ЦТС продовжує цикл публікацій, присвячених розгляду положень Національної транспортної стратегії на період до 2030 року, що була схвалена урядом України напередодні Нового 2025 року без обговорення з громадськістю та експертними колами.
Ми вже говорили про те, що передбачає документ для сектору автомобільних перевезень. Цього разу увагу приділяємо тому, яким урядовці бачать розвиток залізничного транспорту. Коментує положення Стратегії щодо цієї надважливої сфери транспорту екс-міністр інфраструктури України Володимир Омелян.
Один із основних наративів прийнятого документу - глибока інтеграція транспортної системи країни до європейської мережі, що відповідає курсу України на євроінтеграцію. Це включає модернізацію залізничної інфраструктури, розвиток прикордонних транспортних вузлів і підвищення пропускної спроможності на кордонах з ЄС. Однак наголошується, що повноцінна інтеграція національної транспортної системи до європейської неможлива без гармонізації законодавства, а також повного виконання Україною зобов’язань у галузі транспорту. Особливо важливим є виконання вимог в частині спрощення доступу до ринку транспортних послуг та лібералізації тарифної політики, оскільки це необхідно для створення більш сприятливого середовища для залучення приватних інвестицій в галузь транспорту.
Якщо говорити про гроші, то Стратегією передбачається, що фінансування заходів може здійснюватися за рахунок коштів Європейського Союзу, зокрема 350 млн євро, передбачених Планом для України на 2024 рік, а також інших джерел, включаючи інвестиції приватного сектору та державно-приватне партнерство. Реалізація документу передбачає два етапи: перший - протягом 2025-2027 років, другий - протягом 2028-2030 років.
Одним із центральних елементів є реформа та розвиток "Укрзалізниці". Зокрема, це модернізація інфраструктури, інтеграція до європейської транспортної мережі та підвищення безпеки перевезень. Крім того, Стратегія акцентує увагу на необхідності впровадження сучасних технологій, які дозволять зробити залізничний транспорт більш ефективним та конкурентоспроможним.
Довгострокові цілі до 2030 року
Національна транспортна стратегія визначає низку амбітних цілей для "Укрзалізниці", які мають бути реалізовані до 2030 року. Зокрема, вона передбачає відновлення та масштабну модернізацію існуючої залізничної інфраструктури колії 1520 мм. Крім того, планується збільшення пропускної спроможності залізничної інфраструктури, зокрема, в напрямку прикордонних переходів з державами-членами ЄС та Молдовою, та покращення ефективності залізничної системи завдяки розбудові нової інфраструктури з шириною колії 1435 мм. Така адаптація спрямована на інтеграцію до Транс’європейської транспортної мережі (TEN-T).
Важливим аспектом є розвиток мультимодальних перевезень, що передбачає взаємодію залізничного транспорту з іншими видами перевезень. Це дозволить підвищити конкурентоспроможність української економіки на міжнародному ринку. Крім того, стратегія наголошує на необхідності декарбонізації транспорту, зокрема зниженні викидів через електрифікацію колій і використання сучасного рухомого складу.
Документ також окреслює важливість впровадження новітніх технологій управління рухом, таких як Європейська система управління залізничним рухом (ERTMS). Це сприятиме підвищенню безпеки пасажирських і вантажних перевезень.
Окремо виділений напрямок по пасажирському залізничному сектору. Зокрема, мова йде про обсяги перевезень в далекому та міжнародному сполученнях, дотримання графіків перевезень, частку залізничних вагонів, пристосованих до потреб осіб з інвалідністю та маломобільних груп населення та ін.
Попри те, стратегія не деталізує джерела та обсяги фінансування або ж чіткі показники заявлених планів, такі як: будівництво і модернізація інфраструктури та показники вантажо- чи пасажиропотоку. Замість цього в документі з легким оптимізмом говорять про "тенденцію до зростання".
Читайте також На шляху до ЄС: Яким є євроінтеграційний прогрес України в транспортній сфері в 2024 році
Операційні заходи до 2027 року
Національна транспортна стратегія передбачає реалізацію важливих операційних заходів у рамках розвитку "Укрзалізниці" на період до 2027 року. Перш за мова йде про продовження структурної реформи "Укрзалізниці" з метою забезпечення рівноправного доступу до інфраструктури та створення конкурентного ринку залізничних перевезень. Планується імплементація європейських норм щодо функціонального розділення оператора інфраструктури та перевізників, впровадження системи безпеки залізничного руху, а також створення законодавчих умов для організації суспільно важливих перевезень.
Важливим аспектом є запровадження антикорупційних програм та впровадження сучасних стандартів управління якістю, таких як ISO 9001:2015 та ISO 37001:2016. Це дозволить підвищити прозорість та ефективність у реалізації проектів відновлення. Для забезпечення необхідного фінансування залізниці передбачено вдосконалення законодавства та механізмів залучення коштів міжнародних фінансових організацій, донорів і грантів.
Особливе місце займає розвиток мультимодальних перевезень та транспортно-логістичної інфраструктури. Це передбачає інтеграцію різних видів транспорту для ефективного пересування товарів і пасажирів, що відповідає сучасним європейським стандартам. Також важливим пріоритетом є екологічна складова та впровадження цифрових технологій.
Ці заходи мають забезпечити довгостроковий розвиток залізничного транспорту, підвищення його ефективності, боротьбу з корупцією та відповідність європейським стандартам.
![](http://cfts.org.ua/imglib/_newimage/articles/natsionalna_transportna_strategiya_2030_yak_planuyut_rozvivati_zaliznitsyu_2088/144407/144410/1100.jpg)
Плани на 2025 рік
Плани на 2025 рік є визначальними для реалізації Національної транспортної стратегії, адже саме у цей період передбачено створення базових умов для довгострокового розвитку галузі. Перш за все, заплановано проведення аналізу та визначення пріоритетів у відновленні транспортної інфраструктури, яка постраждала внаслідок бойових дій. Цей аналіз дозволить ефективно розподілити ресурси та реалізувати найбільш нагальні проекти.
Особлива увага приділяється інтеграції залізничної системи України до європейської транспортної мережі. Для цього буде приведено у відповідність стратегічний план розвитку та інвестиційні плани АТ "Укрзалізниця" з положеннями Національної транспортної стратегії. Ці плани враховуватимуть потребу у гармонізації з європейськими стандартами, а також інтеграцію залізничних систем України та Молдови до ЄС.
Ще одним важливим напрямком є супроводження у Верховній Раді України проекту закону про конкурентний ринок залізничного транспорту. Цей закон створить умови для рівноправного доступу перевізників до інфраструктури, організує ефективний ринок пасажирських і вантажних перевезень, а також забезпечить відповідність нормам ЄС у сфері безпеки та технічного регулювання.
Коментар
Володимир Омелян, Міністр інфраструктури України (2016-2019 рр.)
Сильні і слабкі сторони Стратегії в сегменті залізничного транспорту
По-перше, добре, що Стратегія є. Це в будь-якому випадку плюс. Зараз важливо, щоб вона була доопрацьована належним чином. При цьому мені не подобається те, що різні види транспорту між собою не гармонізовані. Для прикладу, якщо є ціль наростити пропускну спроможність в портах, але не йде мова про аналогічне збільшення пропускної спроможності залізниці, тоді постає питання, як саме це планується зробити. А отут вже починаються проблеми, тому що насправді я не бачу в цій Стратегії ключових цілей. Зробити все і одразу, як зараз говорить документ, ми не зможемо. Потрібно вибрати основні пріоритети і відштовхуватись від цього.
По тому що я побачив з розбудови залізниці, залишається незрозумілим, який у нас пріоритет з євроколією. Якою буде ця мережа, за рахунок яких ресурсів вона буде створена і на якій стадії її проектування?
Реалістичність цілей на короткостроковому горизонті 2025-2027 рр.
Якщо залізниця буде поставлена як фундамент для економіки, як свого часу було Велике будівництво, і всі ресурси держави будуть направлені на це, то половину з написаного можна зробити. Але за умови також правильного менеджування цих процесів. Сьогодні Олексій Кулеба має такі самі повноваження, як і колись мав Георгій Кірпа. При політичній волі це можна зробити.
Але реалістично, оскільки ми досі перебуваємо в стані війни, не факт, що після завершення пріоритети будуть тільки інфраструктурні. Плюс до цього не зрозумілі джерела фінансування проектів, а мова йде про десятки мільярдів.
Вантажні і пасажирські перевезення
Ми дуже багато втратили у вантажних перевезеннях, є серйозна фізична і моральна деградація рухомого складу. Вантажна база традиційно є першочерговою для компанії. Тут в першу чергу необхідне призначення фахових людей, які розуміють, що таке вантажні перевезення. Друге - це спільно з Європейським Союзом максимальна електрифікація всіх шляхів, третє - приватна тяга. Це треба зробити, щоб показати реальну вартістю перевезень та їх ефективність порівняно з тим, що декларує "Укрзалізниця".
Але не треба забувати про пасажирські перевезення. Вони теж можуть бути рентабельними. Правильна цінова політика, гнучкий підхід, додавання швидкості і комфорту здатні перетворити пасажирські перевезення в прибутковий сегмент. Цього в Стратегії немає. Вони роблять знову упор на вантажні перевезення. Так, це правильно, але це не єдине, в чому "Укрзалізниця" може піти вперед.
Як побороти падіння доходної бази від перевезень на фоні зростання витрат УЗ?
"Укрзалізниця" готує нас до чергового підвищення тарифів на вантажні перевезення, аргументуючи це підвищенням цін на електроенергію, основні засоби виробництва і т.д.
Водночас, я залишаюся прихильником свого бачення і вважаю, що корупційна складова в компанії не зменшилася. І це питання, власне, до наглядової ради, внутрішньої безпеки та кадрових призначень. Можливо, новому очільнику Олександру Перцовському це вдасться. А за рахунок боротьби з цим явищем з'явиться і додатковий ресурс для модернізації "Укрзалізниці".
Читайте також Закон про залізничний транспорт має стати інструментом для системного реформування УЗ, – інтерв’ю з Мусою Магомедовим