Ryanair ще не почав літати до України, а дискусії навколо перевізника розгорнулись не на жарт. Ось учора відомий авіаексперт Олександр Ланецький сипнув приску до гарячого. Фахівець у розгорнутому відеокоментарі роз'яснює, чому ірландській авіакомпанії варто звернути увагу на такі аеродроми як Біла Церква чи Житомир та почати літати туди. З аргументами експерта важко не погодитись. Без сумніву, регіональні аеропорти чекають на нові рейси і можуть стати стимулом для розвитку регіонів, де вони знаходяться, а лоукостери їм у цьому допоможуть. Однак існує низка чинників, яка заважають великим авіакомпаніям літати до регіональних аеродромів найближчим часом. Розглянемо їх детальніше на прикладі Білої Церкви.

photo_2017-06-13_11-54-33

1. Ryanair вже не той. Останніми роками бізнес-моделі повносервісної авіакомпанії та лоукостера настільки переплелись, що стає все важче відрізнити одного перевізника від іншого. Той же Ryanair, який ще нещодавно конкурував з повносервісними компаніями, тепер заявляє про співпрацю з ними. Крім того, лоуокстер все більше прагне заходити у центральні аеропорт. Свідченням цьому є нещодавній прихід Ryanair в аеропорт Франкфурт – головний хаб Lufthansa. Якщо зважити на цю тенденцію, то ірландцям, безперечно, цікавіше зайти в один із київських аеропортів, ніж до Білої Церкви.

2. Пункт пропуску. Аеродром Білої Церкви поки що не має пункту пропуску через державний кордон. Саме з цієї причини літаки, які прилітають ремонтуватись, сідають спершу в Жулянах чи в Борисполі, а потім прямують до Білої Церкви. Керівництво Білоцерківського вантажного авіакомплексу прагне вирішити цю проблему, але, на жаль, в Україні все робиться не так швидко. Отже, наразі пасажирам не буде, де проходити митницю, а робити посадку в Борисполі Ryanair навряд погодиться.

3. Стан злітної смуги. Для початку виконання пасажирських рейсів на аеродромі в Білій Церкві треба провести технічне оснащення, а саме: встановити світлотехнічне обладнання. На це потрібно 3 млн грн. Чи погодиться Білоцерківська міська рада виділити такі кошти? Чомусь у мене виникають сумніви. До того ж, загальний стан смуги потребує ремонту, на що теж потрібні кошти.

photo_2017-06-13_11-54-35

4. Власність. Ще одним питанням є невирішеність майнових суперечок. Територія аеродрому знаходиться на території двох населених пунктів – міста Біла Церква і селища Фурси. Роками сільська рада роздавала землю під забудову, яка примикає до авіакомплексу. Ситуацію ускладнює Міністерство оборони. На території комплексу воно також має свій шматочок, де доживають віку бойові літаки. Вони не літали роками, але все одно продовжують стояти. Чи погодиться Ryanair літати в такий аеропорт? Думаю, що ні. Думаю, що настав час всім посадовцям нарешті вирішити питання власності на аеродромі в Білій Церкві.

4. Підвезення пасажирів. Біла Церква знаходиться в 80 км від столиці. Для Європи це маленька відстань, але в Україні вона перетворюється на проблему. Зараз основний пасажиропотік між Білою Церквою та Києвом контролюють автобусні перевізники. Найпоширенішим автобусом є Mercedes Sprinter, перероблений з вантажного. Так, це досить зручний і швидкий транспорт для українців. За півтори години можна доїхати від Білої Церкви до залізничного вокзалу Києва. А ось, чи сподобається такий вид транспорту іноземцям? До того ж, при збільшенні пасажиропотоку на ринок треба буде пускати нових перевізників з новими автобусами. А це робиться не за один місяць.

Гарною альтернативою маршруткам могла б стати залізниця, тим паче, що на аеродром заходить окрема гілка. Однак наразі "Укрзалізниця" явно не зацікавлена в конкуруванні з автобусними перевізниками. Зараз з Білої Церкви до Києва курсують лише чотири щоденних електрички, і ще дві – по певних днях. Найшвидша з них довозить пасажирів за 1 годину 40 хвилин, найповільніша – за 2 години 45 хвилин. При цьому маршрутки курсують значно частіше, і відправляються з різних частин міста. З останнім УЗ, звісно, не може впоратись, але ось пришвидшити поїзд можна було б спробувати. Якщо лоукостери почнуть літати до Білої Церкви, то чи буде "Укрзалізниця" додавати нові поїздки до Києва? Думаю, що ні.

Замість післямови. Я двічі відвідував Білоцерківський вантажний авіакомплекс, тому про описані проблеми знаю з перших вуст. Звісно, прихід Ryanair до Білої Церкви чи іншого лоукостера став би серйозним поштовхом для розвитку міста. Однак наразі ми маємо те, що маємо. Сподіваюсь, що дискусія навколо Ryanair приверне увагу можновладців до таких аеродромів, як Біла Церква, і вони знайдуть свою нішу на авіаційному ринку України.

Читайте також Від авіаремонту до аеропорту: Яке майбутнє чекає авіакомплекс у Білій Церкві