Декілька тижнів тому задався запитанням, скільки людей працює в "Укрзалізниці". Сталося це після того, як дізнався, що найбільшим транспортним роботодавцем у світі є індійська залізниця Indian Railways – її штат 1,4 млн осіб.
Втім, щодо УЗ, то відразу зустрів абсолютно різні дані. Так, Міністерство інфраструктури вказує, що на українській залізниці працює 285 тисяч осіб. А в.о. генерального директора УЗ Олександр Завгородній на круглому столі в ACC заявив, що після корпоратизації в УЗ залишиться працювати 320 тисяч (хоча, можливо, він просто обмовився). Зрештою, в прес-службі УЗ поставили крапку, повідомивши остаточну(?) цифру – 308 006 чоловік. Між іншим, це 1,4% від усього працездатного населення України.
Для порівняння – в Індії на залізниці зайнято менше відсотка працездатного населення, в Росії (835 тисяч осіб) – 1,14%, в Білорусі (110 тисяч осіб) – аж 3 відсотки.
Далі порівняємо ефективність такого штату. Спочатку визначимо яка вага перевезеного вантажу у 2014 році припадає на одного працівника. На "Укрзалізниці" вона нижча навіть за Росію та Білорусь. Так, на УЗ – це 1256 тонн, на БЖД – 1285 тонн, на РЖД – 1469 тонн.
Дещо не коректним буде порівняння з польським вантажним залізничним перевізником PKP Cargo, оскільки він не включає у себе штат працівників, які займаються ще й пасажирськими перевезеннями. Та все ж, при 22 тисячах працівників там у 2014 році було перевезено 111 млн тонн вантажів (в Україні – 387 млн тонн), або 4933 на одного працівника. Різниця аж у чотири рази, навіть тримаючи у голові відмінусування затрат на "пасажирку", про щось свідчить.
Втім, можливо з точки зору сектору пасажирських перевезень штат УЗ оптимальний? Ні, на жаль і тут ми програємо навіть сусідам по "совку". На одного працівника УЗ в 2014 році припало 742 перевезених пасажирів, РЖД – 1282 пасажира, БЖД – 832.
Читайте також Чому залізничнику буде важче кардинально реформувати УЗ