Ще раз повертаюся до питань реконструкції одеського аеропорту. Це актуально через прихід нового керівництва на летовище (понад 2 місяці тому закінчився контракт у керівника КП МА "Одеса" М. Крайтмана, а пару тижнів тому і ТОВ "МА "Одеса" призначила керівником пана Прусака).
Нагадаю: у 2013 році інститутом "Украеропроект" була запроектована нова злітно-посадкова смуга включно із комплексом аеродромної інфратруктури та обладнання. Проект отримав схвалення в "Укрдержбудекспртизі" та коштував на той час 1,65 млрд. грн. (близько 165 млн.дол.). Реалізації "завадила" Революція гідності відсутність грошей...
Натомість, протягом 2014-2017 років тривало будівництво нового термінального комплексу, кредит на який отримало вищезгадане підприємство ТОВ "МА "Одеса". Результат – термінал готовий (і нещодавно запрацював і на внутрішніх і на зовнішніх рейсах). Аеродром – як власність КП – залишається головним болем.
Всім, хто цікавиться проектами розвитку аеропортів, нагадаю, що вартість облаштування нових покриттів (у випадку реконструкції або нового будівництва) у світі коливається від 250 до 450 дол USD за 1 квадратний метр. Ціна питання не враховує нове аеродромне обладнання і загалом залежить від класу аеродрому, типу ПС, типу ґрунтів (основа) та зав’язана на планах розвитку аеропорту (до прикладу: плануємо за 5 років приймати В747, тому покриття вже сьогодні потрібні більш міцні, а значить – більш коштовні).
На час проектування нової ЗПС в аеропорту Одеса, за запитом Одеської міськради (Замовник) інститут "Украеропроект" (Виконавець) розрахував необхідні розміри 3200х60 м для максимально великого і важкого літака В767-300ER (трансконтинентальний лайнер на на 300 пасажирів). Обґрунтування розрахунку – на фото 1.
Окрім нашого інституту, питаннями розрахунків необхідної геометрії аеродрому займалася австрійська компанія ACV (Airport Consulting Vienna GmbH).
Для повноти картини скажу, що нашими фахівцями були розроблені ще 4 варіанти реконструкції. Кожен з цих варіантів мав певні недоліки (неможливість виконання реконструкції без зупинки польотів, додаткове відведення землі, висотні перешкоди в районі аеродрому тощо). Тому вирішили зупинитися на варіанті з новою ЗПС довжиною 3200 завширшки 60 м (45 м смуга +15 м укріплені узбіччя)...
Але є одне але
По-перше, цей варіант передбачає небезпечний проліт над будинком одної з місцевих торговельних фірм, який (станом на 2013-й рік) не отримував погодження на будівництво.
По-друге, "затислість" нового майданчику між міськими забудовами, в разі подовження ЗПС до 3200, призведе до необхідності додаткового відведення землі 13,45 Га. (Всі інші варіанти є більш затратними з т.зору будівництва, але передбачають мінімальне відведення землі).
По-третє, у 2013 році вартість виконання проекту стадії "П" коштувала 3,5 млн. грн. Нагадаю, що тоді системи держзакупівель не існувало, і часто-густо ціни малювалися "під замовника". Так могло бути і з аеропортом Одеси. Але не було. Заявляю, що ціна у 2013-му році була сформована вірно, відповідно до ринкової ситуації та збірників цін на проектні роботи.
Проте, державна аудиторська служба України (ДАСУ) вважає, що ми, у змові із одеською міською радою, завищили ціну у 10 (!!!) разів. Тобто, на думку державних аудиторів, державний проектний НДІ мав розробити проект, будівництво якого коштує 150-170 млн.USD, за якихось символічних 4 тис.USD (ціни в доларах США для лише зручності, враховуючи майже трикратне падіння курсу гривні за останні 3 роки)? Так не було. І не буде.
Віднедавна проблематикою реконструкції летовища південноукраїнської Пальміри взялися по-новому: губернатор одещини зробив гучну заяву про початок реконструкції вже у 2017 році; керівництво мінінфраструктури спочатку включило одеську смугу під №1 в чергу на виділення коштів за програмою розвитку аеропортів, а потім озвучило необхідність залучення кредитних кошів на реконструкцію аеродрома. На жаль, жодної копійки станом на вересень 2017 року, на реконструкцію аеродрому не виділено. Залишається надія на КМУ, який прийняв рішення про фінансування проекту реконструкції.
Нагадаю, вже у 2012-13 роках про складність подальшої експлуатації смуги аеродрому в Одесі не говорив лише лінивий. Стан аеродрому, який будувався понад півстоліття тому, сьогодні, прямо скажемо, жахливий. Це пряма загроза експлуатації літаків та дискомфорт для пасажирів. Якщо виходити з потреби експлуатації в аеропорту щораз більших типів ПС, то реконструкція має розпочатися найближчим часом.
Таким чином, необхідність реконструкції не викликає сумнівів. Але як залучити кошти? Однозначно, фінансування таких важливих і коштовних об’єктів має відбуватися за змішаною схемою: держава+інвестори/гранти+місцевий бюджет. Подібна підходи до реконструкції аеропортів є по всьому світу. До прикладу, Ariadne Airport Group – консорціум грецької фірми Gek Terna і індійської компанії GMR Airports, будуватиме Міжнародний аеропорт Кастеллі в Греції на о. Крит. Будівництво першої стадії проекту розпочнеться на початку 2018 року і триватиме 5 років. Первісна пропускна здатність нового аеропорту складе 9 млн внутрішніх і міжнародних пасажирів, а максимальна сягне 15 млн. пас./рік. Очікується, що на етапі будівництва проект призведе до створення 1000 робочих місць, і до 500 робочих місць під час експлуатації. Загальна вартість будівництва Міжнародного аеропорту Кастеллі оцінюється в € 850 млн ($967 млн). При цьому держава виділить на будівництво аеропорту €180 млн ($200 млн). Крім того, проект отримає до €220 млн ($260 млн) від ЄІБ.
Наостанок. Сьогодні мер Одеси прозвітував щодо виділення державою коштів на аеродром одеського аеропорту.
Сподіваюся, ми не впремося в чергове "латання дір", а говоримо про повноцінну реконструкцію, яка, зі сказаного вище, потребує тверезої оцінки, великих інвестицій і сучасного підходу!
З цими знаннями – рухаємося далі!