На минулому тижні я взяв участь у міжнародній конференції високого рівня "Один пояс, один шлях", що пройшла в Китаї. З китайськими колегами було обговорено багато питань двостороннього співробітництва і плани на майбутнє. Захід об’єднав понад 5000 учасників з майже сорока країн світу.
Китай є важливим стратегічним партнером для України. Маршрут, який з’єднує Азію з Європою, починається в Китаї і проходить через український порт Чорноморськ. Китайські інвестиції, в яких Україна особливо зацікавлена, дозволять модернізувати нашу інфраструктуру, реалізувати нові проекти та поєднати країни "Нового Шовкового шляху".
Авіаперевезення
Авіаперевезення між нашими країнами розвиваються. Так, ще 2015 року обсяг перевезень складав трохи більше 100 тисяч пасажирів на рік, а за результатами 2018 вже перевищив 200 тисяч пасажирів. Динаміка зростання пасажиропотоку в 25% на рік є сталою. Однак, з огляду на приклад інших країн, ми розуміємо, що цей ринок може сягнути мільйонів пасажирів за умови збільшення кількості щотижневих рейсів та розширення географії польотів між Україною на КНР.
На сьогодні регулярні прямі рейси між Китаєм та Україною виконуються лише МАУ. Українські перевізники взяли на себе всю відповідальність (інформаційну, фінансову) за розвиток ринку авіаперевезень між Китаєм та Україною. Найбільш значущим серед прямих рейсів є рейс авіакомпанії "Міжнародні авіалінії України" Київ-Пекін, який користується високим попитом (завантаженість рейсів сягає 95%) із частотою 7 рейсів на тиждень. Також авіакомпанією SkyUp виконуються сезонні рейси до Хайкоу. Завантаженість цих рейсів перевищує 97%. Частотність цих рейсів невисока – лише 2 рейси на тиждень. Отже загалом Україна із населенням в 45 мільйонів має прямі рейси лише до 2 міст КНР. Кожний новий відкритий рейс одразу отримує повне завантаження. Обидві сторони зацікавленні в розвитку даного питання в найближчому майбутньому.
Повітряний експрес
Результатом денонсації Комерційного договору між ДП "Нацпроект "Повітряний експрес" та китайською корпорацією China National Complete Engineering Corporation від 18.04.2011 має бути повернення українській стороні частини невикористаної суми кредиту "В" у сумі близько 37,2 млн дол. США. Крім цього китайською страховою компанією Sinosure має бути повернена українській стороні страхова премія у сумі близько 36,38 млн дол. США у зв’язку з ненастанням страхового випадку та добровільного розірвання зазначених договорів. Загальна сума коштів, що необхідно повернути в Україну, складає близько 73,7 млн дол. США.
По суті, проект реалізований "Укрзалізницею" за суму вдвічі меншу, ніж китайці винні уряду України. Цей аргумент має бути використаний в переговорному процесі, оскільки дана угода була підписана на 7 % річних.
Інвестиції
Під час візиту було погоджено угоду нового зразку під 2 % річних, яка по формату подібна до угод з міжнародними фінансовими організаціями ЄБРР та ЄІБ.
Готуємо до підписання кредитну угоду між урядами України та Китаю на загальну суму 340 млн дол. на будівництво мосту через Дніпро біля м. Кременчук.
Підписали Меморандум, який дає старт підготовки детальної дорожньої карти Україна-Китай щодо спільного будівництва Економічного поясу Шовкового шляху та Морського Шовкового шляху ХХІ століття.
Економічна ініціатива Китаю під назвою "Один пояс, один шлях", в основу якої лягла концепція двох глобальних торговельних напрямів "Нового економічного Шовкового шляху" і "Морського Шовкового шляху ХХІ століття".
Наші китайські партнери підтримують принцип досягнення загального зростання шляхом діалогу і співпраці, використовуючи консультації і розділяючи відповідальність для досягнення взаємовигоди. Всі країни, зацікавлені в участі в ініціативі "Один пояс, один шлях ", можуть спробувати реалізувати власні проекти. Китай підтримував і буде підтримувати відкритість, чесність і розвиток екологічних технологій.
В рамках масштабного інфраструктурного проекту Китай збирається вкласти мільярди доларів в розвиток портів, автомагістралей і залізниць, телекомунікаційних мереж і аеропортів. В результаті повинні з'явитися нові економічні і торговельні шляхи, що ведуть з Китаю в ЄС.
На сьогодні ми розуміємо, що Китай перетворився з джерела дешевого імпорту на основне джерело інвестицій. І зараз від наших рішень залежить чи Україна стане важливою ланкою Нового Шовкового шляху чи залишиться осторонь даних процесів.
Читайте також "Один пояс - один шлях" - де китайські інвестиції?