Рекордний пакет замовлень на будівництво контейнеровозів в умовах нестабільної світової економіки може спричинити надлишок потужностей. Про це повідомляє ЦТС із посиланням на Financial Times.
Судновласники замовили рекордну кількість контейнеровозів на тлі стрімкого зростання прибутків, спричинених більш довгими маршрутами в обхід Африки замість коротшого шляху через Суецький канал. Загальна місткість замовлених контейнеровозів в листопаді досягла 8,4 млн 20-футових контейнерів, зазначає Braemar. За оцінками цього брокера, це найвищий показник з 2000 року, відколи Braemar збирає такі дані.
Станом на листопад Mediterranean Shipping Company замовила 107 контейнеровозів, CMA-CGM - 103 судна, а Maersk очікує 47 одиниць.
Рекордний портфель замовлень перевищує рівень, досягнутий після аналогічного сплеску витрат, коли перебої під час пандемії Covid-19 збільшили прибутки. І його зробили на фоні невизначеності щодо перспектив світової торгівлі, наголошують у Braemar.
Контейнерні лінії несподівано отримали більше прибутків, коли вартість морських перевезень зросла через перебої, спричинені нападами бойовиків угрупування хуситів на судна у Червоному морі. Хоча, до атак хуситів, фрахтові ставки були збиткові за набагато меншого флоту, ніж існує сьогодні, цитує Financial Times головного аналітика компанії Xeneta, що відслідковує ринок морських перевезень, Пітера Сенда.
Але не зрозуміло, як довго атаки в Червоному морі будуть сприяти зростанню прибутків. Ударом по світовій торгівлі, наприклад, може стати посилення протекціонізму в США, пов’язане із обранням Дональда Трампа.
На думку керівника відділу аналізу судноплавного ринку галузевої організації BIMCO Нільса Расмуссена, рішення замовляти більше суден, коли прибутки високі, може бути логічним. MSC запасається суднами після того, як вирішила розірвати альянс з конкурентом AP Møller-Maersk і з наступного року "піти в самостійне плавання". Але якщо додати всі інші рішення кожного судновласника, то тенденція виглядає все ж-таки надмірною.
За прогнозами Bimco, до 2026 року пропозиція контейнерних перевезень збільшиться на 46% порівняно з 2019 роком, до того, як почався бум замовлень на судна, а обсяги вантажів збільшать попит лише на 22%.
Bimco попередила, що можливі дзеркальні заходи країн на підвищення мита США можуть призвести до ще більшого послаблення глобальної торгівлі та обсягів контейнерних перевезень, ніж прогнозувалося раніше. А якщо всі контейнерні гравці повернуться до маршруту через Червоне море, ставки впадуть до мінімуму і надлишок потужностей буде величезним.
І хоч багато флоту було замовлено для заміни застарілих суден, все одно потрібен деякий час, перш ніж їх виведуть з експлуатації.
Тим більше, що з червня набуде чинності узгоджена на міжнародному рівні Гонконгська конвенція, яка встановлює суворі обмеження на утилізацію.