Мрії про високошвидкісну залізницю не полишають український політичний і транспортний істеблішмент. Майже два роки тому, в березні 2021-го, президент Володимир Зеленський, а за ним і керівники МІУ і "Укрзалізниці" анонсували проект будівництва високошвидкісної залізниці. Це мала бути євроколія, по якій поїзди б могли рухатися зі швидкістю 250 км/год, будувати планували поетапно - спочатку від українсько-польського кордону до Львова, а потім і до Києва. До проекту відразу ж виникло багато запитань щодо його нагальної доцільності та джерел фінансування.
В лютому минулого року керівники транспортних відомств України і Польщі домовилися про об’єднання зусиль в питанні запуску високошвидкісного сполучення між Варшавою і Києвом, запланувавши презентувати його на рівні ЄС. Але планам завадило російське вторгнення.
Є своя велика мрія і у поляків. Навколо неї також точиться багато дискусій у сусідів. Це проект мегааеропорту між Варшавою і Лодзю, що має назву Центральний комунікаційний порт (Centralny Port Komunikacyjny, CPK). Одним з ключових елементів тут є будівництво мережі надшвидкісних залізниць (зі швидкістю до 350 км/год), що з’єднають майбутній аеропорт спочатку з Варшавою і Лодзю, а потім від Лодзі пролягатимуть до Познані та Вроцлава і т.д. Загалом проект включає також будівництво 10 високошвидкісних ліній загальною протяжністю майже 2000 км. Проектувати та будувати всю нову транспортну інфраструктуру уповноважена державна компанія CPK.
Саме між цією організацією і "Укрзалізницею" 19 січня було підписано угоду, що передбачає співробітництво сторін у сфері будівництва нової залізничної інфраструктури, у тому числі високошвидкісної залізниці. Домовленість має на меті спільну підготовку техніко-економічного обґрунтування запланованої нової залізничної лінії між Польщею та Україною за маршрутом Варшава-Львів-Київ.
Про деталі угоди ЦТС поговорив з директором Офісу з міжнародних проектів АТ "Укрзалізниця" Володимиром Шемаєвим, який виступив підписантом документу з українського боку.
Підписаний документ - це меморандум чи контракт/договір?
Це меморандум про взаєморозуміння.
Передбачається саме робота над ТЕО, а не безпосередньо будівництво?
Цей документ в першу чергу націлений на співробітництво між сторонами у сфері розвитку нових транскордонних залізничних ліній стандартної колії (1435 мм), зокрема високошвидкісної залізниці з максимальною швидкістю до 250 км/год.
На першому етапі пропонується розробити ТЕО для високошвидкісної залізниці вздовж коридору Варшава-Люблін-Львів, з більш детальним ТЕО для секції Замосць-Держкордон-Львів з верхньорівневим аналізом варіантів відгалуженням до Києва.
По-друге, CPK за запитом АТ "Укрзалізниця" передасть свої рекомендації щодо проектування та технічних стандартів високошвидкісного руху і транспортні моделі в сфері пасажирських перевезень.
Хто фінансуватиме розробку ТЕО і скільки це коштуватиме?
За попередніми домовленостями, фінансування розроблення ТЕО відбуватиметься коштами компанії CPK з можливим співфінансуванням з боку фондів ЄС. Орієнтовна вартість робіт на українській частині оцінюються 3,2 млн євро.
Який орієнтовний маршрут майбутньої залізниці?
По території Польщі, за планами CPK: Варшава-Люблін-Замосць і далі до Львова. Територією України, вірогідно, маршрут проходитиме через Рава-Руську. Подальший маршрут до Львова має бути визначений за результатами ТЕО.
Попередньо, як можуть бути розбиті етапи будівництва по рокам (до Львова, до Києва)?
ТЕО займатиме до 2 років. Будівництво - 3-5 років до Львова. В залежності від опції (якщо перекладати існуючі колії - може бути значно скорочено терміни). Далі - за результатами ТЕО.
Скільки (хоча б приблизно) коштів потрібно буде виділити ЄС на будівництво такої лінії?
За різними оцінками, будівництво 1 км лінії зі швидкістю 200-250 км/г може варіюватись від 2 до 5 млн євро за км. В залежності від складності профіля, вартість може бути як вищою, так і нижчою.
Наскільки доречно підписувати щось з CPK, яка сама ще не реалізувала свій власний проект, заради якого створена?
CPK визначена як єдиний замовник розвитку високошвидкісних залізниць і аеропортів в Польщі. Компанія цього року вже починає перше будівництво на території Польщі. Окрім цього, накопичено документацію, стандарти тощо.
Читайте також Вивчаємо можливість створення спільного підприємства з Deutsche Bahn – інтерв’ю з "Укрзалізницею"