5 вересня польські водії влаштували страйк біля пункту пропуску Ягодин-Дорогуськ із польського боку кордону, що спричинило величезний затор із вантажівок (у тому числі з українського боку), проходження яких через кордон і до того не було швидким. Так, у напрямку Ягодина ще 5 вересня сформувалася черга у 45 км, а вже сьогодні її довжина склала 60 км. Вимоги перевізників такі: пропуск без черги порожніх вантажівок, які повертаються до Польщі, пришвидшення фітосанітарного та ветеринарний контролю й переведення його в цілодобовий режим роботи. Також вони вимагають скасування "транспортного безвізу" для українських перевізників.

Про причини виникнення цієї ситуації та можливі способи її вирішення говорили сьогодні на брифінгу представники МІУ, Державної прикордонної та Митної служб.

"Сніговий ком" прикордонних черг

За словами міністра інфраструктури України Олександра Кубракова, однією із головних причин черг є зниження темпів оформлення вантажівок фітосанітарною та ветеринарною службою Польщі - якщо до повномасштабного вторгнення рф в Україну щодоби інспектори служби приймали і оформлювали до 80 вантажівок на добу, то в в останні дні серпня цей показник не перевищував 25. За його словами, навіть якщо негайно будуть ухвалені рішення щодо підвищення зарплат і щодо найму працівників служб фітосанітарного і ветеринарного контролю Польщі, для того, щоб ця черга розійшлася, потрібно буде кілька тижнів.

"Якщо раніше черги збиралися на виїзд тільки перед вихідними і "розсмоктувалися" приблизно до вівторка, то тепер черги на державному кордоні - ситуація перманентна. Найбільш критична ситуація - на пункті пропуску Ягодин - 2760 вантажних автомобілів", - зазначив голова Державної прикордонної служби Дейнеко.

За словами в. о. голови Державної митної служби України Вячеславя Демченка, за добу з 8:00 4 вересня по 8:00 5 вересня по пункту пропуску Ягодин українська сторона опрацювала на виїзд з України 2066 вантажних автомобілів, тоді як з України в Польщу поляки пропустили лише 619.

"Ми знаємо, що в наступні 2-3 дні вони (польські водії - ЦТС) планують заблокувати ще два пункти пропуску", - додав заступник міністра інфраструктури Мустафа Найєм. Йдеться про пункти пропуску Гребенне - Рава-Руська та Медика-Шегині.

Це стане сильним ударом по статках митниці, оскільки блокування одного лише пункту пропуску Ягодин щодня призводить до недоотримання державним бюджетом України 55-60 млн грн. Через даний пункт пропуску проходило 40% українського експорту, транспортованого автотранспортом.

"Один день простою ТЗ в черзі - 300-400 євро з машини. Іноді вартість простою в черзі більша, ніж вартість фрахту. Це означає, що немає сенсу виїжджати. Ми готові допомогти польським перевізникам і випускати їх вільно. Але якщо не буде вирішене питання наших перевізників, нам буде важко пояснити, що ми робимо", - зазначив Найєм.

305962246_10223193629455121_2719405587837544813_n  

Робота польських служб

"Щоб ви розуміли, на даний момент у пункту пропуску Дорогуськ (польський пункт пропуску напроти українського ПП Ягодин - ЦТС) працює лише три працівники, які залучаються до оформлення вантажів і на автомобільному, і на залізничному пунктах пропуску. Звичайно, це величезне навантаження", - говорить Сергій Дейнеко, голова Державної прикордонної служби України. 

За його словами, польські перевізники неодноразово зверталися до уряду Польщі з проханням збільшити кількість працівників фітосанітарної служби.

В. о. голови Державної митної служби В’ячеслав Демченко підтверджує проблему і каже, що основна причина такого стану речей - маленькі зарплати працівників відповідних служб - близько 1000 злотих, що дуже мало для цієї країни.

За словами Мустафи Найєма, в даному питання Україна залежна від польського уряду, оскільки тому необхідно збільшити кількість працівників фітосанітарного і ветеринарного контролю, а також підвищити рівень їхньої зарплатні.

Що вже зроблено?

Зі свого боку, українська сторона пішла на експеримент і закрила для легкового транспорту пункт пропуску Ягодин у надії на збільшення обсягів пропуску вантажівок.

"В рамках проекту "Відкритий кордон", започаткованого президентами України та Польщі, ми уже збільшили пропускну спроможність на двох автомобільних пунктах пропуску - Краківець-Корчова та Ягодин-Дорогуськ", - розповів міністра інфраструктури України Олександр Кубраков.

Також ведуться перемовини про відкриття нових пунктів пропуску.

"Ще в липні ми виходили з ініціативою відкрити додаткові пункти пропуску або місця перетину кордону. На жаль, своєчасно ця ініціатива підтримана не була. Нарешті ми звернулися до головного прикордонного уповноваженого Республіки Польща Томаша Праги і вчора отримали позитивну відповідь про те, що вони готові розпочати оформлення порожніх вантажних авто у пункту пропуску Устилуг-Зосин. Це дозволить розвантажити Ягодин. Ми пропонуємо ще два місця в межах Львівської області", - додав голова Державної прикордонної служби Сергій Дейнеко.

Що можна зробити ще?

Власне, відкриття нових пунктів пропуску та пунктів перетину кордону і є пропозицією номер один з українського боку.

Так, в МІУ стверджують, що Україна в найкоротші терміни готова підготувати й відкрити для позачергового виїзду пустих вантажівок з України до Польщі пункти пропуску Грушів-Будомєж, Угринів-Долгобичув та Смільниця-Кросьцєнко.

"Потрібна згода і дії від польських колег. Ми також готові спланувати спільні кроки щодо можливості відкриття до середини жовтня поточного року місць перетину державного кордону Нижанковичі-Мальховіце та Варяж-Усьмеж для тимчасового виїзду незавантажених автомобілів", - зазначив заступник міністра Мустафа Найєм.

Наступна пропозиція - сортування вантажів. Передбачається, що вантажі, які йдуть на пункт пропуску, мають бути розділені по групах товарів, що спростить польським колегам фітосанітарний і ветеринарний контроль прийому цих вантажів. Крім того, українська сторона пропонує налагодити оперативний обмін інформацією щодо кількості оформлених транспортних засобів та наявних можливостей їх оформлення в залежності від виду вантажів

Наступний пропонований захід - відмові від фітосанітарного контролю насіння ріпака, що вивозиться з України.

"Ми пропонуємо не проводити заходи контролю при вивезенні насіння ріпака. Це 40-50% вантажу, який іде і проходить фітосанітарний контроль. Більшість із вантажівок з ріпаком їдуть через польську територію транзитом, тож немає сенсу проводити їхній контроль. Польська сторона розглядає можливість реалізувати це в найближчий час", - зазначив Найєм.

Ще один крок, який пропонується зробити найближчим часом, - зміна порядку обрахунку вантажівок. Зокрема, пропонується не враховувати порожній транспорт так само, як і транспорт завантажений.

"Справа в тому, що між нашими країнами діє меморандум, який дає ліміт, скільки вантажівок може пропустити один пункт пропуску. Часто буває так, що польські колеги використовують цей ліміт, рахуючи і завантажені, і не завантажені ТЗ разом", - пояснив заступник міністра.

Останній, та не найменш важливий пункт - облаштування пунктів пропуску та запровадження електронної черги. Остання хоч і не вирішить питання черг, але дозволить перевізникам очікувати пропуску в більш комфортних умовах. Презентація електронної черги для вантажоперевізників запланована на цей тиждень, повноцінний запуск - на жовтень.

В МІУ зазначають, що всі вищезгадані пропозиції попередньо обговорені між службами двох країн. Сьогодні відповідний лист був направлений на адреси польських Міністерства сільського господарства та сільського розвитку, Міністерства інфраструктури, Міністерства фінансів та Міністерства внутрішніх справ.

Рішенням прем'єр-міністра Польщі вже створений антикризовий штаб, який координує Міністерство внутрішніх справ республіки, з українського боку працює відповідна група "Відкритий кордон".