Згідно з попередженням, яке ввечері середи Адміністрація морських портів України розіслала учасникам ринку, які задіяні в роботі тимчасового морського коридору до чорноморських портів, сьогодні рух суден на маршруті не здійснюватиметься.

"За отриманою інформацією, руху суден коридором на вхід та вихід завтра, 26.10.2023, не буде", - цитують повідомлення АМПУ його отримувачі.

Враховуючи, що переміщення суден в даному коридорі не були зафіксовані також 24 і 25 жовтня, тимчасовий маршрут не працює вже третій день, відзначає ЦТС.

На це може впливати ряд факторів. Так, напередодні речниця Об'єднаного координаційного центру Оперативного командування "Південь" Наталія Гуменюк інформувала, що російська тактична авіація дещо активізувалася в районі українського судноплавного маршруту. "Протягом кількох днів не спостерігалося підльотів російських літаків у районі морських транспортних шляхів. Однак сьогодні вони активізувалися і скинули чотири вибухові пристрої", - сказала вона. При цьому Гуменюк додала, що Україна продовжує "забезпечувати безпеку гуманітарного коридору, яким користуються судна з різних країн світу".

З іншого боку, також напередодні Українська зернова асоціація виступила з заявою, де висловила занепокоєння повідомленнями учасників зернового ринку про необґрунтовану затримку завантажених зерном суден для експорту в портах Великої Одеси.

"Кожен день затримки завантажених зерном суден в портах призводить до збитків на рівні 1-1,5 доларів на тонні продукції на день. Якщо взяти для прикладу судно Handysize тоннажністю 50 000 т, то втрати для експортера через затримку судна в порту коштують 50-75 тис. доларів на день, які експортер вимушений виплачувати судновласнику. Окрім того, зростають витрати на страхування таких суден через перебування в українських портах", - відзначили в УЗА.

Як стало відомо ЦТС, така ситуація склалася стосовно усіх видів вантажів, зокрема, і ГМК.

Президент об'єднання підприємств "Укрметалургпром" Олександр Каленков, зокрема, зазначив: "З незрозумілих для нас причин, зараз з українського боку йде блокування виходу суден як із зерном, так і ГМК. Хоча, ні погода, ні військова ситуація, за інформацією Міноборони, не перешкоджають проходженню цих суден".

"Фактично, це надзвичайна ситуація, яку створили самі українські чиновники. Наша армія, Міноборони, Мінвідновлення зробили все для того, щоб цей коридор працював, щоби наші судна ходили… Для економіки України це коштує приблизно півмільярда гривень щодня. Це ті гроші, які повинні йти в тому числі і на оборону. Тому інакше, як диверсія, це назвати не можу.

Протягом найближчих годин ми сподіваємося, що ця ситуація вирішиться. Інакше збитки і для держави, і для компаній, і для всіх українців будуть величезні. Шкоди вже було завдано, бо це ставить під сумнів адекватність кількох українських чиновників та можливість української влади та українських компаній обслуговувати свої зобов'язання", - сказав Каленков у коментарі ЦТС.

Варто нагадати, що в серпні Одеська ОВА запровадила новий механізм контролю за експортною продукцією. Було заявлено, що тепер завантаження суден відбуватиметься виключно за умови проведення попереднього аналізу законності походження зерна.

Вже за місяць, у вересні, низка українських аграрних асоціацій звернулися до президента України через наказ Одеської ОВА, заявивши, що він перешкоджає зерновому експорту. "Наслідки дії наказу вже відчутні на зерновому ринку, зокрема вже зупинені відвантаження зерна через Дунайські порти, флот простоює, а аграрії несуть збитки", - йшлося в зверненні до Зеленського.

Після початку роботи тимчасового чорноморського коридору, оголошеного Україною, і відновлення експорту продукції ГМК, місцеві портові керівники, судячи з усього, розповсюдили практику необґрунтованого контролю і на інші номенклатури вантажів.

Так, за інформацією, яку ЦТС отримав від учасників ринку, 24 і 25 жовтня диспетчер Чорноморської філії АМПУ у телефонному режимі вимагав у портових операторів надати інформацію про вантажовідправників, які планують відвантажувати експортні вантажі найближчим часом. 25 жовтня схожу інформацію у телефонному режимі запитувало у морського агента керівництво Координаційного центру АМПУ з організації суднозаходів до портів України.  В обох випадках і портовому оператору і морському агенту було зазначено про не включення очікуваного судна до плану/черги проходження/виходу до морського порту Чорноморськ у випадку не надання запитуваної інформації.

Можна констатувати, що подібні дії призводять до нерегламентованого регулювання черговості входу морських суден під завантаження до морських портів у "ручному режимі" та штучного обмеження експорту української продукції тимчасовим морським коридором. Це, в свою чергу, обмежує експорт української продукції і в без того складних умовах, завдаючи додаткової шкоди економіці країни.