За час повномасштабної війни "Укрзалізниця" призвичаїлася працювати з обсягами вантажів, які вдвічі менші за довоєнні, тому, у разі збільшення вантажопотоків як через західні переходи, так і через порти, можуть виникнути проблеми з пропускною здатністю. Крім того, не публічність та перманентне підвищення тарифів, не сприяють налагодженню ефективної взаємодії з бізнесом.

Як пише ЦТС, про це в інтерв’ю УНІАН розповів президент об’єднання "Укрметалургпром" Олександр Каленков.

"Нам вже зараз потрібно готувати нашу транспортну інфраструктуру до зростання обсягів перевезень - ми бачимо ризики того, що, маючи можливість вивозити вантажі з портів, ми не зможемо їх туди довезти через дефіцит пропускної спроможності залізничної інфраструктури (через військову агресію рф ряд інфраструктурних об'єктів УЗ був зруйнований), дефіцит локомотивів і вагонів, адже УЗ вже "звикла" до обсягів перевезень, які вдвічі менше довоєнних", - зауважив експерт.

Серед негативних факторів співпраці з УЗ він також назвав корупційні ризики та зловживання монопольним становищем. Через це, за словами Каленського, галузі, які могли відмовитися від послуг "Укрзалізниці", це зробили або роблять.

"Укрзалізниця" тримає бізнес, який продовжує користуватися її послугами, у заручниках своєї неефективної, корумпованої та непрозорої політики. Останні скандали зі зловживанням УЗ своїм монопольним становищем в питанні заміни візків на кордоні України є тому яскравим підтвердженням, а це тільки одна з історій, яка вилилася в публічну площину. Про низку своїх проблем більшість вантажовідправників воліє не говорити публічно", - констатував очільник "Укрметалургпрому".

Читайте також Гра в монополію: Як "Укрзалізниця" обмежила доступ приватних вагонів до євровізків

Він додав, що до війни металурги, аграрії, хіміки, цементники, будівельники виносили в публічну площину проблеми, які виникали у взаємодії з УЗ, що підштовхувало залізничного монополіста до більш продуктивних дій. Зараз же, прикриваючись військовим станом, "Укрзалізниця" уникає публічного діалогу з бізнесом.

"До 2022 року будь-яке рішення в частині фінансових планів, інвестицій і тарифної політики залізничної монополії ми намагалися обговорювати в широкому колі осіб, за участю керівництва УЗ, галузевих і бізнес-асоціацій, експертів, чиновників. І це дозволяло хоч якось тримати менеджмент "Укрзалізниці" підзвітним і відповідальним перед суспільством і бізнесом, адже це не просто окремі компанії - це сотні тисяч робочих місць і прямий вплив на економіку країни. Але після 2022 року, користуючись тим, що у нас йдуть воєнні дії, "Укрзалізниця" навіть те, що раніше робилося публічно, зараз намагається робити "нишком", - описав ситуацію, що склалася Олександр Каленський.

Також він торкнувся тарифної політики АТ УЗ. Зауваживши, що обсяги перевезень залізницею впали через повномасштабну війни, він припустив, що падіння могло бути не таким відчутним за умови більш ефективного менеджменту перевезеннями. Адже підприємства продовжують працювати, і є запит на перевезення продукції через західні прикордонні переходи до портів ЄС, але за умови прийнятного рівня витрат на доставку.

"Я переконаний, що не все було зроблено для того, щоб налагодити перевезення через західні прикордонні переходи. Вони як були рік тому на рівні 1,8-1,9 тисяч вагонів щодоби, так вони і залишаються. Тільки багато розмов. Але ж існує теоретична можливість збільшити цю цифру мало не в два рази, - говорить Каленський. - Ще одна проблема - постійне зростання собівартості послуг. Ми, на жаль, не маємо можливості публічно обговорити фінансовий план Укрзалізниці на 2024 рік".

За наявною у нього інформацією, у 2024 році УЗ планує збільшити собівартість послуг на 15 %, адміністративних витрат - на 20%, збутових - на 24%.

Також президент "Укрметалургпрому" озвучив інформацію, що в 2024 році АТ УЗ планує освохти 25 млрд грн капінвестицій, половину з яких має намір отримати від тарифікації перевезень, зокрема, від запланованого збільшення вантажних тарифів на 20%.

Нагадаємо, раніше генеральний директор Федерації роботодавців транспорту України (ФРТУ) Володимир Гусак заявив, що УЗ в умовах секретності готує чергове підвищення залізничних тарифів, орієнтовно на 20% з початку 2024 року.

Очільник ФРТУ зауважив, що постійні підвищення залізничних тарифів не враховують загальний стан справ в економіці України та критичну ситуацію у основних споживачів залізничних послуг. Зокрема, за його даними, через зміни логістичних ланцюгів і переорієнтацію значної частини вантажопотоків з портів на західні залізничні переходи, витрати на перевезення зерна зросли в 3-5 разів,  металу - в 4 рази, а залізної руди - в 6 разів.