З початком повномасштабного російського вторгнення, коли західні сухопутні коридори стали ледве не єдиним надійним шляхом для українського експорту, вантажовласники почали будувати нові логістичні ланцюги. Виявилось, що залізниця не зовсім готова до нових реалій. Через різну ширину колії у нас та в ЄС, вивезти вантаж можна двома шляхами: перестановка українських вагонів на європейські візки або ж, там де на території України заходить колія 1435 мм, - зміна вагонів. Постало одразу кілька ключових питань: потужності для перевантаження та недостатня кількість візків.
У квітні минулого року АТ "Укрзалізниця" мала біля 1000 таких візків. Тоді в компанії поставили за мету наростити парк візків. "З метою забезпечення перевезення вантажів у міжнародному сполученні регіональними філіями та філіями АТ "Укрзалізниця" відремонтовано та скомплектовано 3 450 візків колії 1435 мм. На сьогодні загальна кількість наявних справних візків колії 1435 мм задовольняє обсяги перевезень вантажів у міжнародному сполученні у повному обсязі", - повідомляла в травні цього року "Укрзалізниця" у відповідь на запит ЦТС. Зараз їх кількість зменшилась до 1810 одиниць, оскільки частина парку суттєво застаріла та заборонена до використання.
З урахуванням сьогоднішніх логістичних умов - поки що нестабільної роботи тимчасового морського експортного коридору та постійних обстрілів Дунайського регіону - західні переходи для вантажовласників залишаються важливою складовою. Але з 1 жовтня цього року "Укрзалізниця" вирішила, що більше не буде переставляти приватні вагони на свої візки. Це не означає, що опція недоступна зовсім. Але тепер, щоб вивезти вантаж за кордон, власники мають взяти в оренду не тільки сам візок, але й вагон "Укрзалізниці".
Бажання компанії зрозуміле - задіяти в перевезеннях більше власних вагонів та заробити додаткові кошти. І тут УЗ робить ставить одразу на три складові: по-перше, зниження ціни на арену вагонів власного парку через механізм "голландського" аукціону, по-друге, нижчу вартість за користування вагоном за кордоном, і по-третє - "гарантовану" наявність євровізків для вагонів парку УЗ. "Візки - це конструктивна частина вагону. Наразі "Укрзалізниця" має 1810 робочих пар візків для колії 1435 мм і вони всі необхідні компанії для здійснення перевезень у власних вагонах. Цієї кількості візків достатньо, щоб близько 905 вагонів переставити на візки під євроколію. А наш загальний парк - близько 50 000 вагонів. Тобто "Укрзалізниця" і сама має дефіцит таких візків", - наводить пресслужба слова члена правління АТ "Укрзалізниця" В'ячеслава Єрьоміна. В оренду візки будуть надавати тільки, якщо компанія буде мати таку можливість, а бізнес може самостійно виробляти або купувати та користуватись пунктами перестановки УЗ.
Якою буде відповідь бізнесу та чого саме остерігаються компанії?
Монопольне зловживання
Нові правила "Укрзалізниці" обурили бізнес. "Уже вкотре на початку "високого сезону" на залізниці відбуваються події, які негативно впливають на перевезення агропродукції", -поскаржився 3 жовтня Михайло Кравченко, виконуючий обовʼязки заступника керівника департаменту перевалки та флоту Kernel на своїй сторінці у Facebook.
Учасник ринку говорять, що компанія користується своїм монопольним положенням. "Те що сталося, не можна назвати інакше ніж примусом до купівлі вагонів "Укрзалізниці". Я попереджав ще на початку 2023 року, що УЗ втратить свою вантажну базу і буде шукати нові методи примусити ринок до співпраці, використовуючи власне монопольне становище і доступ до інфраструктури, якого не має жоден з її конкурентів. Раніше бізнес користувався візками монополіста, яких було достатньо до потреб усіх учасників перевезень. Тепер чиновники "Укрзалізниці" оголосили, що будуть продавати перестановку вагонів на євровізки лише на свої вагони, будуть робити це на аукціоні, і лише тим, хто найме в Європі українського перевізника", - відмічає Юрій Щуклін, власник компанії "Вантаж+", експерт ринку логістики.
Про зловживання монопольним становищем говорить і Олег Бурлаченко, генеральний директор транспортно-експедиторської компанії "Вертикаль". "Намір "Укрзалізниці" скорегувати умови щодо перестановки вагонів з колії 1520 мм на колію 1435 мм є зловживанням монопольним становищем. Адже у розрізі інфраструктурної складової УЗ є монополістом. А вагонні візки - це технічна деталь, тож є частиною саме інфраструктурної складової, а не вагонної", - відзначає він.
Здорожчання логістики
В "Укрзалізниці" говорять про те, що нові умови будуть навіть вигідніші для бізнесу. Зокрема, заступник директора департаменту комерційної роботи "Укрзалізниці" Валерій Ткачов зауважує, що до 1 жовтня тариф за оренду вагону УЗ був 500 грн/доба. Тепер компанія надаватиме вагони в оренду через аукціони на пониження. Стартова ціна 600 грн/доба може впасти втричі - до 204 грн/доба. Зерновози надаватимуться за заявками як українських експортерів, так і іноземних компаній. Оперуванням за кордоном цих вагонів займатиметься UZ Poland за власними ставками.
Проте бізнес має іншу точку зору. Зараз перекриті основні логістичні коридори, через що логістика дуже складна і дороговартісна для товаровиробників. "Обмеження приватного парку у використанні візків колії 1435 мм додатково призведе до збільшення вартості логістики, що можна кваліфікувати як саботаж. Також є ймовірність, що перевізник підвищить вартість оренди своїх візків. Якщо це станеться, то збільшиться вартість логістики вантажів. Навіть зараз її вартість не дозволяє більшості аграріїв експортувати свою продукцію, оскільки це не має економічної доцільності. Що буде після нових "покращень" - питання риторичне", - говорить Олег Бурлаченко.
Європейська Бізнес Асоціація звернулася до віцепрем’єр-міністра з відновлення України-міністра розвитку громад, територій та інфраструктури та голови правління АТ "Укрзалізниця" із проханням скасувати рішення "Укрзалізниці", адже зміна умов вже найближчим часом призвести до суттєвого зниження обсягів експорту та, відповідно, зменшення валютних надходжень в економіку країни.
Якими можуть бути варіанти вирішення проблемного питання? Перший рівень - стратегічний - визначення і подальша конкретизація монопольних і не монопольні сегментів діяльності "Укрзалізниці". Очевидно, що існуюча матриця послуг - вагони, тяга і інфраструктура - є недосконалою, оскільки цілий ряд послуг та видів діяльності УЗ знаходяться "на границі" і істотно впливають на діяльність навіть в таких ринкових сегментах, як оперування вагонним парком, де "Укрзалізниця" не має домінуючого становища. Але це завдання – точно не справа одного дня чи навіть місяця і є частиною набагато масштабнішого процесу реформування компанії. Тому залишається тактичне рішення: якщо конфлікт не буде вирішено шляхом переговорів, а ринок і надалі буде вбачати в такому рішенні зловживання монопольним становищем, то остаточне слово буде за Антимонопольним комітетом - окремі приватні оператори вагонного парку не виключають такого варіанту.