Ми 29 років йшли до того, аби сталий розвиток авіагалузі був можливим. Все починалося вкрай важко. На зорі Незалежності іноземні гроші в Україну не йшли, ми продавали все, що можна було продати. Ринку авіакомпаній майже не існувало. Аеропорти передавалися на місця, а там не знали, що з ними робити. Ми впали в анабіоз.
Лише в середині "нульових" до розвитку авіасполучень і ринку в цілому почали долучатися як центральна влада (підготовка до Євро-2012) так і бізнес (захід на ринок мережевих авіакомпаній, розвиток вітчизняних).
Останній значний "підйом" ринку відбувся після Євромайдану, не дивлячись на окупацію і фактичну війну. Аеропорти знову отримали поштовх до розвитку (через реконструкції та капітальні ремонти), авіакомпаній побільшало (Qatar, Ryanair лише чого варті!), а пасажиропотік зростав чи не найшвидше у всій Європі. Українці активно літали.
І от після таких карколомних стрибків, втрат і бурхливого розвитку, знову - стоп. Цього разу економічна криза (ви відчуваєте її?) і, звісно ж - "коронакриза". Власне остання найбільше підкосила авіаційний світ. Майже три місяці єдиними повітряними воротами для повернення громадян в Україну лишалися "Львів" та "Бориспіль", решта аеропортів - стояли. Сьогодні неминучим є скорочення персоналу, тотальні борги перед партнерами у всьому ланцюжку діяльності авіаринку. "Люди - головна цінність держави", - кажуть в уряді. Проте саме люди в авіації лишаються ні з чим.
Остання крапля від уряду - це заборона на в’їзд іноземців в Україну на місяць часу. Насправді, мова про заборону в’їзду саме з туристичною і бізнесовою метою, бо багатьом категоріям все ж в’їзд не заборонили (прямі родичі, військові НАТО, дипломати тощо). Не впевнений, що це зменшить кількість захворювань на Сovid, а от добити авіацію і обвалити імідж України може точно. І все це на фоні "нових туристичних магнітів" та перезапуску туристичного бренду Ukraine NOW, що їх анонсували в Офісі президента. Ми ріжемо гілку, на якій і сидимо.
Не дивлячись на це, попереду ще багато складних, але вкрай необхідних завдань: ухвалити авіастратегію, знизити оподаткування, зменшити акциз на паливо, запустити дешеві кредити для авіабізнесу.