Європейська Бізнес Асоціація звернулась до віцепрем'єр-міністра з відновлення України - міністра розвитку громад та територій Олександра Кулеби з проханням передбачити у Державному бюджеті на 2026 рік видатки для відшкодування збитків АТ "Укрзалізниця", пов’язаних із пасажирськими перевезеннями, пише ЦТС.
Експерти Асоціації підкреслюють, що проблема збитковості пасажирських перевезень є критичною вже багато років. Так, у 2024 році збитки УЗ від пасажирських перевезень перевищили 18 млрд грн, а у 2025 році, попри виділення 4,3 млрд грн на компенсацію, прогнозовано сягнуть понад 22 млрд грн.
Водночас в середньому доходи у пасажирському сегменті покривають лише близько 40% витрат.
Наразі ці збитки УЗ покриваються коштом вантажних перевезень - шляхом крос-субсидування. Проте бізнес-спільнота вважає таку практику економічно невиправданою та тою, що не відповідає європейським практикам і негативно впливає на розвиток залізничної галузі.
"По-перше, підхід перехресного субсидування перекладає компенсаційні витрати на вантажовласників, тим самим створюючи для них додаткове фінансове навантаження. Це, своєю чергою, негативно впливає на конкурентоспроможність і обсяги вантажних перевезень та, відповідно, гальмує розвиток галузі в цілому", - зазначили в ЄБА.
До того ж європейська модель ринку залізничних перевезень взагалі не передбачає крос-субсидування між пасажирським та вантажним сегментами.
"Отже, зважаючи на соціальну важливість збереження доступних перевезень для населення та негативний економічний вплив наявного підходу крос-субсидування, компанії-члени Асоціації вважають за доцільне запровадити субсидування пасажирських перевезень з державного бюджету.Закон України "Про залізничний транспорт" передбачає, що збитки внаслідок застосування пільгових тарифів на пасажирські перевезення мають відшкодовуватися з державного або місцевих бюджетів. Також, відповідно до Бюджетного кодексу, Міністерство розвитку громад та територій має право подавати відповідний бюджетний запит, а Міністерство фінансів - враховувати ці видатки при формуванні проєкту Державного бюджету", - додали в Асоціації.
Тому ЄБА закликає: Міністерство розвитку громад та територій - підготувати та подати до Мінфіну бюджетний запит на компенсацію прогнозованих збитків "Укрзалізниці" у 2026 році від пасажирських перевезень; Міністерство фінансів України - розглянути можливість включити відповідні видатки до проєкту Закону "Про Державний бюджет України на 2026 рік".
На думку бізнес-спільноти, запровадження прозорої та передбачуваної системи фінансування пасажирських перевезень сприятиме розвитку ефективної та збалансованої тарифної політики в залізничній галузі, що відповідатиме інтересам держави та сприятиме сталому розвитку залізничного транспорту.