Світ недоотримує українське продовольство, а його ціна на світових ринках зростає через саботаж росією роботи "зернового коридору". У зв’язку з цим Україна вимагає відновити вільне торговельне судноплавство в Чорному морі.

Як пише ЦТС, про це в коментарі телеканалу Aljazeera розповів заступник міністра розвитку громад, територій та інфраструктури Юрій Васьков.

"Україна відіграє ключову роль в забезпеченні балансу світової продовольчої системи. Наявність українського зерна на світових ринках відзначається на цінах та підтримує світову продовольчу безпеку", - відзначив Васьков.

Він зауважив, що з жовтня зернова ініціатива забезпечує тільки 40% експорту через гальмування росіянами інспекцій суден в Босфорі. Російська сторона в односторонньому порядку скоротила спочатку кількість інспекційних команд до 3-х, а потім вдалася до затягування часу самих інспекцій та перевірки показників поза зоною їхньої компетенції. "Як наслідок, в середньому ми маємо не більше 6 інспекцій на день, що є критично низьким показником", - говорить чиновник.

Заступник міністра також нагадав, що 18 березня закінчується термін зернової угоди і вже запущено процес перемовин з партнерами по ініціативі - ООН та Туреччиною - щодо її строків та умов пролонгації.

"Наші очікування - продовження мінімум на рік. Агроринок має розуміти і планувати обсяги на довгий період, а не на 120 днів", - сказав Юрій Васьков.

"Також ми звертаємо увагу міжнародної спільноти, що блокування комерційного судноплавства навіть у військовий час - це грубе порушення міжнародних конвенцій, учасником яких є й Україна. Ми вкотре закликаємо Міжнародну морську організацію ООН, яка є гарантом безпеки світового судноплавства, зробити все можливе та поновити торговельне судноплавство в Чорному морі", - додав Юрій Васьков.

Зараз через дії росії в зоні інспекції в Босфорі утворилася черга з понад 150 суден. Переважна більшість очікує на інспекцію кілька тижнів.

Раніше в ООН виразили надію, що зернову угоду буде продовжено в березні.

Український бізнес та влада наголошують на тому, що критично необхідно не просто продовжити ініціативу на минулих умовах, але й повністю відкрити торговельне судноплавство в Чорному морі.