Видатки на паливо становлять дуже значну частку будь-якого транспортного бізнесу. Погана новина в тому, що в Україні ці видатки найближчим часом лише зростатимуть. Паливна інфраструктура України дуже сильно постраждала від війни, а з 1 липня державні податки на пальне повернулися на довоєнний рівень. Експерти прогнозують, що дуже скоро цінники на АЗС підскочать щонайменше на 8-10 гривень.
Відтак давня проблема з контролем та ефективністю використання палива стає для українського реального сектору особливо актуальною. І чим більшим автопарком оперує компанія, тим гострішою є ця проблема. Які стратегії сьогодні допомагають заощадити на паливі? Ми визначили п’ять основних практик, заснованих на сучасних технологіях.
П’ять кроків до економії
Ясна річ, кожен бізнес має власну специфіку транспортних витрат. Та як показує практика, в питаннях використання палива більшість компаній мають одні й ті самі больові точки, одні й ті самі зони зростання. Назвемо їх.
"Боротьба зі шкідливими звичками"
Успішність будь-якого бізнесу починається з людей, і транспортний бізнес не є виключенням. Поведінка ваших водіїв безпосередньо впливає на економію палива, тож почати варто з аналізу їхніх звичок. Погані водійські манери на кшталт систематичного перевищення швидкості та нехтування круїз-контролем можуть призводити до підвищення витрат палива на рейсі мало не на чверть.
Аналіз даних з тахографів та телематики допомагає визначити “погані звички” кожного драйвера і працювати над покращенням культури кермування в компанії. Понад те, сучасний телематичний софт дозволяє отримувати дані з кожного борту в реальному часі та надавати зворотний зв'язок водіям в режимі реального часу. Головне – зробити так, аби цей зв’язок не відволікав водія та не заважав кермуванню.
Крім того, цифровий моніторинг дозволяє вирішити низку супутніх проблем:
- заохочувати водіїв розумно водіїв розумно користуватися кондиціонером та обігрівачем (наприклад, не вмикати кондиціонер в кабіні з відкритими вікнами);
- перевіряти своєчасне увімкнення та вимкнення холодильної камери рефрижератора;
- дистанційно перевіряти навантаження на борт. Слідкувати, аби вантажівки не перевантажувались, але й не їздили напівпустими;
- запобігати використанню службових авто в особистих цілях, або без відповідної авторизації;
- Мінімізувати холостий хід, заохочувати водіїв вимикати двигуни під час стоянки або тривалого очікування.
Своєчасне техобслуговування
Технічний стан автопарку вкрай важливий не лише з точку зору безпеки та уникнення простою автівок. Він також безпосередньо впливає на витрати. Вантажівка в сумнівному технічному стані споживатиме більше палива, ніж авто, що регулярно проходить через СТО. За оцінками американської агенції з охорони довкілля EPA, розв'язання проблем з техобслуговуванням може покращити економію палива в організації на 40%. Ось лише декілька моментів безпосередньої економії:
- регулярна заміна моторного мастила може покращити ефективність використання палива автівкою на 2-3%.
- своєчасна заміна повітряних фільтрів може скоротити витрату палива на 5-10%;
- регулярний моніторинг стану шин допомагає заощаджувати. Недостатній тиск у камерах збільшує опір коченню шин, що примушує вантажівку спалювати більше палива. Підтримка шин у належному стані зменшує витрати палива на 3-5%;
- Використання зношених свічок запалювання також може підвищувати витрату палива. Адже пропуск запалювання потребуватиме вищої напруги для подачі іскри.
Відтак проактивний підхід до техпідтримки – це економічна необхідність. Однак організація регулярного техобслуговування автопарку може бути дуже громіздким й ресурсомістким процесом. Особливо якщо йдеться про сотні вантажівок, що потребують СТО з відносно рідкісним обладнанням та фахівцями. Планування та менеджмент техпідтримки гостро потребують автоматизації.
Розумна навігація
Факт того, що причини перевитрат палива не завжди піддаються контролю, може дуже дратувати. Компанія може робити усе правильно: мінімізувати холостий хід, боротися з агресивним кермуванням, заздалегідь формувати плани техобслуговування. Але іноді сам маршрут і дорога ламають усі ваші плани з ефективного використання палива. Є низка факторів, які можуть звести нанівець усі зусилля з економії: поганий стан доріг, затори, погодні умови, несподівано низький міст на шляху тощо.
З іншого боку, якщо ваші водії вирішують завдання з об’їзду безлічі точок, а маршрути прокладаються “вручну” за допомогою електронних таблиць, ви імовірно навіть не усвідомлюєте, що потерпаєте від перевитрат палива на 10-20%. Це пов'язано з надмірним пробігом, нерівномірними навантаженнями на автівки та браком гнучкості у плануванні.
Можливість коригувати маршрут в режимі реального часу набуває особливого значення. Адже будь-який неочікуваний затор може спричинити перевитрату палива на рейсі на 10-30% (в залежності від часу, який автівка проведе в режимі холостого ходу).
Ретельне планування маршрутів та розумна навігація – це ключ до ефективних перевезень та ощадливої витрати ПММ. Сучасний софт для управління автопарком надає саме такі можливості. З повноцінною TMS, або ж принаймні модулем навігації, менеджери та диспетчери можуть “на льоту” прокладати й коригувати маршрути, з врахуванням усіх факторів на шляху.
Боротьба з розкраданням палива
Про це не дуже люблять говорити, але практика розкрадання палива є звичним явищем у транспортній галузі. Адже йдеться про ліквідний товар, який важко контролювати та дуже легко перетворювати на готівку. В деяких організаціях проблема набуває практично катастрофічних масштабів, “зливатись” може до третини усіх ППМ, що закупаються для автопарку.
Зі здорожчанням палива контроль його закупівель та витрат стає суперважливим. Втім, об’єктивно контролювати витрати палива “вручну” у великому автопарку просто неможливо. Цей моніторинг можна забезпечити лише з відповідною технологічною базою – через використання паливних датчиків та транспортного софту.
Як запровадити паливний моніторинг? Можна почати з аудиту використання палива в організації, аби визначити різницю між фактичними витратами та поточними лімітами списання. Це дозволить визначити більш реалістичні ліміти, а іноді й збагнути реальні масштаби проблеми.
Більшість сучасних TMS-систем мають модулі чи плагіни для керування витратами на паливо. Такі інструменти зменшують ризик нечесних дій через прозорий моніторинг та звітність: будь-які підозрілі цифри не залишаться непоміченими для оператора. Водночас закупівлі палива також можна автоматизувати й зробити контрольованими.
Практика показує, що вартість впровадження рішень для паливного контролю практично завжди виправдана і може скоротити витрати на ППМ в рази. Такі системи окупаються буквально за декілька місяців.
Мотивація персоналу
Будь-які зусилля і правила не спрацюють, якщо ви не переконаєте ваш персонал в їх розумності й доцільності. Важливо правильно заохочувати водіїв до ощадливої та дбайливої експлуатації транспорту.
Усі кроки в напрямку моніторингу і контролю витрат палива доцільно супроводжувати не лише “батогом”, у вигляді санкцій за порушення правил, але й “пряником” у вигляді бонусів за їх старанне дотримання. Впроваджуйте прозорі та зрозумілі усім КРІ, винагороджуйте тих, хто демонструє ефективність – це допоможе покращити внутрішню культуру в компанії.
Як варіант, доволі поширеною практикою є виплата 50% від вартості заощадженого палива, якщо його фактичні витрати вписуються у ліміти. Можна вести рейтинг ефективності водіїв та винагороджувати найкращих, можна нараховувати водіям бонусні бали за дотримання вимог, які згодом перетворюються на премії та відзнаки.
З нашого досвіду, мотивація водіїв до дисципліни й дотримання правил є однією з найбільших проблем у багатьох автотранспортних компаніях. Нашим рішенням цієї проблеми є побудова прозорої цифрової моделі управління перевезеннями та гейміфікація завдань для водіїв.
Це означає, що гарний додаток для водіїв має бути трохи схожим на Duolingo: мати рейтингову систему, формулювати зрозумілі й однозначні завдання, бути простим та зручним, викликати азарт. Така модель менеджменту полегшує постановку завдань та робить механізми заохочення наочнішими для водія (зроби Х – отримаєш Y).
Цифрові рішення для економії палива
Усі ці практики покладаються на одні й ті самі технології для диджиталізації автоперевезень: спеціалізовані софтверні платформи для управління автопарком, телематичні системи, засоби IoT, користувацькі додатки для менеджерів та водіїв. Разом вони утворюють комплексну екосистему, що дозволяє безшовно моніторити стан автопарку та керувати сотнями вантажівок.
Ринок софту для управління автопарком виглядає дуже різноманітно: коробкові рішення від вендорів постачальників софту; SaaS-платформи, що пропонують свій функціонал за передплатою; кастомні TMS-рішення, які створюються під потреби окремо взятих компаній.
Кожна така платформа зазвичай має безліч плагінів та інтеграцій – зокрема й тих, що націлені на економію палива та ефективне використання технічних ресурсів. А оператори кастомних TMS-систем загалом можуть реалізовувати на своїх платформах будь-які можливості, не оглядаючись на вендорів та конкурентів.
Відтак, tech-галузь просто зараз надає перевізникам безліч можливостей для ощадливості та ефективності. Залишається лише обрати рішення, що підійдуть саме вам – з огляду на доступні ресурси, пріоритети та стратегічні завдання бізнесу.