На Всеукраїнському форумі міської мобільності у Львові прийнято резолюцію з закликом до влади приділити більше уваги міському електротранспорту, пише ЦТС

Захід було організовано командою Департаменту міської мобільності та вуличної інфраструктури Львівської міської ради у співпраці із ГО Vision Zero, в рамках проекту "TUMIVolt - міська мобільність з відновлювальних джерел енергії" Deutsche Gesellschaft für Internationale Zusammenarbeit GIZ GmbH за фінансування Федерального Міністерства економічної співпраці та розвитку Німеччини.

Участь у форумі взяли понад 150 представників міських рад, підприємств, громадських організацій з України та закордону.

Зокрема, у резолюції наголошується, що Україна повинна якомога скоріше імплементувати Директиву 1370/2007 (пункт 1875 Угоди про асоціацію між Україною та ЄС, про про громадські послуги пасажирських перевезень залізничним і дорожнім транспортом).

"Це відкриє можливість містам перейти до сучасної та сталої системи закупівлі транспортної роботи, замість застарілої й неефективної системи конкурсів для автобусних маршрутів", - йдеться в тексті документа.

Зазначається, що громадський транспорт та загалом міська мобільність повинні стати предметом уваги з боку законодавчих та виконавчих органів державної влади, і посісти місце у державній політиці, відповідно до документів й найкращих практик Європейського Союзу.

"Комітету з транспорту та інфраструктури ВРУ доцільно відновити включення законопроєктів щодо міської мобільності до порядку денного своїх засідань, а до сфер повноважень Мінінфраструктури слід додати розробку й втілення державної політики сприяння розвитку сталої міської мобільності, зокрема громадського транспорту, велосипедного руху й безпеки дорожнього руху", - підкреслюється в резолюції.

Також в документі повідомляється, що нині міста переживають кризу кадрів у комунальних підприємствах, особливо відчутний брак водіїв та технічних працівників підприємств громадського транспорту.

"Криза кадрів призводить до того, що новим рухомим складом не буде кому керувати й не буде кому обслуговувати. Міста не зможуть вирішити цю проблему без законодавчих змін, зокрема щодо системи фінансування громадського транспорту, щодо навчання водіїв та ін. Необхідне також державне сприяння професійно-технічній освіті у сфері громадського транспорту", - додали в резолюції.

Крім того, учасники форуму вважають, що закон України "Про деякі питання використання транспортних засобів, оснащених електричними двигунами та внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо подолання паливної залежності і розвитку електрозарядної інфраструктури та електричних транспортних засобів" в частині квот на електричні автобуси при закупівлях рухомого складу після 2024 року, є нереалістичним й не чутливим до ситуації в містах та до галузі міського громадського транспорту загалом, і таким, що не враховує необхідність оновлення та розвитку вже наявних трамвайних та тролейбусних систем у містах, і не стимулює громади до заміни приватного автотранспорту автобусами.

"Для багатьох маршрутів та населених пунктів якісне сполучення автобусами вже сьогодні дасть кращий вплив на екологію ніж незначна кількість електробусів через кілька років. Норми цього закону слід вдосконалити та доповнити подальшими законодавчими змінами", - підкреслюється в документі.

Також учасники форуму закликали на рівні державних органів варто визнати, що електричний громадський транспорт як сектор економіки має значний потенціал для післявоєнного відновлення України та інтеграції в ЄС. Українські батарейні автобуси, тролейбуси й трамваї, рухомий склад залізниці можуть бути конкурентними на внутрішньому й іноземних ринках, приносячи державі податкові платежі, якісні робочі місця, інноваційний технологічний розвиток та експортні надходження.

"В Україні є спроможність виробляти понад 1 тис. автобусів, тролейбусів, трамваїв на рік, однак виробляється лише кілька десятків. На рівні державної політики й міських політик закупівлі, доцільно пріоритизувати українського виробника та забезпечити відсоток локалізації виробництва", - йдеться в резолюції.

Крім того пропонується провести дерегуляцію міської транспортної інфраструктури: у співпраці муніципалітетів та державних органів, на основі найкращих практик ЄС, слід ліквідувати численні перешкоди для міст щодо розвитку електричного громадського транспорту, які містять норми законодавства (наприклад необхідність проводити оцінку впливу на довкілля для трамвайних ліній, коли така оцінка не вимагається для автомобільних доріг, заборона трамвайного та тролейбусного руху через залізничні переїзди, на яких дозволений рух автобусів). Важливою також є дерегуляція ціноутворення та надання пільг на користування громадським транспортом.

Учасники форуму пропонують розглянути скасування або зменшення ПДВ на рухомий склад та інфраструктуру громадського електротранспорту, зокрема звільнити від ПДВ закупівлі, що відбуваються із залученням  міжнародних фінансових організацій.

Це дозволить містам швидше оновлювати  рухомий склад та інфраструктуру електротранспорту, потреба в чому є дуже значною.

"Важливою складовою сталості фінансування міських пасажирських перевезень є відновлення державної субвенції на компенсацію пільг на проїзд у громадському транспорті, які були введені державою", - підсумували в резолюції.