Національною транспортною стратегією України на період до 2030 року у розділі "Безперешкодна мобільність та міжрегіональна інтеграція" серед переліку завдань, які необхідно виконати для розвитку авіаперевезень, передбачено:
- забезпечення розвитку мережі маршрутів авіаційних перевезень між регіонами країни, зокрема, завдяки модернізації регіональних аеропортів, здешевленню і підвищенню доступності авіаційних послуг;
- створення сприятливих умов для залучення авіаперевізників для здійснення міжнародних перевезень та перевезень між регіонами країни, зокрема авіакомпаній моделі "лоукост";
- стимулювання розвитку транспортних перевезень пасажирів між регіонами країни, зокрема, шляхом відміни податку на додану вартість;
- вироблення механізму зниження вартості авіаперевезень між регіонами країни та стимулювання розвитку авіації загального призначення.
Як відомо, в останні роки в Україні спостерігається позитивна тенденція зростання пасажиропотоку аеропортів і кількості пасажирів, перевезених вітчизняними авіакомпаніями. Проте, одним із ключових питань, які потребують якнайшвидшого вирішення, лишається розвиток ринку внутрішніх авіаційних перевезень, підвищення рівня доступності авіаційних перевезень на внутрішньому ринку та здешевлення їх вартості.
Розвиток внутрішніх авіаперевезень
У цьому питанні слід звернути увагу на те, що на цей час послуги з міжнародних перевезень пасажирів та/або вантажу авіаційним транспортом, згідно з положеннями Податкового кодексу України, віднесені до операцій, що підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою податку на додану вартість. Тобто літати за кордон вигідніше, ніж між містами України.
Натомість послуги з внутрішніх перевезень пасажирів та/або вантажу авіаційним транспортом є об’єктом оподаткування за основною ставкою податку на додану вартість (20%). Відповідно, виникла необхідність розроблення законопроекту (№ 2425) про застосування нульової ставки ПДВ до повітряних перевезень у внутрішньому сполученні.
Підраховано, що реалізація цього механізму забере з дохідної частини Державного бюджету України орієнтовно 160-200 млн грн. Проте, в умовах постійного зростання обсягів внутрішніх перевезень пасажирів авіаційним транспортом (щонайменше на 15%) збільшиться прибутковість українських авіаційних перевізників, що сприятиме додатковому надходженню коштів до Державного бюджету України, а також зросте обсяг сплачених зборів за аеронавігаційне обслуговування та зборів до Державного спеціалізованого фонду фінансування загальнодержавних витрат на авіаційну діяльність.
Відповідність Угоді про асоціацію між Україною та ЄС
Зазначений законопроект має на меті здешевлення внутрішніх українських повітряних перевезень за рахунок встановлення нульової ставки ПДВ та в такий спосіб їх активізацію, усунення дискримінаційної різниці у режимі оподаткування внутрішніх та міжнародних авіаперевезень і впровадження практики певних європейських країн.
Предмет правового регулювання законопроекту охоплюється положеннями Глави 4 "Оподаткування" Розділу V "Економічне та галузеве співробітництво" та Додатку XXVIII Угоди про асоціацію між Україною та ЄС. Згідно із статтею 349 Угоди про асоціацію, співробітництво має на меті покращення належного управління у сфері оподаткування з метою подальшого покращення економічних відносин, торгівлі, інвестицій та добросовісної конкуренції. Водночас, стаття 353 Угоди про асоціацію передбачає поступове наближення до структури оподаткування, визначеної у acquis ЄС та здійснюється відповідно до Додатка XXVIII до цієї Угоди. Додатком XXVIII передбачена імплементація Директиви Ради ЄС № 2006/112/ЄС від 28 листопада 2006 р. про спільну систему податку на додану вартість (далі – Директива 2006/112/EC).
Пунктом 1 статті 98 Директиви № 2006/112/ЄС передбачається, що Держави-члени можуть застосовувати одну або дві знижених ставки. Пунктом 2 визначаються категорії поставки товарів та послуг, до яких може застосовуватися знижені ставки ПДВ, до таких послуг відноситься, зокрема перевезення пасажирів та їхнього ручного багажу. Директива ЄС 2006/112/EC про загальну систему ПДВ встановлює, що до повітряних перевезень всередині ЄС може застосовуватись 0% ставка ПДВ. До повітряних перевезень всередині кожної країни члена ЄС може застосовуватись повна ставка ПДВ, зменшена ставка ПДВ або 0% ставка ПДВ за рішенням кожної країни.
Більшість європейських країн застосовують механізми мотивації внутрішніх авіаційних перевезень через зниження або скасування ПДВ на внутрішні сполучення.
Більшість європейських країн застосовують механізми мотивації внутрішніх авіаційних перевезень через зниження або скасування ПДВ на внутрішні сполучення. Так в Бельгії, Швеції, Португалії застосовується 6% пільгова ставка, у Франції, Фінляндії, Італії, Іспанії, Норвегії - 10% пільгова ставка, в Польщі - 8%. В Данії, Великобританії, Ірландії на внутрішні повітряні перевезення застосовується 0% ставка ПДВ. В 2018 році Європейська Комісія розробила пропозиції щодо скасування пільгових ставок ПДВ на повітряні перевезення, виходячи з того, що потреба у стимулюванні таких перевезень в країнах ЄС відсутня, більш того введення ПДВ дозволить зменшити обсяг перевезень, а отже і зменшити обсяг викидів CO2 в країнах ЄС. Але все ж такі пропозиції не були підтримані більшістю країн-членів ЄС.
Отже запровадження ставки 0 % для авіаперевезень всередині України дозволить:
- збільшити прибутковість українських авіаційних перевізників, що є певним компенсатором за втрати ринків Азії та Близького Сходу;
- створити конкурентні умови та стимулювати реєстрації іноземних перевізників для виконання польотів між містами України;
- зменшити вартість перевезень та середню вартість квитка для пасажира на 13,5 %;
- збільшити інвестиції в регіональні аеропорти за допомогою механізму концесій.
Запропоновані законодавчі зміни передбачають уніфікацію оподаткування внутрішніх пасажирських перевезень по аналогії з механізмом оподаткуванням ПДВ міжнародних авіаційних пасажирських перевезень, що призведе до усунення дискримінації в оподаткуванні українських та іноземних авіаперевізників, буде сприяти здешевленню авіаційних перевезень для пасажирів всередині України та підвищенню авіамобільності населення.
Читайте також Скасування ПДВ для внутрішніх рейсів: Чи оживить цей крок авіаперевезення в Україні?