Європейська Бізнес Асоціація звернулася з листом до ООН та Посольства Туреччини в Україні з проханням зробити все можливе для продовження дії "зернової ініціативи", включаючи приєднання до цього коридору Миколаївського морського портового вузла, а також збільшення кількості перевірок на добу суден з українською сільськогосподарською продукцією.

"Розблокування українських портів посприяло покращенню гуманітарної ситуації в Африці та Азії, а також протидії дефіциту продовольства у світі та зниженню цін на зерно. Станом на 6 жовтня 2022 року "зерновим коридором" вже відвантажено понад 280 суден з більш ніж 6 млн тонн сільськогосподарської продукції на борту до країн Азії, Африки та Європи", - говориться в листі ЄБА, який цитує ЦТС.

Разом з тим зараз бізнес бачить деякі логістичні труднощі, які перешкоджають українському експорту аграрної продукції. Зокрема, за інформацією Комітету зернових та олійних культур Європейської Бізнес Асоціації, на початку жовтня кількість перевірок суден з українською аграрною продукцією вже зменшилась до 15 на добу. Це означає, що у портів Одеса, Чорноморськ та Південний вдвічі скоротиться завантаженість, а час простою суден збільшиться. Судновласники та експортери зерна понесуть серйозні витрати через затримки суден. За підрахунками експертів Комітету Асоціації, на обробку одного судна витрачається 25 днів, з яких 9 днів - перевірка Спільного координаційного центру на шляху до України, 3 дні - перехід до порту завантаження, 3 дні - завантаження, 2 дні - перехід назад до Босфору, 9 днів - перевірка Спільного координаційного центру у зворотному напрямку.

Як наслідок, зростуть ціни на українське зерно. На думку зернової бізнес-спільноти Європейської Бізнес Асоціації, щоб уникнути великого скупчення суден, необхідно здійснювати не менше 25 перевірок на добу.

Також в ЄБА відзначили, що для ефективного подолання продовольчої кризи, особливо в країнах, де страждають від голоду, важливо також розширити географію "зернової ініціативи", а саме включити до неї миколаївські порти, через які у 2021 році пройшла майже третина від загального обсягу експорту зернових з портів України.

Напередодні ЦТС повідомляв, що на вході і виході із чорноморських портів України утворилася черга зі 120 суден, а час інспекції суден виріс до 10-15 днів через недостатню кількість інспекторів.