Партнерський проєкт

Впровадження проєкту е-ТТН в Україні здійснюється за підтримки USAID/UK aid проєкту "Прозорість та підзвітність у державному управлінні та послугах/TAPAS".

Впровадження електронної товарно-транспортної накладної (е-ТТН) буде реалізовано Міністерством інфраструктури (МІУ) уже цього року. Щоправда, поки що не для всіх груп товарів. Вартість створення е-TTН буде не вищою за вартість відправлення паперової ТТН поштою.

Про терміни впровадження е-ТТН, переваги впровадження та особливості функціонування е-ТТН розповідають представники МІУ. ЦТС наводить ключові озвучені тези.

Чому впровадження е-ТТН є важливим?

"Основна складність із впровадженням електронних товарно-транспортних накладних полягає у тому, що бізнес працює з різними системами електронного документообігу. Тому головне завдання е-ТТН – зробити досить зручну систему для того, щоб усі учасники ринку вантажних перевезень (вантажовідправники, вантажоодержувачі та перевізники) могли швидко обмінюватися даними. Ми створюємо центральну компоненту системи е-ТТН, яка буде державною і в якій зберігатимуться всі необхідні дані для взаємодії між усіма провайдерами. Потім даємо можливість провайдерам електронного документообігу підключатися до цієї центральної компоненти. Ми забезпечуємо рівні умови, всі провайдери ЕДО, які виявлять бажання, зможуть до неї підключитися та боротися за бізнес, надаючи послуги з внесення даних до е-ТТН", – зазначив Анатолій Комірний, заступник міністра інфраструктури України з питань цифрового розвитку, цифрової трансформації та цифровізації.

За даними Міністерства інфраструктури, внаслідок запровадження проєкту час на надсилання документів скоротиться на 90%. При цьому щорічна економія ринку вантажних перевезень на друк та відправлення ТТН у грошовому вираженні становитиме 500 млн гривень. Також завдяки переходу до цифрового формату щороку можна буде вберегти понад 5 тисяч дерев.

Що вже зроблено?

Робота над проєктом з впровадження електронного документообігу електронних товарно-транспортних накладних розпочалася ще у липні 2019 року. Тоді МІУ затвердило наказ №413 "Про внесення змін до Правил перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні", який дає можливість використовувати ТТН в електронному вигляді. За два роки було завершено вже дві фази пілотного проєкту, що має на меті обов'язковий перехід на використання електронних ТТН.

Зокрема, на першій фазі реалізації проєкту (4 квартал 2019 року – 1 квартал 2020 року) сформували команду проєкту, підготували базову версію кабінету інспектора, залучили ініціативних провайдерів ЕДО та представників бізнесу. Крім того, на цьому ж етапі було підготовлено порядок функціонування проєкту е-ТТН, переведено в електронний вигляд паперову форму ТТН і протестовано першу версію системи е-ТТН. 

Реалізацію другої фази проєкту завершили у 3 кварталі 2020 року. За цей час вдалося реалізувати можливість внесення додаткової інформації до е-ТТН, зокрема коригуючих актів у форматі PDF, на всіх етапах перевезення. 

Також було впроваджено інтероперабельність між провайдерами ЕДО та ЦБД і проведено тестування з бізнесом. 

На початку третьої фази проєкту е-ТТН провели аналітичну роботу та зафіксували розширені функціональні вимоги до системи, наприклад, щодо розширення ролей учасників, збільшення кількості статусів е-ТТН для більш гнучкого використання учасниками перевезень та можливості додавання коригуючих актів до е-ТТН у зручному для користування форматі  XML. Серед іншого – допрацювали Кабінет інспектора та розпочали аналітичну роботу над спеціалізованими формами ТТН. У другій половині 2021 року почалося розроблення центральної компоненти системи е-ТТН і було опубліковано API системи е-ТТН, технічну документацію та специфікації документів.

Коли е-ТТН стане обов'язковою?

До 1 березня 2022 року буде завершено розробку системи е-ТТН – електронного реєстру е-ТТН. Вже з 1 квітня робота системи е-ТТН буде запущена у тестовому режимі: учасники ринку вантажних перевезень зможуть долучитися до тестування системи е-ТТН, а саме реєструвати та обмінюватися е-ТТН, супровідними документами та коригуючими актами як юридично значущими документами. Бізнес матиме змогу  навчитися працювати із системою та опанувати її, Міністерство інфраструктури – визначити вузькі місця та внести корективи. У цей період використання паперової форми ТТН ще буде обов'язковим, оскільки паралельно розробляються кабінети для інспекторів "Укртрансбезпеки", які в майбутньому їх перевірятимуть.

З 1 серпня 2022 року планується повноцінне впровадження системи. Для загальної групи товарів ТТН мають заповнюватися лише в електронному вигляді. За відсутність ТТН у реєстрі на перевізників накладатиметься штраф у розмірі від 1000 до 3000 неоподатковуваних мінімумів (від 17 000 до 51 000 грн). Для випадків, коли отримувачем є фізична особа, поки що немає ефективного інструменту підпису е-ТТН шляхом накладання ЕЦП. Щодо запуску е-ТТН для спеціальних груп товарів, зокрема спирту та алкогольних напоїв, нафтопродуктів, хліба, молочної продукції, то, згідно з планами Міністерства інфраструктури, він відбудеться не раніше 2023 року.

Як працюватиме е-ТТН?

Створювати e-TTН компанії зможуть на різних платформах електронного документообігу. Для другої фази проєкту атестували вісім провайдерів таких послуг: “Вчасно”, “Документ-онлайн”, EDIN, “ППЛ 33-35”, MEDoc, “Совтес”, “Смарттендер”, “Оптима ДОК”, яким потрібно буде пройти повторну атестацію для подальшої участі у проєкті. Однак, як уже було сказано, даний список провайдерів ЕДО не є вичерпним і буде розширюватися. Очевидно, що представники бізнесу можуть обрати для співпраці будь-якого провайдера, що пройшов сертифікацію.

Таким чином буде створено інтероперабельну систему. Тобто незалежно від того, з яким провайдером працюватиме вантажовідправник, вантажоодержувач, перевізник – дані е-ТТН будуть синхронізуватися через систему е-ТТН і стануть доступними для кожної зі сторін вантажоперевезення, навіть, якщо у кожної з них інший провайдер.

Якою буде вартість підключення до системи та використання е-TTН?

У Міністерстві інфраструктури зазначають, що зробити сервіс безплатним не можуть, оскільки це й витрати, які несе система електронного документообігу, і витрати держави на підтримку цієї системи. "Але ми розуміємо, що фінансове навантаження має бути співставне з тим, яке є сьогодні. Зараз бізнес передає підписані ТТН поштою, і ця сума варіюється, залежно від поштового оператора, пакету документів та відстані, від 14 грн і вище. Було проведено консультації серед провайдерів ЕДО про те, яка собівартість їх послуг, щоб зробити систему такою, щоб з одного боку провайдери були готові працювати, з іншого – не зловживали у формуванні ціни", – зазначив Анатолій Комірний.

Нині МІУ працює над ціноутворенням і готове обговорювати його з ринком – як провайдерами, так і користувачами. Крім того, плату за використання е-ТТН буде запроваджено лише з 1 серпня. У тестовий період створення всіх ТТН у системі буде безоплатним.

Читайте також Реформування "Укртрансбезпеки": 7 думок щодо змін у роботі служби