Найменша кількість отриманих тролейбусів за останні 15 років і поповнення трамвайних парків за рахунок масового притоку вживаної техніки. Так коротко можна охарактеризувати 2024-й рік в секторі громадського транспорту України. ЦТС публікує підсумки року, що минув, підготовлені за матеріалами спеціалізованого видання Alltransua.

Тролейбусні підсумки

Протягом минулого року до українських міст надійшло лише 34 тролейбуси. Менше було лише у далекому 2009 році, коли міста отримали 31 машину. Основа причина - скорочення бюджетних ресурсів у країні, де триває повномасштабна війна. До того ж, програми міжнародних фінансових організацій (МФО) тривалий час стояли на паузі, і закривалися в основному поставки за старими угодами.

Більшість отриманих тролейбусів, 28 одиниць - нові, вживаних лише шість. В основному нові тролейбуси надійшли до Миколаєва: за рахунок спільної позики ЄБРР та гранту уряду Данії було придбано 19 машин PTS T123. Ще п’ять PTS T123 отримала Вінниця. Чернігів придбав за бюджетні кошти чотири Еталон Т122.

Практично всі нові тролейбуси, отримані в 2024 році, були тролейбусами з подовженим автономним живленням (АЖ).

Вживані тролейбуси минулого року отримав лише Івано-Франківськ. Це низькопідлогові одинарні машини Škoda 24Tr чеського виробництва з міста Їглава (Чехія), виготовлені в 2005 році. Хоча місто отримало шість машин, фактична кількість тролейбусів, які працюватимуть на маршрутах поки невідома: оскільки це нова для міста модель, слушно очікувати, що певна кількість машин буде використана як донори запчастин.

Можна вважати, що 2024-й рік був своєрідним "дном" і вже в 2025 році ситуація почне покращуватись. Надію дає активізація програм співпраці з МФО: було оголошено тендери на постачання тролейбусів, зокрема до Кременчука, Дніпра, Івано-Франківська, Києва, Хмельницького, Луцька та Тернополя. І за результатами деяких із них вже укладено угоди.

Трамвайні підсумки

Вже другий рік поспіль українські міста отримають значно більше трамваїв, ніж тролейбусів. Усього в 2024 році надійшло 103 трамваї, але з них нові - лише 12. У той час як 65 вживаних трамваїв отримали у якості допомоги, а 26 придбали за бюджетні кошти.

Нові вагони цього року за кошти міжнародних фінансових організацій отримали Одеса (десять Татра-Юг К1Т306) та Львів (два Електрона T5L64). Для Львова ці вагони стали останніми з партії, тоді як Одеса має отримати ще два вагони.

В основному українські міста продовжують співпрацювати з містами та організаціями-партнерами, щоб отримати вживані вагони безплатно. В 2024 році таким чином свій парк поповнили Вінниця (дев’ять вагонів Tram 2000 з Цюриха), Конотоп (25 вагонів Tatra T6A5 з Острави), Львів (12 вагонів Tatra KT4DM з Берліна та шість Vevey Be 4/8 з Берна) і Харків (шість вагонів Tatra T6A5 з Брна, шість Tatra T3R.P з Плзня та один Pragoimex T3R.PV з того ж таки Плзня). Безперечно, найцікавішими вживаними вагонами цього року стали вагони Vevey у Львові - зчленовані 30-метрові трамваї з пониженою підлогою, виготовлені в 1990 році.

Окремої згадки вартує Конотоп. За останні два роки місто отримало 23 вживані вагони Konstal 105Na з Варшави та 25 вживаних трамваїв Tatra T6A5, втім всі ці вагони потребують переобладнання на колію 1524 мм. На жаль, місто має дуже обмежені фінансові ресурси на такі роботи, тож наразі реально працює лише шість вагонів Konstal із 48-ми.

Дніпро за символічну суму придбав 26 вживаних Tatra T4D-M1 з Ляйпціга. Та більшість з них ще не працюють, оскільки чекають своєї черги на переобладнання та фарбування в міську ліврею.

Водночас, можемо відзначити, що 2025-й рік розпочався з повідомлень про поповнення парків громадського транспорту. Так, на початку січня трамвайно-тролейбусне управління Житомира поділилося планами закупити 20 тролейбусів з автономним ходом, що зможуть заряджати батареї під час руху, та 15 електробусів на суму 17 млн євро. У першій половині поточного року Миколаїв розраховує отримати 39 нових тролейбусів з автономним ходом до 20 км. Станеться це в рамках великого проекту щодо розвитку міського електротранспорту, який реалізується спільно з ЄБРР та за підтримки Данії. А місто-побратим Брно (Чехія) готове передати Харкову 20 тролейбусів. Наприкінці 2024 року стало також відомо, що Тернопіль вперше за 15 років закупив 17 нових 12-метрових тролейбусів. Їх для міста в 2025 році виготовить концерн "Електрон".