Асоціація міжнародних експедиторів України (АМЕУ) просить владу відмінити заборону на перевалку добрив в українських портах. Про це йдеться у листі до міністра розвитку громад та територій Олексія Кулеби, АМПУ, Одеської ОВА, та ВМС України, який є у розпорядженні ЦТС.
АМЕУ заявляє, що українські термінали на Дунаї "могли б повністю вирішити безпековий фактор перевалки аміачної селітри". Йдеться про майданчики, віддалені від житлових кварталів і населених пунктів. Також асоціація пропонує здійснювати вивантаження добрив в денний час за прямим методом, тобто, з судна на автотранспорт з подальшим вивезенням вантажу без накопичення на складах.
"У разі небезпеки можна відводити судна або баржі до іншого боку Дунаю на відстань 500-800 м. Це можливо здійснити протягом 30 хвилин після оголошення загрози руху ворожих дронів у бік Ізмаїльського району. Час польоту дронів від АЧМ до запропонованої для перевалки ділянки - 40-60 хвилин", - зазначають в асоціаціі.
У АМЕУ переконані, що такий варіант перевалки добрив становить не більшу загрозу, ніж транспортування вантажів по території України залізницею після перевалки у портах ЄС.
"Чи зможуть залізничні шляхи та перевезення у вагонах гарантувати уникнення можливого ураження небезпечних вантажів на території України", - додали в АМЕУ.
АМЕУ просить розглянути можливість відновлення обробки вантажів із вмістом аміаку та добрив у всіх портах Одеської області, з розмежуванням класу небезпеки, часу та способу обробки та встановлення особливостей їх перевезення водними шляхами в умовах воєнного стану.
Також асоціація просить внести пропозиції Міністерству розвитку громад та територій України щодо внесення змін у технологічні схеми роботи портів, правила та положення про безпеку судноплавства на морському і річковому транспорті, тощо.
Лист надіслано, зокрема, міністру розвитку громад та територій Олексію Кулебі та міністру економіки, довкілля та сільського господарства України Олексію Соболеву. Також його адресовано голові Одеської ОВА Олегу Кіперу, Адміністрації морських портів України і командуванню Військово-Морських Сил Збройних Сил України.
Спільним наказом Командування ВМС ЗСУ та Одеської обласної військової адміністрації від 18.07.2025 встановлено особливий режим руху морських суден. Обмеження стосуються перевалки та транспортування вантажів, які містять аміаковмісні речовини та заборона на захід суден, що здійснюють перевезення вибухонебезпечних вантажів у внутрішні води України в межах Одеської області.
"Встановлені обмеження не містять інформацію про клас небезпеки вантажів, класифікацію вантажів із різним вмістом аміаку, що впливає на рівень загрози та класи небезпеки, не враховують різні способи обробки та перевалки, різни види вантажів та інші категорії, які можуть знизити рівень загрози", - йдеться у листі.
В АМЕУ додають, що товари, які містять аміак, класифікуються за різними категоріями небезпеки, і не всі з них відносяться до вибухонебезпечних вантажів.
"Запровадження загальних обмежень щодо всіх товарів з вмістом аміаку без урахування їх класу та рівня потенційної небезпеки є непропорційним і не відповідає інтересам держави та бізнесу. Зазначені питання мають бути вирішені та узгоджені з Міністерством інфраструктури, Мінекономіки, іншими органами та підприємствами, які наділені законодавством контролем та відповідальністю за безпеку судноплавства", - підсумували в асоціації.