"Укрзалізниця" цього тижня оголосить 80 аукціонів із продажу близько 31 тисячі тонн металобрухту.

Про це пише ЦТС з посиланням на інформацію АТ УЗ.

"Після переговорів з потенційними покупцями, аналізу аналогічних торгів та враховуючи офіційні дані УЗ переглянула початкову ціну металобрухту: тепер вона становить 6 400 грн/тонна", - йдеться в повідомленні.

Загальна початкова вартість металобрухту, який буде виставлено на продаж цього тижня, становить 203 млн грн.

Компанія сподівається, що під час торгів конкуренція дозволить ціну збільшити. Крім того, враховано побажання компаній щодо зменшення обсягів продукції у лотах.

Зазначається, що нову ціну визначено на основі аналізу аналогічних аукціонів у системі Прозорро.Продажі. Також враховано дані ДП "Укрпромзовнішекспертиза".

"Попередня ціна, встановлена у квітні, вже не відповідала ринковій ситуації. До того ж знижено вартість послуг навантаження до 706 грн/тонна (з ПДВ), що стане додатковим стимулом для компаній активно долучатися до торгів", - додали в УЗ.

Раніше цього тижня голова правління АТ УЗ Олександр Перцовський заявляв: "У нас мільярди зашиті в металобрухт, ми взяли зобов’язання перед урядом продати цього брухту на 2,5 млрд для того, щоб менше грошей просити від держави чи закладати в тарифи".

Нагадаємо, ЦТС писав, що учасники ринку скаржились, що стартові ціни на брухт на торгах УЗ суттєво перевищують ринковий рівень, оскільки встановлені на основі довідки "Укрпромзовнішекспертизи", виданої ще в квітні. Відтоді ціни значно знизилися, і це позбавляє купівлю сировини економічної доцільності.

"Стартові ціни мають бути приведені у відповідність до ринкових: як у цифровому вимірі, так і щодо кількості додаткових послуг, які нав’язує УЗ. Сьогодні загальні витрати покупця брухту УЗ на 37,5% перевищують стартову ціну лота на аукціоні. Ці +37,5% становлять понад вісім різних позицій послуг, які неможливо визначити наперед", - розповідав голова правління "Інтерпайп Втормет" Валентин Макаренко.

За словами гендиректора компанії "Метінвест-Ресурс" Івана Ковалевського, ціна лота - це лише частина загальної вартості, тоді як підсумкова сума складається з аукціонної ціни самого брухту, 5% комісії Prozorro за участь в аукціоні, засмічення, вартості навантаження та доставлення. Через таку цінову політику заводам невигідно купувати металобрухт.

Про те, що ціна, яку УЗ пропонує на внутрішній ринок, не відповідає поточним ринковим умовам казав і голова наглядової ради групи компаній "Укрмет" Костянтин Басс. "Ми в таких торгах не беремо участі, - наголошує він. - Наведу конкретний приклад. Сьогодні "Каметсталь" закуповує металобрухт за ціною 8 тис. грн за тонну з урахуванням доставлення автотранспортом безпосередньо на завод. Брухт із доставкою залізницею туди само коштує 7,6 тис. грн. Водночас "Укрзалізниця" встановлює ціну торгів у 7,2 тис. грн, до яких потрібно додати 1,5 тис. грн за вантажно-розвантажувальні роботи. У підсумку виходить 8,7 тис. грн при ринковій ціні з доставкою по залізниці 7,6 тис. грн".

Оскільки самостійне завантаження брухту покупцями неможливе через режимний статус об’єктів УЗ або є нереальним за обсягами для масового відвантаження, бізнес пропонує перейти на умови FCA (товар завантажений у транспортний засіб продавця та переданий перевізнику) замість чинної системи EXW (відвантаження зі складу продавця), а також окремо оплачувати завантаження брухту. Це є логічним, оскільки весь український ринок металобрухту працює на умовах FCA.

"Це потребує коригування, оскільки такі умови відвантаження на адресу продавця та з оплатою покупцями багатьох додаткових послуг призводять до ще більшого зростання вартості брухту та, відповідно, до зниження економічної доцільності покупки його в "Укрзалізниці" й найголовніше - до непрозорих відносин і відсутності гарантій отримання товару вчасно", - зазначав Макаренко.