Міністр інфраструктури Польщі Анджей Адамчик звернувся з листом до віце-прем’єр-міністра з відновлення України - міністра розвитку громад, територій та інфраструктури Олександра Кубракова щодо протесту польських перевізників, який ті влаштували на прикордонних переходах між Польщею та Україною, блокуючи рух вантажного автотранспорту. Як пише ЦТС, міністр просить скасувати необхідність реєстрації в системі "єЧерга" польських вантажівок, що повертаються додому порожніми. Також він просить органи ЄС розглянути вплив угоди про лібералізацію перевезень з Україною на транспортну систему Євросоюзу.

Як зазначив Адамчик, однією з причин акції протесту польських перевізників є запровадження українською стороною системи електронної черги. Це, за словами польської сторони, призвело до суттєвого подовження часу очікування на кордоні для транспортних засобів, зареєстрованих в ЄС, які поверталися з України порожніми. Це, на думку мітингувальників, призводить до нерівного ставлення до перевізників з України та Польщі.

Анджей Адамчик закликав українських колег вжити заходів для виконання вимог польських автоперевізників, за які відповідає українська сторона. Основна ідея - скасувати обов’язкову реєстрацію в електронній черзі для польських транспортних засобів, які повертаються з України до ЄС без вантажу, принаймні на двох пунктах пропуску: Зосін-Устилуг і Нижанковичі-Мальховіце. Міністр інфраструктури Польщі висловив сподівання, що Кабмін України візьме до уваги це звернення.

На польському урядовому сайті повідомляється, що Анджей Адамчик також звернувся до комісара ЄС з питань транспорту Адіни Валеан та президентки Єврокомісії Урсули фон дер Ляєн з проханням підтримати його звернення до уряду України щодо скасування необхідності реєстрації в системі "єЧерга" польських вантажівок, що повертаються додому порожніми.

Відзначається, що іншою ключовою вимогою польських перевізників є відновлення системи видачі дозволів для українських автотранспортних компаній, яка діяла до липня 2022 року, коли була підписана угода про лібералізацію перевезень між Україною і країнами ЄС.

З цього питання міністр інфраструктури Польщі також звернувся до Адіни Валеан, запропонувавши створити комітет для аналізу впливу згаданої угоди на ринок автомобільних вантажних перевезень ЄС. Відзначається, що до складу цього комітету можуть входити представники сторін цієї Угоди, тобто ЄС і України. А країни-члени, включаючи Польщу, мають лише роль спостерігача в такому комітеті. У промові до комісара ЄС з питань транспорту Адамчик повідомив про нібито наявні проблеми, пов’язані з дотриманням умов договору перевізниками з України, та про начебто виявлені Інспекцією автомобільного транспорту Польщі порушення правил українськими перевізниками.

Повідомляється, що 4 грудня у Брюсселі відбудеться засідання Транспортної ради ЄС. Поляки запропонують, аби однією з головних тем засідання було обговорення наслідків угоди про лібералізацію перевезень між Україною і ЄС. На думку Міністерства інфраструктури Польщі, з боку влади ЄС виникла потреба провести оцінку ефектів від імплементації цієї угоди, а також внести зміни у її зміст, необхідні для підтримки стабільності транспортного ринку в окремих державах-членах Співтовариства.

Раніше голова Державного агентства відновлення та розвитку інфраструктури Мустафа Найєм заявив, що вимоги польських перевізників повернути дозвільну систему для українських автоперевізників є безперспективними. Це обумовлено тим, що Угоду про лібералізацію вантажних перевезень автомобільним транспортом було ратифіковано всіма членами ЄС і підписано між Європейським союзом та Україною, а не з окремими країнами-членами.

Заступник міністра розвитку громад, територій та інфраструктури України Сергій Деркач сказав з цього приводу, що "транспортний безвіз" має тривати та бути пролонгованим. Як мінімум доти, допоки не настане наша перемога".

Тим часом географія протестів польських перевізників поширюється. Як писав ЦТС, наразі вони блокують вже чотири КПП - "Ягодин-Дорогуськ", "Краківець-Корчова", "Рава-Руська - Хребенне" та "Шегині-Медика".