Російське вторгнення в Україну та блокада портів Чорноморсько-Азовського басейну значною мірою негативно вплинули на світові продовольчі ринки. Протягом останніх декількох років морські порти України переробляли понад 40 млн тон зернових вантажів в експортному напрямку. На даний час можливості експортних відправок продукції сільського господарства сконцентрувалися на західних залізничних переходах та дунайських портах на півдні Одеської області, частково – автомобільному транспорті. Так, за 4 місяці з початку року залізничним транспортом в експортному сполученні перевезено близько 7,5 млн тон вантажів. При цьому на певних переходах черги для передачі вантажів можуть досягати 40 діб.

У відповідь на загрози продовольчої безпеки та вузькі місця логістики минулого тижня Європейська комісія оприлюднила План дій щодо підтримки України для сприяння експорту української сільськогосподарської продукції та двосторонній торгівлі з ЄС.

Першочергово Єврокомісія закликає власників рухомого складу та суден віднайти потужності для вивезення українського експорту та направити мобільні зернові перевантажувачі до прикордонних станцій і терміналів. Окрім того, План дій передбачає ряд заходів та рекомендацій, спрямованих на ефективне використання існуючої інфраструктури та обладнання, максимальне підвищення пропускної спроможності, а також на збільшення та диверсифікацію маршрутів, які можна використовувати для безперервної торгівлі.

Зокрема, заходи логістичного характеру включають:

- пріоритезацію експорту української сільськогосподарської продукції на вантажних коридорах із найкращою наявною пропускною спроможністю та забезпечення швидкого переміщення вантажів між перевантажувальними центрами та портами ЄС залізницею. Пропонується залучати не лише державних операторів, а і приватні компанії на ринку;

- надання українським та європейським перевізникам прав доступу до транзитних та двосторонніх перевезень між відповідними територіями за спрощеною процедурою шляхом якнайшвидшого укладання окремої Угоди про автомобільні перевезення з Україною;

- забезпечення належної кількості персоналу для прикордонного контролю, а також митних, фітосанітарних та ветеринарних інспекторів для прискорення процедур проходження контролю при перетині кордону;

- оцінку наявної місткості складських майданчиків у країнах ЄС та координацію робіт з державами-членами щодо збільшення місткості складів для тимчасового зберігання.

Заходи з налагодження координації стейкхолдерів включають:

- запровадження спеціальної платформи Solidarity Lanes для узгодження попиту та пропозиції рухомого складу, візків, вагонів та інших відповідних засобів та обладнання. До прикладу, зерновозів, контейнерів і цистерн в яких на сьогодні є критична необхідність;

- створення спеціального контактного центру, який дозволить зацікавленим сторонам повідомляти про проблеми пов’язані із логістичним ланцюгом, а також сприятиме оперативній координації вантажів;

- регулярні зустрічі, скликані Єврокомісією для вирішення будь-яких проблем, що виникають, та застосування скоординованого підходу між державами-членами.

Окремо, План Європейської комісії торкається і питань фінансування:

- надання національними експортними кредитними агентствами держав-членів ЄС, міжнародними фінансовими організаціями та іншими фінансовими установами додаткових гарантій для підтримки залізничних та інших транспортних компаній, а також для власників вагонів, суден та вантажівок для заходу в Україну;

- рекомендації щодо можливого фінансування та належних процедур із закупівлі, які будуть використані для підтримки, відновлення або зміцнення інфраструктури.

Також, ЕС пропонує розширення коридорів TEN-T в Україні для покращення сполучення з ЄС через розвиток залізничних ліній стандартної європейської колії (1435мм) в Україні та Молдові. Розглядається зокрема укладання угоди з Україною на високому рівні щодо перегляду карт TEN-T. В тому числі це має знайти фізичне відображення через модернізацію транскордонного сполучення між ЄС та Україною, а також оптимізацію транспортних потоків з точки зору потенціалу інфраструктури, сумісності та ефективності відповідних служб, включаючи відновлення роботи додаткових пунктів пропуску через кордон.

Для реалізації Плану дій Комісія працюватиме з державами-членами, органами державної влади України, транспортними операторами ЄС та України, менеджерами інфраструктури, власниками рухомого складу, суден і транспортних засобів, міжнародними фінансовими організаціями та іншими відповідними зацікавленими сторонами. Дії та рекомендації, описані вище, поширюватимуться на поточний важкий період для українського експорту, а також відіграватимуть важливу роль у покритті потреб України в імпорті товарів першої необхідності.