5 листопада відбувається основний етап виборів президента Сполучених Штатів. До цього дня ключові претенденти на пост очільника Білого дому - Камала Гарріс і Дональд Трамп - підійшли майже з рівними шансами. Поточні вибори в США, як очікується, багато в чому визначать вектор світової геополітики і економіки, на наступні роки. Судноплавство є одним з ключових секторів світової економіки і, як вважають експерти, може зазнати суттєвого впливу, залежно від того, хто стане наступним американським президентом.

Галузевий портал Splash аналізує потенційний вплив на основні сегменти судноплавства. ЦТС наводить переклад тексту.

"Зв’язок між виборами та тим, як вони можуть зашкодити або допомогти світовій економіці, залежно від того, хто є переможцем, є важливим і впливає на судноплавство. Тому нам слід стежити за багатьма виборами, які відбуватимуться у світі протягом 2024 року, найважливішим з яких є президентські вибори в США", - йдеться в огляді ринків від компанії Precious Shipping, зареєстрованої в Таїланді. "Багато лідерів-популістів пропагують деглобалізацію, підтримку друзів та іншу політику, яка спотворює ринок. Якщо такі лідери будуть обрані, це може завдати значного негативного впливу на попит на морські перевезення, одночасно збільшуючи інфляцію через політику деглобалізації", - вважають аналітики Precious Shipping

Грем Портер, голова Tiger Group Investments і один із співзасновників Seaspan, заявив делегатам, які відвідали минулорічний форум морських керівників, що відбувся в яхт-клубі Монако: "Світ розвалюється. Я думаю, що саме це спричиняє весь цей хаос. Ми маємо зовсім іншу тенденцію. Це вже не співпраця… Витягніть свої ресурси та утримуйте їх самі".

Говорячи про сьогоднішній "роздроблений" світ, Портер зауважив: "Я думаю, що ми отримаємо все більше і більше регулювання, все більше і більше тарифів, все більше і більше антиторгівельних позицій і, ймовірно, все більше і більше національних флотів, які перевозитимуть власні вантажі".

Контейнери

Лінійний бізнес зазвичай вважається найбільш вразливим до геополітичних впливів поміж усіх основних сегментів судноплавства.

Обидва кандидати в президенти США виступають за імпортні мита і дефіцит бюджету. Трамп, зокрема, чітко дав зрозуміти, що має намір різко підвищити тарифи.

"Для контейнерних перевезень це означало б короткострокове підвищення попиту в США, оскільки деякі імпортери намагатимуться доставити товари до запровадження будь-яких нових тарифів. У середньостроковій та довгостроковій перспективі це, ймовірно, змінить деякі моделі торгівлі, оскільки імпортери знайдуть способи скорегувати свої моделі закупівель, щоб мінімізувати будь-який вплив тарифів", - пишуть аналітики Sea Intelligence, стверджуючи, що це не обов’язково погані новини для судноплавних ліній. "Це просто означає необхідність, можливо, налаштувати судноплавні мережі для адаптації до різних торговельних потоків", - припустили в Sea Intelligence.

"Вантажі рухатимуться різними шляхами, але зрештою вони потраплять у руки кінцевого споживача", — сказав Джеремі Ніксон, генеральний директор японського лайнерного гіганта Ocean Network Express (ONE), виступаючи на вересневому заході Marine Money у Сінгапурі.

Хоча це може означати менше бізнесу на торговельній лінії Китай-США, інші маршрути, такі як Китай-Мексика, набиратимуть обсягів, вважає Джеремі Ніксон, генеральний директор японського контейнерного гіганта Ocean Network Express (ONE). "Ми є слугами світової торгівлі, ми повинні дуже швидко сприймати ці тенденції та дуже швидко адаптуватися", - говорить він.

Газ

Оглядаючи ринок транспортування скрапленого газу, брокер SSY зазначив у нещодавньому звіті: "Хто б не виграв битву пізніше цього року, це матиме глибокий вплив на LNG, будь то заборона майбутніх експортних проектів або запровадження торгових тарифів, усе це дуже актуально".

Китай є основним імпортером LPG і LNG із США, і будь-яка загроза цим потокам, швидше за все, "переверне" ринки танкерів LPG і LNG, йдеться в нещодавньому звіті брокера BRS. 

Танкери

Можливу перемогу Трампа та те, що це означатиме для танкерної торгівлі, обговорювали на вересневому сінгапурському Maritime CEO Forum. Марк Кемерон, головний операційний директор Ardmore Shipping, припустив, що, якщо Трамп зміг би вплинути на війну в Україні і призвести до її припинення, то це мало б негативний влив на ринок танкерів. З іншого боку, оскільки потенційна нова адміністрація Білого дому може виявитися набагато жорсткішою щодо Ірану, то це, на його думку, є позитивним для танкерної торгівлі.

"За останні кілька років те, що було досить погано для світу, загалом було досить добре для судноплавства", - підтримав цю думку Алан Хаттон, гендиректор Foreguard Shipping.

Більша "операційна складність" - це те, що судноплавство повинно очікувати з можливим поверненням Трампа та подальшим посиленням торгових суперечок з Китаєм, передбає Генрік Хартцелл, старший радник GSB Tankers.

Експорт іранської нафти та конденсату нещодавно досяг 1,6 мільйона барелів на день, що є найвищим показником з 2018 року, згідно з аналізом BRS, який очікує, що в разі обрання Трампа його адміністрація швидко посилить застосування існуючих санкцій щодо нафтової промисловості Ірану, включаючи мережу "сірих" танкерів, на яких він експортує свою нафту. 

Суховантажі

Звертаючись до суховантажів, найбільшого сектору судноплавства, аналітики говорять про ризики, пов’язані із можливою новою торговою війною між Китаєм і США. Під час першої торговельної війни Трампа китайці націлилися на американських фермерів і скоротили імпорт американського зерна. Китай може замінити це більшим імпортом із Бразилії.

Згідно з даними Clarksons Platou Securities, сипучі вантажі, зокрема зерно та сталеві вироби, найбільше постраждали від першої торговельної війни Трампа з Китаєм, за ними йде ЗПГ.

Згідно з даними Clarksons, загальне зростання морських тонно-миль впало на 0,5% у 2018 році, а потім знову на 0,5% у 2019 році.

Президентські вибори в США також довго обговорювалися на цьогорічній Geneva Dry, головній у світі конференції з транспортування товарів. 

Саад Рахім, головний економіст Trafigura, припустив, що, незалежно від результату, сувора антикитайська політика, ймовірно, триватиме. Він висловив занепокоєння з приводу потенціалу для розвитку двох товарних блоків - з росією, Іраном, Індією та Китаєм з одного боку та ЄС, США та Латинською Америкою - з іншого.

Шаміка Сіріманне, директор відділу технологій і логістики ООН з торгівлі та розвитку попереджає, що диверсифікація ланцюгів поставок, заснована на геополітичних, а не на економічних причинах, може призвести до втрати ефективності торгівлі та подовження ланцюжків поставок. 

Автовози

Іншим сектором, який нервово дивиться на результати сьогоднішнього американського волевиявлення, є бізнес з перевезення автомобілів, сегмент, який отримав рекордні прибутки під час нинішньої адміністрації Джо Байдена, коли Китай заполонив світ електромобілями. З чим Трамп пообіцяв боротися. 

Декарбонізація

Остання сфера, яка може зіткнутися з проблемами залежно від результатів сьогоднішнього голосування, - це шлях декарбонізації судноплавства. 

"Якщо ми все-таки отримаємо другий термін Трампа, робота, яка зараз триває в Міжнародній морській організації з отримання нових правил і встановлення глобальних цілей, може зайти в глухий кут, - попередили аналітики з Sea-Intelligence. - Це, у свою чергу, прискорить тенденцію, коли регулювання щодо декарбонізації судноплавства повинно здійснюватися локально, а не глобально".

Підсумовуючи перспективи судноплавства за можливої ​​другої адміністрації Трампа, аналітики брокерської компанії Hartland Shipping написали: "Найбільш впевнений висновок, який ми можемо зробити, це те, що волатильність і невизначеність на сьогоднішніх ринках судноплавства тільки зросте за Трампа 2.0".

Автор - Sam Chambers

Читайте також Морський шлях під напругою: Чим загрожує конфлікт між Китаєм та Філіппінами