Про проблеми "Укрзалізниці" та нагальну потребу її докорінної модернізації не знає хіба що мертвий. Фізично та морально зношені інфраструктура, рухомий склад, фінансова турбулентність, великі обсяги боргів, невдоволення вантажовласників та пасажирів, усе це - величезна кам’яна брила, яку необхідно ламати. Проте робити це всліпу - все одно що залишитись на місці, необхідні нові механізми та потужний досвід. І в цьому питанні на допомогу УЗ можуть прийти залізничники з Німеччини.

Ще в лютому минулого року представники однієї з найбільших у світі транспортних компаній - Deutsche Bahn - завітали до Києва та уклали із "Укрзалізницею" Меморандум щодо стратегічного співробітництва. Тоді мова йшла про те, що німецькі фахівці вивчать стан УЗ, складуть дорожню карту та будуть надавати підтримку "Укрзалізниці" у сфері управління відповідно до ключових показників ефективності. Проте, на жаль, не слід забувати, що меморандуми не мають чіткої юридичної сили, й несуть у собі тільки певні домовленості, але не зобов’язання. Згодом прийшла пандемія, і про спільну роботу з німцями вже й забули. Але нещодавно виявилося, що Deutsche Bahn все ще підтримує ідею співробітництва з УЗ й у липні 2021 року стало відомо, про зустріч німецьких експертів із керівництвом "Укрзалізниці", під час якої вони ознайомилися з роботою пасажирського господарства УЗ, обговорили питання щодо вдосконалення сервісів та в цілому вертикалі пасажирських перевезень. Тож є надія на німецьку допомогу, але чому саме Deutsche Bahn та що конкретно зможе отримати українська залізниця від такої співпраці?

Deutsche Bahn - успішний і найбільший залізничний оператор Німеччини, а також найбільша залізнично-транспортно-інфраструктурна компанія Західної Європи. Більше того, чи не половину свого доходу компанія отримує не безпосередньо в Німеччині, а розвиваючи проекти за її  межами - у Європі, Азії, Північній Америці тощо. Це й налагодження сталих вантажних перевезень Китаю в Європу, і купівля залізничних компаній у Скандинавії, Франції, Італії, й будівництво залізниць в ОАЕ, і розвиток пасажирського залізничного руху в Казахстані, до якого ми ще повернемось. Виручка залізничного гіганта у 2020 році склала близько 40 млрд євро. Для порівняння, це трохи менше третини ВВП нашої країни. Важко не погодитися, що співпраця з таким партнером має серйозні перспективи. Але в Україні німецький концерн ще не працював ніколи, й важливо розуміти, що, звичайно, не буде доброї казки, коли після підпису під контрактом у нас одразу з’явиться залізниця вищого світового ґатунку. Проте Deutsche Bahn - це сучасні "мізки", інновації й величезний досвід, тому взаємовигідне партнерство "Укрзалізниці" з німецьким оператором - 100% на часі.

Читайте також Багатофункціональність і партнерство: Проекти Deutsche Bahn на зовнішніх ринках

Якщо враховувати те, що першим проєктом, у який можуть увійти фахівці Deutsche Bahn, є трансформація пасажирського бізнесу "Укрзалізниці", вони можуть значно допомогти в підвищені ефективності бізнес-операцій, поліпшенні фінансових результатів, адже пасажирський бізнес німецької компанії приносить навіть більше доходу, ніж вантажний. Відповіддю на питання, як це працює, є досвід Deutsche Bahn у розбудові пасажирського залізничного сервісу у Казахстані.

Співпраця з "Казакстан Темір Жоли" полягає в тому, що Deutsche Bahn працює за двома напрямками - безпосередньо надає менеджмент (внутрішня підтримка) та консультаційні послуги (зовнішня підтримка). Така модель також є прийнятною для "Укрзалізниці" на шляху її трансформації. Внутрішня підтримка в роботі з казахстанською залізницею полягає в прямій щоденній співпраці з працівниками пасажирського транспортного підрозділу з метою покращення операційної діяльності компанії. Так, Deutsche Bahn рекомендує кандидатів на посади - від керівника пасажирського транспортного підрозділу до членів Наглядової ради, які відповідають за різні напрямки (маркетинг, фінанси тощо). Зовнішня ж підтримка - це аналіз бізнес-процесів і рекомендації найкращих практик задля розвитку казахстанської залізниці. Тобто Deutsche Bahn формує перелік завдань для менеджменту, а також спільні робочі групи, які несуть функцію аналізу виконання поставлених завдань. Окремий напрямок - верифікація і оцінка всіх ініціатив, які пропонують працівники залізниці.

Також заслуговують на увагу сфери, які перебувають під пильною увагою німецьких спеціалістів у Казахстані та вважаються пріоритетними з огляду на побудову робочих процесів і потоків. Це, зокрема, стратегія розвитку вагонного парку - закупівля нових вагонів та реновація існуючих; організаційна підтримка - рішення про ефективне використання наявних активів, розділення активів, розробка і впровадження рішень щодо реструктуризацій, залучення аутсорс-підтримки. Також Deutsche Bahn робить ставку на якісне управління персоналом, інноваційний маркетинг із цифровізацією процесів, аналіз запроваджених програм, постійну розробку нових продуктів та послуг. Крім того, велика увага приділяється організації розкладу руху поїздів і роботі провідників, рішенням про закриття неприбуткових напрямків, оптимізації швидкості руху з метою скорочення простоїв або завантаження ліній і, звичайно ж, інфраструктурним питанням.

Звісно, повноцінна співпраця з Deutsche Bahn можлива лише за політичної волі української влади та менеджменту "Укрзалізниці". Наразі в Україні працює програма з розбудови інфраструктури "Велике будівництво", а новопризначений очільник "Укрзалізниці" Олександр Камишін наголосив, що принципи цієї програми будуть поширені й на УЗ. Тому можлива співпраця з DB - це шанс дати старт якісним перетворенням "Укрзалізниці" - спочатку в пасажирському, а згодом і в інших напрямках бізнесу. Важливо почати. І, можливо, що скоро ми побачимо цей початок. Alles wird gut.