"Укрзалізниця" нарощує свою присутність у Польщі. Якщо раніше залізнична компанія мала лише представницький офіс у Варшаві, то в червні 2023 року зареєструвала в цій країні ще й власну дочірню компанію - UZ Cargo Poland. Поки що це підприємство працює як організатор перевезень, але вже має плани щодо перетворення в повноцінного залізничного перевізника не лише в Польщі, а й у Румунії.
Аби більше дізнатись про діяльність "Укрзалізниці" в Польщі та її плани в цій країні, ми звернулись до Олександри Василенко, директорки Представництва "Укрзалізниці" в Польщі, та Тимофія Мураховського, директора з комерційної роботи і логістики "Укрзалізниці", який курує діяльність UZ Cargo Poland.
Олександра Василенко, директорка Представництва "Укрзалізниці" в Польщі
Чим займається представництво "Укрзалізниці" в Польщі?
Представництво "Укрзалізниці" в цій країні виконує декілька функцій. Передусім, це організація та проведення зустрічей із польськими компаніями та органами державної влади .
Одне з головних наших завдань - це сприяння беззупинковому перетину кордону нашими товарами. Тому ми постійно та активно спілкуємось із компаніями польського державного залізничного холдингу PKP S.A. Це і PKP Cargo, і PKP Intercity. Фактично ми контактуємо з ними щодня. Це і рух пасажирських та вантажних поїздів, і запуск нових маршрутів. Також ми комунікуємо з польськими приватними перевізниками.
Крім того, ми працюємо над вирішенням певних операційних питань, які пов'язані з перетином кордону нашими вагонами та локомотивами. Це і отримання дозволу на роботу для наших машиністів, оскільки вони мають пройти певну сертифікацію. Загалом, ми охоплюємо весь комплекс питань діяльності "Укрзалізниці" за кордоном як операційних, так і стратегічних, чи навіть перспективних.
Як конкретно відбувається описана вами взаємодія між представництвом УЗ у Польщі та польською стороною?
Давайте візьмемо простий приклад - погодження руху нового пасажирського поїзда. Це досить кропіткий процес, адже він вимагає вирішення кількох питань. Це узгодження графіку руху поїзду територією України та Польщі; обговорення з прикордонниками й митниками тривалості контролю та його особливостей; узгодження всіх деталей щодо обміну рухомим складом. Ми є свого роду фасилітатором для взаємодії "Укрзалізниці" із польськими партнерами.
Якщо говорити про конкретні приклади, то тут варто згадати запуск поїзда Варшава-Львів-Коломия через Раву-Руську та випробування ширококолійного вагону на візках для стандартної колії, яке ми проводили на території Польщі. В першому випадку ми ініціювали та здійснювали всю необхідну комунікацію з польським приватним перевізником SKPL Cargo, який зараз виконує перевезення на замовлення "Укрзалізниці" від Рава-Руської до Варшави.
А чому саме з приватним перевізником, а не з державними компаніями PKP Intercity чи Polregio?
Це питання вирішувалось ще до того, як я почала працювати в "Укрзалізниці. Був проведений відповідний конкурс, виграв приватний перевізник.
Польська сторона поки не видала дозвіл щодо курсування на постійній основі пасажирських вагонів широкого габариту.
А як щодо випробувань ширококолійного вагону?
З цього питання ми спілкуємось із Міністерством інфраструктури Польщі та Управлінням залізничного транспорту Польщі. Задіюємо навіть наше посольство. На жаль, польська сторона поки не видала дозвіл щодо курсування на постійній основі пасажирських вагонів широкого габариту. Однак ми продовжуємо працювати в цьому напрямку.
Хотів би поговорити про дочірню компанію "Укрзалізниці" в Польщі. Яку роль зіграло Представництво у створенні UZ Cargo Poland?
Це один із наших найважливіших проєктів, який ми координували - від подання всіх документів до пошуку персоналу.
UZ Cargo Poland була зареєстрована в кінці червня. Фактично вона почала працювати лише в серпні. Чому виник такий розрив у місяць між реєстрацією та початком діяльності?
UZ Cargo Poland була створена відповідно до заявлених термінів. Ведення господарської діяльності в Польщі вимагало отримання додаткових дозволів та ліцензій. Також компанія повинна мати свій офіс та персонал. Також деякі питання "Укрзалізниця" повинна погоджувати з урядом. Умовно кажучи, треба було пройти через низку бюрократичних процедур як з української, так і з польської сторони. На все це потрібен час.
Чи планує "Укрзалізниця" відкривати свої представництва в інших містах Польщі, крім Варшави? Наприклад, у Гданську.
Поки що таких планів у нас немає. За потреби, можемо збільшити кількість нашого персоналу у Варшаві.
Скільки зараз персоналу нараховується у Представництві?
Зараз наша команда складається з 13 осіб.
Чи "Укрзалізниця" має закордонне представництво лише в Польщі?
Повноцінне представництво "Укрзалізниці" функціонує поки що лише в Польщі. Водночас у деяких країнах є спеціальні представники компанії. По суті, це одна людина, яка виконує представницьку функції. Як правило, вони охоплюють не одну країну. Зокрема, є представник "Укрзалізниці" в Румунії та Молдові, є представник у країнах Балтії, а також представник в Угорщині та Словаччині.
Чи компанія планує відкривати такі повноцінні представництва в інших країнах?
Серед перспективних напрямків діяльності "Укрзалізниці" за кордоном - відкриття представництва у Брюсселі. Далі, як кажуть, покаже час.
Тимофій Мураховський, директор із комерційної роботи і логістики "Укрзалізниці"
"Укрзалізниця" анонсувала створення дочірньої компанії в Польщі ще на початку 2023 року. Але вона була створена лише за півроку. На що пішов цей час?
По-перше, це зміна в організаційній структурі акціонерного товариства "Укрзалізниця". Такі зміни у нас погоджуються виключно наглядовою радою, засідання якої відбуваються лише раз на місяць. І ми дуже ретельно продумували внутрішнє бачення того, яким чином ми будемо утворювати цей підрозділ і яким чином будемо його презентувати наглядовій раді. Для нас це був новий такий досвід у розвитку компанії, тому що в історії АТ "Укрзалізниця" це перша юридична особа, утворена за межами України. Тому ми дуже ретельно вивчали саме польське законодавство. Ми дуже боялися зробити якусь помилку на самому початку, щоб потім її не виправляти, вже після того, як буде прийнято рішення.
Які складнощі були саме в створенні нової компанії в Польщі?
Поки що в структурі УЗ, на жаль, відсутні фахівці з європейського податкового права, тому всі консультації нам доводилось проводити з польськими юридичними або бухгалтерськими компаніями. Також нам треба було гармонізувати європейські правові норми з українським законодавством.
Наприклад, в Україні відкрити рахунок можна доволі швидко, за пару днів, у Європі це займає щонайменше місяць. До того ж, були певні мовні складнощі, оскільки статут ми повинні були сформувати польською, а узгоджувати - українською.
Чи виникали труднощі з відповідністю певним критеріям, які висуваються в Польщі до такого роду компаній? До прикладу, наявність штату чи рухомого складу? Чи така компанія може працювати без активів?
Наразі UZ Cargo Poland - це компанія без основних засобів. Це означає, що у нас немає ані вагонів, ані локомотивів. Наша компанія зараз займається передусім транспортно-експедиційним обслуговуванням клієнтів. У її стратегічному плані прописана мета стати в майбутньому повноцінним перевізником. Ми зараз працюємо над отриманням відповідної ліцензії для здійснення перевезень. Для цього необхідно мати локомотив. Якщо у тебе є тільки вагони, то ти власник вагонів. І власне перевезення ти не зможеш робити, тому що нічим буде везти ці вагони. Ти можеш надавати вагон в оренду або комплексну транспортно-експедиційну послугу для формування якогось продукту.
Наразі UZ Cargo Poland - це компанія без основних засобів. Це означає, що у нас немає ані вагонів, ані локомотивів. Мета - стати повноцінним перевізником. Працюємо над отриманням відповідної ліцензії для здійснення перевезень. Для цього необхідно мати локомотив.
Ви говорите про стратегічну мету UZ Cargo Poland... Які її часові межі?
Стандартна процедура сертифікації залізничного перевізника в Польщі займає мінімум шість місяців. Ми цю процедуру почали наприкінці минулого року, подавши відповідні документи до Управління залізничного транспорту Польщі (UTK).
Які вимоги ви повинні виконати під час сертифікації в якості перевізника?
Одна з основних вимог - треба мати щонайменше один локомотив.
Давайте детальніше поговоримо про рухомий склад. Ви будете сертифікувати ті локомотиви, що вже є в "Укрзалізниці"? Чи можна ними їздити в Європі?
Ми розглядаємо багато різних моделей оперування рухомим складом для перевезень у Польщі. Мова йде саме про придбання, а не про використання наявного рухомого складу, який зараз перевозить вантажі в Україні. Причина такого рішення полягає в тому, що рухомий склад, який нині використовується на колії 1520 мм, необхідно сертифікувати для роботи в Польщі. Це досить складна процедура. Наші колеги з Литви намагалися це зробити, вони витратили на це майже рік, але успіху в цьому так і не досягли.
Здебільшого ми розраховуємо на українських клієнтів, але будемо працювати і з європейськими.
Чи ви розумієте, скільки вам потрібно локомотивів як перевізнику для ефективної роботи в Польщі?
Поки що ні. Це питання на етапі обговорення, ми вивчаємо внутрішній ринок ЄС і Польщі. Думаю, що найближчим часом ми будемо вже більш детально розуміти нашу стратегію стосовно придбання локомотива.
У своїй діяльності в Польщі ви більше розраховуєте на українських клієнтів чи на європейських теж?
Коли ми створювали UZ Cargo Poland, то ми бачили, що є проблема у спілкуванні українських вантажовласників з європейськими перевізниками. І ми створили це підприємство саме для того, щоб надавати комплексну послугу здебільшого українському бізнесу або отримувачам чи відправникам вантажів. Однак у перспективі ми хочемо розробити для клієнта повний комплексний door-to-door продукт. Це таке наше завдання. Тому здебільшого ми розраховуємо на українських клієнтів, але будемо працювати і з європейськими. Ми дуже оптимістично дивимося на цей ринок.
У Польщі працює понад 100 залізничних перевізників. Як ви плануєте конкурувати на такому ринку?
По-перше, ми маємо дуже великий досвід саме в залізничних перевезеннях. Дрібні перевізники не мають такого досвіду і такої команди, яка може розробляти певні продукти. По-друге, вже сьогодні наші вагони курсують територією ЄС на вузьких візках, наприклад, у Румунії. І ці перевезення організувала наша компанія UZ Cargo Poland. Це і є одна з наших конкурентних переваг.
Ви говорите, що зараз ваші вагони їздять Румунією…
Наші вагони також їздять і в Польщі.
Українські вантажовласники говорять про те, що зараз для транспортування вантажу до Польщі необхідно укласти договір із UZ Cargo Poland. І тільки тоді тобі дадуть і вагон, і візок на вузькій колії. Чи це дійсно так?
Якщо питання стосується саме візків, то це не питання UZ Cargo Poland, це питання внутрішньої політики "Укрзалізниці". Сьогодні ми дозволяємо використовувати нашу інфраструктуру для перестановки візків. Вузькі візки, які ми маємо сьогодні в оперуванні, належать АТ "Укрзалізниця", ми збудували під час повномасштабної війни. До цього їх було дуже мало, тому що їх ніхто не використовував. Їх було 350 штук до війни, яких вистачало на 175 вагонів. Сьогодні ми маємо біля 1700 візків. Це після того, як більшу частину вузьких візків ми вивели з експлуатації відповідно до обмежень за часом експлуатації.
Читайте також Гра в монополію: Як "Укрзалізниця" обмежила доступ приватних вагонів до євровізків
А скільки вузьких візків було до цього зменшення?
На початку 2023 року їх було біля 3,5 тисяч. Коли ми побачили попит, ми просто взяли візки з-під наших вагонів, модернізували їх і почали використовувати для перевезення, передусім, палива та зерна. Тому ці візки є невід'ємною частиною нашого вагона. Якщо хтось із власників приватних вагонів хоче використовувати візок, він може його збудувати так само, як і ми, а потім використовувати його.
Тобто немає ніякого зобов'язання для бізнесу підписувати контракти з UZ Cargo Poland, щоб спростити свої експортні чи імпортні перевезення з Польщею?
Так, немає жодного зобов'язання. Будь-який власник вагона зі своїм візком приїжджає на пункт перестановки, переставляє його на свій вагон і їде. У нас немає жодних обмежень на доступ до інфраструктури, що стосується перестановки, до пункту перестановки. Але через UZ Cargo Poland буде простіше, адже в нас є власні вагони й візки до них. Розумію, що їх на всіх не вистачає, у бізнесу поки що немає власних візків.
Як ще UZ Cargo Poland може полегшити роботу українського бізнесу?
Ми надали UZ Cargo Poland спеціальну ставку на використання нашого вагона за кордоном. Упродовж декількох років у нас діє стандартна ставка на вагон-зерновоз, що була затверджена правлінням. Вона становить біля 48 євро за добу чи 1,9 швейцарських франків за годину. Для UZ Cargo Poland була затверджена інша, нижча ставка.
Наскільки вона нижча?
Десь біля 32 євро. Це конкурентна ціна. Ми провели аналіз європейського ринку й запропонували правлінню для допомоги нашому бізнесу зробити таку ціну. Тому з UZ Cargo Poland дешевше та простіше.
Я хочу прояснити питання щодо вагонів, якими користується UZ Cargo Poland. Хто є їхнім власником - материнська компанія чи польська "донька"?
Ці вагони є власністю АТ "Укрзалізниця". Поки що у нас не узгоджена процедура передання. Справа в тому, що всі вагони УЗ входять до статутного капіталу підприємства. І тут є певні обмеження на відчуження. А оскільки UZ Cargo Poland не є філією "Укрзалізниці", це дочірнє підприємство, окрема юридична особа, то ми не можемо так просто передати якесь майно іншій юридичній особі, тому що воно державне і там діє дуже складна процедура. Тому UZ Cargo Poland, по суті, є оператором цих вагонів.
Чи є у вас плани щодо власних вагонів?
Такі плани є, ми їх розглядаємо, ми їх аналізуємо. У Європі існує більший спектр інструментів. Це не тільки придбання, але й лізинг. Ми зараз вивчаємо ці можливості і яка з них найкраще підходить для наповнення UZ Cargo Poland рухомим складом.
Зерновози купувати ми поки що не збираємось. Водночас ми дуже прискіпливо дивимося в сторону фітингових платформ для перевезення контейнерів.
А який тип вагона є пріоритетним для UZ Cargo Poland?
Європа більше зосереджена на контейнеризації вантажів, тому європейського клієнта цікавлять передусім фітингові платформи для контейнерів. Водночас для українського клієнта більш важливим є напіввагон чи зерновоз. Також для нас дуже важливими є цистерни, які необхідні для імпорту палива до України. Аби не бути залежними від операторів або власників європейських вагонів, нам потрібно мати певний запас власного парку для перевезення палива. Наприклад, сьогодні паливо для себе, для "Укрзалізниці", ми закуповуємо та перевозимо у власних цистернах.
Чи достатньо у вас цистерн?
Цистерн для колії 1520 наразі достатньо для задоволення попиту. Парк цистерн під євроколію тільки формується.
Цистерни ви придбали. Чи плануєте купувати вагони інших типів?
Зерновози купувати ми поки що не збираємось. Водночас ми дуже прискіпливо дивимося в сторону фітингових платформ для перевезення контейнерів. До того ж, UZ Cargo Poland вже сьогодні оперує поїздом, яким перевозиться широкий набір товарів до чи з порту Гданськ. Значною мірою це контейнери зі споживчими товарами. Це лінійні контейнери, які прибувають до Гданська на судні з Китаю, США і зі всього світу, а потім їдуть залізницею до України. Минулого року ми вже довезли понад 2 тисячі контейнерів.
Читайте також Контейнеризація вантажопотоків: Яким був 2023 рік для ринку та як основні гравці оцінюють перспективи росту
З якими країнами зараз співпрацює UZ Cargo Poland?
UZ Cargo Poland у нас повністю адмініструє всі наші іноземні стосунки з перевізниками. Тобто це Литва, Латвія, Естонія, Польща, Словаччина, Румунія, Угорщина.
З якими європейськими перевізниками співпрацює польська "донька" УЗ?
Наш стратегічний партнер у Польщі - це PKP Cargo, звісно. Працюємо також і з LTG Cargo, це литовський перевізник. Це наші два основні партнери.
Ще хочу спитати про офіс. У якому місті він знаходиться?
У центрі Варшави, на вулиці Новоградській, 11. Ми зробили офіс UZ Cargo Poland на базі нашого представництва. Зараз там працює близько 10 людей. Але, коли компанія активізується на польському ринку, потрібно буде збільшувати і кількість персоналу, тоді нам доведеться шукати інше приміщення.
Ви будете лишатись у Варшаві чи переїдете до іншого міста?
Основні залізничні перевізники, державні корпорації та органи державної влади - всі вони переважно у Варшаві. Тому офіс у столиці є дуже зручним.
Довгострокова мета - потрапити щонайменше до десятка лідерів польського ринку залізничних перевезень.
Які результати роботи UZ Cargo Poland за перші місяці?
Зараз компанія надає лише транспортно-експедиційні послуги. У цій сфері вже можна говорити про певні результати. По-перше, у Румунії курсують зерновози, якими оперує UZ Cargo Poland. По-друге, сьогодні курсують регулярні контейнерні поїзди з Гданська до Одеси та Дніпра. Вони повністю оперуються UZ Cargo Poland як на українській, так і польській території. Також ми постійно ведемо роботу з укладання нових договорів на організацію перевезень. Крім того, наше паливо, яке "Укрзалізниця" закуповує за кордоном, перевозиться за допомогою UZ Cargo Poland.
Якою ви бачите перспективу UZ Cargo Poland на польському ринку?
Ми дуже оптимістично дивимося на майбутнє. У найближчій перспективі ми плануємо придбати чи орендувати локомотиви, аби стати повноцінним перевізником. Наша довгострокова мета - потрапити щонайменше до десятка лідерів польського ринку залізничних перевезень. З-понад 100 перевізників дійти до першої десятки!
Читайте також "Оператор припортових станцій": Для чого створили нову філію "Укрзалізниці"