В Головному управлінні розвідки Міністерства оборони України повідомили, що флот, що перевозить російську нафту в обхід санкцій і не страхуються західними компаніями наразі налічує до 1000 одиниць

Про це повідомляє ЦТС із посиланянм на РБК-Україна.

"Наразі флот, що перевозить російську нафту в обхід санкцій і не страхуються західними компаніями налічує до 1000 одиниць переважно застарілих суден (загальним дедвейтом понад 100 млн тонн). 2023 року їх було близько 600 одиниць", - заявили в ГУР.

За даними ГУР, з початку введення ліміту цін на російську нафту у грудні 2022 року Москва витратила на придбання танкерів понад 10 млрд доларів.

"Ці судна забезпечують експорт близько 70% російської сирої нафти та нафтопродуктів, що перевозяться морським шляхом", - кажуть у військовій розвідці.

За даними ГУР, найбільше таких танкерів зареєстровано під прапорами Панами, Габону, Островів Кука, Ліберії, Маршаллових островів тощо. Власники зареєстровані в КНР, Індії, Маршаллових островах, Сейшельських островах, ОАЕ, Греції та ще низці інших країн. Керуючі компанії знаходяться в тому числі в ОАЕ, Греції, КНР, Туреччині та на Сейшельських островах.

Ці судна часто змінюють реєстрацію та назву, щоб їх було складно ідентифікувати. Вони перезавантажують нафту на інші танкери в офшорній зоні, намагаються приховати свої маршрути та вимикають автоматизовану ідентифікаційну систему (AIS) на окремих ділянках свого шляху. Щоб не дати встановити російське походження нафти, танкери також змішують її з іншими сортами.

На таку нафту є не лише пропозиція, а й попит. Як зазначили в ГУР, є країни, зацікавлені в імпорті російської нафти для її переробки та експорту як готові нафтопродукти на зовнішні ринки. Це, наприклад, Китай, Індія та Туреччина. А продаж нафтопродуктів, виготовлених із російської нафти, під заборону не потрапляє.

На початку січня США ще за президентства Джо Байдена ввели нові санкції проти 183 танкерів, які возять російську нафту, "Газпромнефти" і ряду страхових компаній, що їх обслуговують. Враховуючи, що після приходу до Білого дому Трамп ці санкції не скасував, є підстави вважати, що цей пакет заходів було скоординовано між командами екс- та нинішнього президента.

За оцінками CSIS і Bloomberg, з 3,5 млн барелів, які рф транспортувала в 2024 році в день, 1,5 млн припадали на підсанкційні танкери. Основні покупці - Індія і Китай - перестали приймати судна, що потрапили під обмеження, побоюючись вторинних санкцій. Внаслідок введених санкцій у короткостроковій перспективі експорт російської нафти має знизитися на 15%, зазначили в ГУР.