досить специфічна, тому ми намагаємось зберегти баланс між здоровим глуздом, раціональним підходом в рамках діючого законодавства та прозорістю максимальною.  В рамках діючого законодавства буде прийнято остаточне рішення щодо структури консорціуму.

Проект складається з трьох частин. Перша частина – морська. Друга - це будівництво трубопроводу. Третя – це наземна частина LNG-термінал. Структура фінансування кожного елементу є окремою. Морська частина – видатки з неї не можуть перекладатися на плечі інвестора, тому що це інфраструктура і її повинна забезпечити країна. Ми вибрали найбільш оптимальну формулу – залучення коштів під державні гарантії, які мають тверду поворотну основу. Кошти на цей кредит будуть повертатися за рахунок різних зборів, які регулюються діючим українським законодавством: якорні, маякові та інші. Період окупності – 12 років. Це дозволяє нам орієнтуватися, що ці кошти будуть обслуговуватися вчасно і ніяких проблем до бюджету та фінансової системи України не несуть.

Друга частина – буде розвиватися у 2 етапи. Перший -  це з’єднання платформи FSRU з газотранспортною системою. Вона буде фінансуватися за власні кошти «Укртрансгазу» (НАК «Нафтозагу»). Наступний – через 3 роки, після того, як буде реалізовуватися наземна фаза проекту, буде мати інше рішення з’єднання більшої потужності, і фінансова модель буде пророблена на рівні уряду. Тому що зараз немає такої потреби, але там також можуть бути використані різні механізми, там також є поворотна основа, тому що послуги за транспортування газу мають свій тариф.

Що стосується самого  LNG-терміналу – це класичний інвестиційний проект, де держава визначила своє бажання бути міноритарним партнером в цьому проекті, маючи пакет 25%, та несучи прямі затрати на рівні 7%. Це визначено ТЕО та затверджено урядом. Інші кошти будуть або прямі або залучені приватною компанію

Президент  дав доручення цю роботу максимально пришвидшити. Ми фактично скористаємося компетенцією команди, яка є. Переходимо на наступний етап – створення управляючої команди, яка буде інвестувати і управляти терміналом. Ми на такому рівні, коли держава є міноритарним учасником,  за весь період незалежності України не створювалось, але натомість була зовсім інша економічна логіка.

Юридична база та схематика цього процесу ще не відпрацьована. Ми маємо справу с прецедентом, який дасть Бог, проросте новими проектами. Держава не буде управляти, будучи міноритарним акціонером цього процесу. Ми зараз шукаємо юридичні механізми. В нас є 2 варіанти рішення – одне з них може передбачати необхідність прийняття окремого спеціального закону або регулювання діючого законодавства, яке дозволяє цю роботу робити. Є ще третій варіант, який дозволяє вирішити цю задачу на базі діючого законодавства.  Але ми будемо шукати формулу максимально  зручну для наших партнерів.

Чи вирішено питання з флотом, що здійснюватиме доставку стисненого газу?

Евард Скотт: На теперішній час в нас є в наявності 8 суден, а одне ще добудовується. А в наших партнерів є в наявності ще 8 суден. Оренда корабля залежить від деяких параметрів – якого це класу судно, яка в нього є потужність, скільки на ньому може зберігатися газу, яка можливість регазифікації, на який період береться – чим довший період оренди  тим дешевше. Тобто низка факторів. Ємність суден коливається від 138 тис м куб до 260 тис м куб. Одне з таких будується зараз в південній Кореї то і відповідно діапазон оренди коливається від 30 до 65 млн дол. на рік за судно.  Але це питання, яке одночасно вирішується технічними параметрами і перемовинами які ведуться з власником судна.

Ті судна які доступні на сьогоднішній день. Які можуть бути запропоновані нам Екселерейт енерджі вже зараз, як тільки ми будемо технологічно готові до приходу таких суден в наш порт, складає 150 тис м куб.

Сьогодні не має проблем з транспортним флотом. І традиційно великі компанії які продукують LNG, вони володіють своїм власним транспортним флотом, або цей флот знаходиться в них у лізингу. Сюди можуть заходити кораблі – 170 тисячники під регазифікацію 150 тисячної потужності.

Які перспективи відносно Азербайджанського газу?

Владислав Каськів: Ми парафували угоду про створення спільної компанії яка могла б вивчити можливість транспортування азербайджанського газу з території Азербайджану в Україну через територію Грузії. Ми ведемо активний діалог з Азербайджаном, але змінилася кон’юнктура з’явилися нові проекти, вони мають  реалізовуватися в певній послідовності реалізовуватися. Баланс газу є баланс газу. Тому ми як 2 руки одного тіла – працюємо для комплексного рішення того чи іншого питання. В тому ж ТОНАПі левова частка в азербайджанської сторони, яка в свою чергу структурована теж з різних компаній, в тому числі і приватних. Тому всі ці домовленості вони не мають відокремленого рішення. А можуть реалізовуватися в комплексі. Зараз в нас ситуація тільки зі знаком плюс. Ми очікуємо якоїсь фіналізації цих домовленостей в найближчому місяці. За участю не лише Азербайджану, а й інших країн – Грузія, Туреччина.

Яким чином керуватиметься питання постачання газу?

Владислав Каськів: Ми очікуємо, що питання постачання газу буде керуватися одним з учасників консорціуму. Ми розглядаємо 5 варіантів постачання і значна частина на рівні переговорів. Ви не забувайте, що клієнтом в цьому випадку є не LNG-термінал і не Національний проект, а НАК Нафтогаз України, який буде стороною – контрактером. В нас ідеальна співпраця з міністерством енергетики. З НАКом в контексті того, що є державне мислення, а по друге ми працюємо паралельно щодо підготовки угод закупівлі газу. Уряд та міністерство готові до підписання тривалої угоди на постачання, яка буде забезпечувати ресурс для функціонування LNG-терміналу.

Ми не створюємо преференцій для українських або іноземних компаній. Для нас це питання не лише енергетичної незалежності, а й суверенітету України, тому для нас важливий погляд та участь у глобальних компаніях. Ви знаєте, які є опоненти у цього проекту – вони не гнушаються ніякими засобами для того щоб зупинити. Але в України та уряду є твердий намір довести цю страву до кінця. Я вже не кажу про команду.  Все це створює передумови, щоб наші партнери були надійні компанії з точки зору компетенції, репутації і можливостей протистояння зовнішнім викликам.

Чи задоволені ви ділянкою де буде споруджуватися термінал?

Джорді Сарда Бонвехі: Площадка – ідеальна.

Евард Скотт: Майданчик підходить абсолютно.