Для відновлення повноцінної роботи громадського транспорту в Україні та його подальшого розвитку містам катастрофічно бракує коштів. Одним із можливих рішень цієї проблеми могло б стати налагодження більш тісного і спрощеного діалогу між міською владою та міжнародними фінансовими організаціями (МФО) для оперативного отримання фінансування, як це зараз діє у питаннях виділення зброї західними партнерами.
Про це говорили під час дискусії на круглому столі "Електричний громадський транспорт у контексті післявоєнного відновлення України", який відбувся 13 червня 2023 року в Києві і був організований ЦТС та громадською організацією Vision Zero
До повномасштабного російського вторгнення влада українських міст тісно співпрацювала з міжнародними фінансовими установами, які фінансували закупівлю нового громадського транспорту. Зараз ця співпраця у більшості випадків зупинилась. Через це міста не можуть оплатити замовлений рухомий склад, а виробники зазнають збитків. "Ми зараз виконуємо контракт для Львова на поставку 10 трамваїв. Ми очікуємо на оплату за поставлену продукцію від Європейського інвестиційного банку по півроку. В грудні минулого року ми поставили трамваї, однак досі не можемо отримати за них кошти. Це дуже негативно впливає на роботу підприємства," - заявив Володимир Будзан, комерційний директор "Електронмашу" під час круглого столу. З подібною практикою також зіштовхнувся й інший український виробник трамваїв - компанія "Татра-Юг".
Сергій Вовк, директор Центру транспортних стратегій, зауважив, що модель відносин України з міжнародними фінансовими організаціями зараз проходить етап перезавантаження. "Ті процедури, які існували в довоєнний період, зокрема, щодо регламентації швидкості оплати, зараз так швидко не працюють. Це настільки розтягується в часі, що навіть за умови доступності цих коштів, ми будемо відновлювати Україну дуже довго. У вирішенні цього питання має бути двосторонній рух. З одного боку, Україна має продемонструвати вищий рівень прозорості, наприклад, у сфері публічних закупівель. У той же час європейські фінансові установи, ЄБРР та ЄІБ, теж мають спростити процедурні вимоги, які є в них для проведення тендерів і платежів по ним. Я коротко називаю це "фінансовим Рамштайном" за аналогією зустрічей на авіабазі "Рамштайн". Ми зуміли створити новий механізм співпраці в питанні постачанні зброї, який дозволяє Україні показувати свої потреби, а Європі і світу в цілому швидше на це реагувати. Так само ми маємо працювати і над питанням відновлення України," - зауважив експерт.
За його словами, перемовини щодо змін у відносинах з МФО вже йдуть. "Я сподіваюсь, що кардинальні зміни ми вже побачимо в найближчий час. Думаю, що на конференції в Лондоні ми почуємо якісь позитивні новини в цьому напрямку," - уточнив Вовк.
Нагадаємо, що Конференція з питань відновлення України (Ukraine Recovery Conference 2023) відбудеться в Лондоні 21–22 червня 2023 року.
Надія Бігун, заступниця міністра економіки України, повідомила під час дискусії, що її відомство працює над впровадженням механізму факторингу, який міг би допомогти вирішити українським містам труднощі з фінансуванням закупівель. "Ми знаємо про проблему затримок платежів від міжнародних фінансових установ. Однак вони мають свої складні процедури, на які ми поки що вплинути не можемо. В якості можливого рішення ми зараз працюємо над впровадженням факторингу на кшталт діючої програми "Доступні кредити 5-7-9%". Цей механізм передбачатиме, що банк зможе одразу заплатити гроші постачальнику продукції, а замовник буде вже розраховуватись не з постачальником, а з банком. Якщо представники сектору громадських перевезень мають свої рішення, прошу надсилати свої пропозиції до нашого міністерства," - зауважила заступниця міністра.
Нагадаємо, що на початку травня поточного року на Всеукраїнському форумі міської мобільності у Львові прийнято резолюцію з закликом до влади приділити більше уваги міському електротранспорту. У документі зазначалося, що громадський транспорт та загалом міська мобільність повинні стати предметом уваги з боку законодавчих та виконавчих органів державної влади, і посісти місце у державній політиці, відповідно до документів й найкращих практик Європейського Союзу.
Зокрема, у резолюції наголошувалося, що Україна повинна якомога скоріше імплементувати Директиву 1370/2007 (пункт 1875 Угоди про Асоціацію між Україною та ЄС, про громадські послуги пасажирських перевезень залізничним і дорожнім транспортом). Що відкриє можливість містам перейти до сучасної та сталої системи закупівлі транспортної роботи, замість застарілої й неефективної системи конкурсів для автобусних маршрутів.