Щоб розібратися, де китайські мільярдні інвестиції та які реальні перспективи реалізації анонсованих проектів, минулого тижня в Шанхаї та Пекіні ми підняли питання підтримки інфраструктурних проектів в Україні в рамках ініціативи "Один пояс - один шлях" в перемовинах з віце-прем’єр-міністром КНР Лю Хе, керівництвом Державного комітету розвитку та реформ, міністерствами транспорту та комерції та Ексімбанку Китаю.

Під час Міжурядової комісії в грудні 2017 року Китай заявив про інвестиції обсягом у 7 млрд дол. США в економіку України. Більшість із них просто "зависли", частина знаходиться на стадії погодження, а інші лише на початкових стадіях реалізації.

45383216_1107770882733739_7236766761272475648_n  

"Повітряний експрес"

Сумнозвісний "Повітряний експрес" - українсько-китайський проект залізничного сполучення між столицею та аеропортом Бориспіль. Проект China National Complete Engineering Corporation мав отримати великий розмах – планували закупівлю нового рухомого складу, електрифікацію та підземний термінал за кредитні кошти в розміри 372 млн дол. США.

На практиці від китайського кредиту залишилась лише назва, бо "Укрзалізниця" за власний кошт реалізує весь проект. І ми припинили кредитний договір та проводимо переговори щодо розірвання договору між Ексімбанком Китаю та страховою компанією "Sinosure" (для подальшого повернення страховою компанією коштів у розмірі 36 млн дол. США ДП "Нацпроект "Повітряний експрес").

Проекти начебто є, також існує певний механізм співпраці, проте робота стоїть на місці, бо цими проектами з боку уряду КНР ніхто не займався, або займається в дуже повільному темпі. 

 

Дороги

На сьогоднішній день "Укравтодором" за попереднім погодженням із зазначеними міжнародними фінансовими організаціями укладено три контракти із китайськими будівельними компаніями для виконання робіт на автомобільних дорогах України.

В жовтні 2017 року в рамках спільного проекту зі МБРР між Державним агентством автомобільних доріг України та компанією Xinjiang Communications Construction Group Co., Ltd. було укладено два контракти - один на суму близько 38 млн дол. США для виконання робіт з покращення безпеки руху на автомобільній дорозі М-12 (Хмельницька область), а другий - біля 57 млн дол. США - на виконання робіт з капітального ремонту на автомобільній дорозі М-03 Лубни-Полтава. 

Крім того, в листопаді 2017 року в рамках спільного проекту із ЄБРР та ЄІБ між "Укравтодором" та Sіnohydro Corporation Limited було укладено контракт на суму 42 млн євро на проект реконструкції автомобільної дороги М-06 Київ-Чоп (на обхід м. Житомир) з прогнозованою датою завершення робіт - 20.06.2020. 

Проте, обидві (!) ці компанії демонструють надзвичайно низькі темпи роботи, а це значить, є ризик затримок в реалізації міжнародних проектів в Україні.

46091062_2000759339972913_8632025408939753472_o  

Порти

Стосовно портів, компанія Cofco, яка успішно оперує терміналами в портах Миколаїв та Маріуполь, висловила готовність додатково інвестувати в 0 причал Миколаївського порту і річкову логістику до 30 млн дол. США.

Компанія China Harbor успішно реалізує два проекти днопоглиблення в портах Южний та Чорноморськ на загальну суму понад 50 млн дол. США.

Під більшість проектів китайські компанії хочуть державні гарантії, а нам потрібно використовувати механізми державно-приватного партнерства і концесії.

 

В чому полягає проблема? 

Під більшість проектів китайські компанії хочуть державні гарантії, а нам потрібно використовувати механізми державно-приватного партнерства і концесії. Є відмінність в законодавстві двох країн: ми можемо оголошувати тендери після підписання кредитних угод - Ексімбанк КНР наполягає на визначенні генпідрядників під час заявки на кредит.

Як наслідок - проекти начебто є, також існує певний механізм співпраці, проте робота стоїть на місці, бо цими проектами з боку уряду КНР ніхто не займався, або займається в дуже повільному темпі.

Перш за все, нам необхідно перейти до практичних кроків щодо реалізації відповідних проектів, оскільки зараз китайські компанії реалізують інфраструктурні проекти за кошти бюджету України та кредитні кошти ЄБРР та Світового банку.

Надзвичайно важливим є реалізація перших пілотних проектів з Ексімбанком КНР за кредитними угодами під пільгові ставку до 3 % річних, бо раніше ми залучали кошти на комерційних умовах під 6-7 %.

 

Перспективи 

Все ж китайські державні компанії досить активні в підготовці інфраструктурних проектів:

Компанія CRBC підготувала проект будівництва мосту через Дніпро біля Кременчука та бетонної дороги 1-ї категорії Одеса-Миколаїв-Херсон. Сподіваюсь, що робота над цими проектами піде активніше, бо проекти вкрай важливі з точки критичної інфраструктури і ми ними займаємось вже другий рік.

Компанія CCCC готує проект реконструкції 2 злітно-посадкової смуги в аеропорту Бориспіль. До речі, пропозицію китайським авіаперевізникам (а саме Air China) здійснювати прямі рейси до Києва з Пекіна та Шанхая зустріли досить позитивно.

Проект четвертої гілки метро в Києві є досить складним з огляду на велику суму кредиту. Компанія China Railway передала попереднє ТЕО вартістю 2,5 млрд дол. США. На мою думку, доцільним є поділ проекту на етапи та в першу чергу завершення будівництва Подільсько-Воскресенського мосту. Лише після цього - розробити ТЕО та шукати джерела фінансування будівництва метро на Троєщину.

Компанія CRRC Datong готує інвестиційну пропозицію по лізингу та спільному підприємству з виробництва електричних локомотивів для "Укрзалізниці".

Особливо важливим є розвиток транзиту з Китаю до ЄС. Вже цього року було перевезено 6500 контейнерів до Австрії та зростає вантажопотік по ТМТМ, тому пріоритетними є інвестиційні проекти з створення мультимодальних терміналів на кордоні з ЄС (Львів, Ковель та Ужгород).

Ми також досягли домовленостей щодо підписання угоди про автомобільний транспорт до наступного форуму "Один пояс - один шлях" у травні 2019 року.

Читайте також Не все те золото, що Китай: 5 інфраструктурних проектів Піднебесної, що "зависли" в Україні