2 червня 2020 року відбулась онлайн-презентація результатів роботи з розробки попереднього техніко-економічного обґрунтування покращення автомобільної дороги М-14 на ділянці Херсон-Маріуполь. Попереднє ТЕО підготовлено експертами проекту технічної допомоги ЄС "Національна транспортна модель та майстер-план". В обговоренні взяли участь представники Міністерства інфраструктури України, "Укравтодору", служб автомобільних доріг Херсонської, Запорізької та Донецької областей, Делегації Європейського Союзу та Європейського інвестиційного банку.

М-14 сполучає порти Маріуполя та Бердянська на Азовському морі з портами Херсона, Миколаєва, Південного та Одеси у Чорному морі. Відповідно до української класифікації доріг, М-14 - дорога державного значення, а саме міжнародна дорога. Проєктована дорога - східна частина автомобільної дороги М-14 між м. Херсоном та м. Маріуполем. Покращення автомобільної дороги М-14 на ділянці Херсон-Маріуполь - пріоритетний проєкт, який має на меті перенаправлення потоків автотранспорту на маршрут Херсон-Маріуполь для розв’язання проблеми доступу до Азовського моря та портів Маріуполя та Бердянська. Цей маршрут є частиною транспортного коридору Організації Чорноморського економічного співробітництва (ОЧЕС) або Чорноморського транспортного кільця. В Україні він розпочинається на кордоні з Російською Федерацією та закінчується на кордоні з Молдовою, сполучаючи порти Маріуполя та Бердянська в Азовському морі з українськими портами на Чорному морі. Чорноморське транспортне кільце проходить через одинадцять чорноморських країн та забезпечує сполучення: Анкара - Єреван - Тбілісі - Ростов-на-Дону - Донецьк - Одеса - Бухарест - Димитровград - Стамбул.

В Україні автомобільна дорога М-14 забезпечує важливий прибережний зв’язок у складі комплексної мережі міжнародних транспортних коридорів для сполучення: країн Центральної та Південної Європи з 

Китаєм, Кавказу, та Центральної Азії.  Цей маршрут має пряме сполучення з коридором ТРАСЕКА, який перетинає територію України, та чотирма транс’європейськими транспортними коридорами.

1Загальна протяжність проєктованої дороги - 427 км. Вона починається на км 207+170 дороги M-14, на перетині транспортної розв’язки між ділянкою Миколаїв-Херсон та обходом м. Херсона, і закінчується на км 634+880. Проєкт також включає 4 останні кілометри ділянки Миколаїв-Херсон після транспортно розв’язки з обходом м. Херсона до в’їзду до м. Херсона (км 00+000 - км 4+249). Проєктована дорога проходить через територію таких областей:

- 194 км у Херсонській області (км 207+170 - км 400+892);

- 203 км у Запорізькій області (км 400+892 - км 603+921);

- 30 км у Донецькій області (км 603+921 - км 634+880).

Крім ділянок з 2 x 2 смугами (І-б категорія) уздовж обходу м. Херсона (довжиною 17 км, км 222+383 - км 239+463) та перед м. Маріуполем (довжиною 1,7 км, км 633+191 - км 634+880), проєктована ділянка по всій протяжності належить до ІІ категорії (2 смуги), переважно без зупинкових смуг (укріплена частина узбіччя). На декількох висхідних схилах є ділянки з 3 смугами руху (2 смуги й одна перехідно-швидкісна смуга).

 02

На карті можна побачити, що з точки зору інтенсивності руху дорогу можна розділити на 3 основні секції:

        Секція 1 від місця початку проєктованої ділянки (км 207+170) до близько 50 км на схід від розгалуження М-14 / М-17 до Криму; на цій секції довжиною 83 км спостерігається порівняно висока інтенсивність руху (від 7 300 транспортних засобів/добу до 14 300 транспортних засобів/добу);

        Секція 2 від кінця попередньої секції до км 490+740 на схід від м. Мелітополя з помірною інтенсивністю руху (переважно у порядку 3 000 транспортних засобів/добу); та

        Секція 3 від кінця попередньої секції до м. Маріуполя із низькою інтенсивністю руху (близько 1 200 транспортних засобів/добу).

        Варіант реалізації проєкту 1 передбачає збереження існуючої траси та поперечного профілю дороги. Цей варіант не передбачає завершення будівництва обходу м. Мелітополя. Виконується ремонт дороги в межах існуючого асфальтобетонного покриття, поширення земляного полотна не передбачено. У Варіанті 1 реалізації проєкту заходи з безпеки дорожнього руху проєктуються у повному обсязі відповідно до вимог українських норм щодо безпеки руху та ДБН В.2.3-4:2015.

Варіант 1 передбачає виконання таких робіт:

        Північно-західний під’їзд до Херсону км 0+000 - км 4+249 - І-б категорія існуюча (2 х 2 смуги), капітальний ремонт;

        Автомобільна дорога М-14 на ділянці км 207+170 - км 222+383 - існуюча ІІ категорія (2 смуги), капітальний ремонт;

        Ділянка км 222+383 - км 239+463 - І-б категорія існуюча (2 х 2 смуги), капітальний ремонт;

        Ділянка км 239+463 - км 633+191- існуюча ІІ категорія (2 смуги), капітальний ремонт;

        Ділянка км 633+191 - км 634+880 - існуюча ділянка І-б категорії (2 х 2 смуги), капітальний 
ремонт.

        Вартість Варіанту 1 була визначена на основі вартості будівництва одного кілометра дороги, відповідно до проєктування аналогічних проєктів "Укравтодором". Загальна вартість - 6,743 млрд грн, що еквівалентно 240 млн євро. Тривалість будівництва - 24 місяці.

Варіант 2 Стратегічна дорога - це дорога, яка не є швидкісною дорогою, але відповідає стандартам високоякісної дороги. Варіант 2 передбачає повний обсяг заходів з безпеки дорожнього руху відповідно до вимог українських стандартів щодо безпеки дорожнього руху та ДБН В.2.3-4:2015. Автомобільна дорога перетинає м. Мелітополь та м. Приморськ. Оскільки однією з основних вимог ЄС у розбудові TEN-T коридорів є будівництво кільцевих доріг навколо міст, проєктом передбачено завершення будівництва обходу м. Мелітополя та будівництво нового обходу м. Приморська.

Визначальним критерієм для визначення категорійності дороги згідно з ДБН В.2.3-4:2015 є розрахункова середньорічна добова інтенсивність руху станом на 20-ий рік експлуатації дороги, тобто розрахункова інтенсивність - інтенсивність руху на дорозі у 2040 році. Відповідно до визначеної перспективної інтенсивності станом на 2040 ріку Варіанті 2 дорога проєктується з такими параметрами:

- КП 0+000 до КП 4+249 - під’їзд до Херсону - реконструкція існуючої дороги категорії І-б (2 x 2 смуги);

- З КП 207+170 до КП 293+173 (Об’їзна дорога Херсону з місця початку проєкту до приблизно 50 км на схід від перехрещення

M14/M17) Категорія I-б (2 x 2 смуги) (реконструкція існуючої ділянки 2 x 2 смуги; розширення існуючих ділянок на 2 смуги)

- З КП 293+173 до КП 633+191 відновлення / реконструкція існуючої дороги Категорії II (2 смуги) з або без аварійної смуги

- З КП 633+191 до КП 634+880 реконструкція існуючої дороги Категорії I-б (2 x 2 смуги)

Загальна вартість Варіанту 2 - 20,149 млрд грн, що еквівалентно 719,6 млн євро). Тривалість будівництва: 57 місяців (2 ділянки / по 2 будівельних потоки на кожну).

Дорога М14 Херсон-Маріуполь  є основним транспортним коридором між портами Чорного та Азовського морів та важливою для економіки в регіоні в зв’язку з військовим конфліктом на сході України. Оскільки допомога Донбасу є одним з пріоритетів в спіробітництві між Україною та ЄС потрібно визначатись в можливості фінансування за допомогою кредитних ресурсів ЄІБ та ЄБРР та готувати проект за допомогою аналізу транспортних потоків Національної транспортної моделі. Цей інфраструктурний проект - частина розширеної мережі TEN-T в Україні, затвердженої Європейською Комісією у 2018 році, тобто цей коридор вважається ключовим елементом для покращення транспортного сполучення між країнами ЄС та Східного партнерства, а також має потенціал щодо сприяння економічного розвитку.