Рейковий транспорт Великої Британії переживає одну з найбільш кардинальних трансформацій з часів реформ Марграрет Тетчер. У вересні 2020 року уряд країни скасував франшизову систему в залізничних пасажирських перевезеннях через її неефективність та зростаюче невдоволення громадян. Найближчими роками приватні оператори мають зникнути з британських колій, їхнє місце посядуть державні компанії.
Тепер, схоже, настала черга трамвайних систем. Днями Об’єднана адміністрація мерів Південного Йоркширу оголосила про намір взяти під свій контроль трамвайну мережу Supertram, що сполучає різні частини Шеффілду, а також Шеффілд із сусіднім містом Ротергем. Зараз цією системою оперує приватна компанія Stagecoach, а з березня 2024 року, коли закінчиться діючий контракт між міською владою та оператором, вона перейде в управління муніципального підприємства, що буде створено з цією метою.
Навіщо потрібна ця революція?
Для Великої Британії, де більшість трамвайних систем перебувають в оперуванні приватних компаній, такий крок є в певному сенсі революційним. "Це завдаток для наших амбіцій щодо громадського транспорту в Південному Йоркширі", - заявив очільник графства Південний Йоркшир Олівер Коппард. Амбіції Шеффілду (найбільшого міста регіону) та сусідніх міст, що підпорядковуються Об'єднаній адміністрації, полягають у створенні інтегрованої мережі громадського транспорту, що складатиметься з кількох видів транспорту, які наразі знаходяться в управлінні різних приватних компаній.
Саме Шеффілдський супертрам влада регіону хоче зробити основою майбутньої інтегрованої системи. З цією метою вона навіть отримала урядовий грант у розмірі 100 млн фунтів стерлінгів для модернізації існуючої інфраструктури. "Повністю інтегрована, доступна та надійна транспортна мережа лежить в основі всього, чого ми хочемо досягти в Південному Йоркширі: побудова більшої та кращої економіки, досягнення наших екологічних цілей і створення кращих місць для життя, дорослішання та старіння", – уточнив Коппард.
Що таке Supertram?
Шеффілдський супертрам є однією з семи трамвайних систем Великої Британії. Її унікальність полягає в тому, що вона поєднує в собі два види транспорту – звичайний трамвай, що курсує вулицями Шеффілду, та трамвай-поїзд (tram-train), що сполучає міста Шеффілд та Ротергем.
Чорним кольором на схемі показана лінія tram-train
У доковідні роки Supertram перевозив біля 12 мільйонів пасажирів: 12,3 млн у 2018-му та 11,9 млн у 2019-му. Пандемія коронавірусу сильно вдарила по роботі транспортної системи: в 2020-му пасажиропотік впав до 10,5 млн, а в 2021-му – до 2,8 млн. Минулого року почалось поступове відновлення, про що свідчить результат у 6,9 млн пасажирів.
"Звичайний" трамвай Siemens Supertram
Незважаючи на падіння пасажиропотоку, Об’єднана адміністрація мерів Південного Йоркширу не полишила планів із розбудови мережі Supertram. Зараз система складається з трьох трамвайних ліній та одного маршруту трамвай-поїзду. Найближчими роками ця кількість може збільшитись. Наприклад, для трамвай-поїзду можуть бути введені в експлуатацію ще три-чотири маршрути, а діючий маршрут може бути подовжений з Ротергему до Донкастеру. Ці плани ще на стадії обговорення.
Tram-train Vossloh (або ж Stadler) City Link
Чому це важливо для України?
А тепер перейдемо до головного питання: чим ця історія є цікавою та повчальною для України? Відповідей на це може бути кілька.
По-перше, рішення Об’єднаної адміністрації мерів Південного Йоркширу взяти мережу Supertram в своє управління є додатковим підтвердженням необхідності інтеграції різних видів громадського транспорту. Створення інтегрованої системи потребує одного оператора. Дуже важко об'єднувати різні види громадського транспорту, коли ними керують різні власники. Наприклад, у Києві громадський електротранспорт управляється двома комунальними підприємствами ("Київський метрополітен" та "Київпастранс"), а автобусний транспорт – одним комунальним підприємством та численними приватними перевізниками. У Львові громадський транспорт управляється двома комунальними підприємствами ("ЛЕТ" та "АТП-1") та декількома приватними перевізниками. А ще є десятки приміських "приватних" автобусних маршрутів та залізничне приміське сполучення, яким, як і скрізь, керує УЗ.
По-друге, інвестиції в розвиток громадського транспорту вимагають ініціативності, оперативності та ефективного контролю міської влади. Приватні оператори, як показує британський досвід, не надто зацікавлені в розвитку тих систем, якими вони оперують, оскільки їхня діяльність обмежена в часі існуючим контрактом. У той же час, ефективний (саме ефективний!) муніципальний оператор більше уваги приділяє розвитку інфраструктури. Таким прикладом може слугувати трамвайна мережа Единбургу, наймолодша в Сполученому Королівстві (була відкрита в 2014 році), що управляється саме муніципальною, а не приватною компанією. Зараз у місті завершується будівництво нової лінії протяжністю у майже 4,7 км, ще декілька додаткових відрізків планується збудувати найближчими роками.
По-третє, такі гібридні форми громадського транспорту як трамвай-поїзд мають свої переваги і часом їх простіше реалізувати, ніж класичні. Трамвай-поїзд з Шеффілду до Ротергему використовує колись закинуту залізничну гілку, що була відремонтована та електрифікована. Влада Києва щонайменше з 2016 року обговорює можливість створення в місті аналогічної мережі трамвай-поїзду, яка мала би сполучити два береги за допомогою діючої трамвайної та залізничної інфраструктури. На жаль, цей проєкт і досі лишається на папері.
Орієнтовна схема гіпотетичного Київського трамвай-поїзду
І по-четверте, приклад Об’єднаної адміністрації мерів Південного Йоркширу, створеної лише в 2014 році, демонструє результативність співпраці міст і містечок у вирішенні спільних питань, особливо налагодження транспортного сполучення. Це адміністративне утворення включає чотири великих міста (Шеффілд, Донкастер, Ротергем, Барнслі) та декілька маленьких містечок. Якби не була створена Об’єднана адміністрація, навряд би був запущений трамвай-поїзд з Шеффілду до Ротергему. Занадто різні розміри навіть ключових міст агломерації: населення Шеффілду складає понад 550 тис. осіб, Ротергему – понад 260 тис. осіб, а всього об'єднання – біля 1,8 млн осіб.
Наразі на Туманному Альбіоні функціонує близько 10 подібних об'єднаних адміністрацій. Цей перелік може збільшитись на декілька десятків, якщо всі ініціативи місцевого самоврядування будуть реалізовані. Великі міста України, особливо Київ, стали центрами міських агломерацій. З кожним роком створення об'єднаних систем транспортного менеджменту, які поширені в Британії, США та ЄС, стає все більш необхідним й неминучим. Інакше, великі міста нашої країни та їхні передмістя захлинуться у кучугурах спільних невирішених проблем.