Якщо була погана дорога, а з’явилась нова - це не про системні зміни. Якщо дорога протягом десятиліть, як нова - це про системні зміни.

Вчора вся стрічка новин про залізницю була присвячена світлому майбутньому. І в цьому потоці новин, можна було відзначити декілька речей:

1) Було заявлено, що у сьогоднішньому стані Української залізниці винні погане управління і корупція, а тому… потрібно побудувати багато вагонів, електрифікувати колії та пустити нові пасажирські маршрути.

Останнім часом відзначив, що у спікерів залізниці є проблеми з встановленням причинно-наслідкових зв’язків. Якщо водій, машиніст, керівник погано справляються, чому їм потрібно давати новий автомобіль, локомотив, підприємство (основні фонди)? В кінці дня тези про погане управління та корупцію зникли з причин занедбаного стану залізниці. Залишилась теза, що погане управління полягало в тому, що не оновлювались основні фонди. Редактура спрацювала?

Звичайно, інфраструктурна компанія має будувати та утримувати колію, зв’язок, тягу, вагони, станції тощо. Проте, це не про системні зміни! Системні зміни - це про сервіс, задоволення попиту, зручність, призначення.

2) Ліві погляди, а саме: недоброчесний бізнес, несправедлива тарифікація, утримання "пасажирки" не за бюджетний кошт, а за надходження від вантажних перевезень і т.д.

Тут деяким товаришам потрібно визначитись: залізниця - це бізнес, чи соціально-економічна функція держави або політичної сили?

3) Лізинг вагонів. І вантажовласники, і оператори будуть рахувати. Цілі у них полярні. Вантажовласник буде купувати вагон, щоб убезпечитись від здорожчання вагонної складової. Він зацікавлений у знижені вартості перевезення. Оператор буде купувати з прицілом, що вагонна складова буде постійно зростати. А хто сьогодні є маркером вагонної складової, хто має прогнози показників вагонної складової на 22-30 років? Буде тяга, буде диспетчеризація, буде оборот, буде потрібна менша кількість вагонів. Про які десятки тисяч вагонів в лізинг може йти мова? Весною 2022 року всі будуть говорити про профіцит!

4) Якщо вірити заявам, то за 2-3 роки залізницю буде не впізнати. Можливо, дійсно щось зміниться? Але поки не розберуться з причинами і наслідками - не зміниться.

5) Форум красивий. Майже повірив. Повірив, що держава почала вбивати вантажні перевезення…