У серпні 2023 року в Україні відбулася знаменна подія - завдяки діям Збройних сил України, фактично, було відновлено роботу українських морських портів і знову розпочався масштабний експорт товарів з України. Йдеться і про продовольчі товари, і про вироби з металу, і про залізну руду. І звичайно, в УЗ суттєво зросли обсяги перевезень.
Якщо порівняти останній великий звітний період - 9 місяців 2024 року і такий само період 2023 року, то ми побачимо досить суттєве зростання перевезень. А отже, в "Укрзалізниці" досить суттєво збільшилися й доходи. Складається враження, менеджмент цієї компанії вирішив, що це своєрідний сигнал для роздування витрат. Бо витрати почали стрімко збільшуватися. Причому, дуже схоже на те, що ці витрати збільшуються штучно - для того, щоби мати можливість потім показувати уряду та бізнесу України, як важко живеться УЗ, і що єдиний шлях це вирішити - збільшити залізничні тарифи.
Якщо брати до уваги ті самі 9 місяців 2024 року і 9 місяців 2023-го, то загальні витрати УЗ зросли на 26% - із 64 млрд грн до 80 млрд. І, звичайно, було й зростання доходів, але не такими великими темпами. Тому, якщо за 9 місяців 2023 року загальний прибуток "Укрзалізниці" склав 8 млрд грн, то в 2024-му він скоротився до 2 млрд. І основна причина – це стрімке, неконтрольоване і незрозуміле використання витрат УЗ.
Дійсно, можна погодитися з тим, що протягом року суттєво зросли ціни на електроенергію, а загальна інфляція відобразилася на витратах перевізника. Але така категорія, як «Інші операційні витрати» протягом цього періоду зросла майже на 100%. Майже вдвічі - із 4,7 млрд до 8,4 млрд. Фактично, це більша частина втраченого прибутку УЗ. Федерація роботодавців транспорту України зверталася до керівництва "Укрзалізниці" з проханням пояснити, що відбувається? Але поки що відповіді ми не отримали. Натомість чуємо, що треба терміново підвищувати тарифи. Причому одразу на 37%. Начебто, інакше УЗ не виживе. Така позиція незрозуміла. І в нинішній ситуації, коли багато українських підприємств просто виживають, вона викликає подив.
А от чи дозволить таке підвищення тарифів покращити фінансове становище "Укрзалізниці" - ще треба буде рахувати. Цілком імовірно, воно може призвести до того, що впадуть обсяги перевезення залізницею, бо частина українських підприємств перейде на автомобільний транспорт. Ця тенденція спостерігається протягом останніх десяти років, відтоді, як УЗ вирішила зосередитися на підвищенні тарифів для решти економіки України, а не на покращенні власної операційної ефективності. Увесь цей час ми бачимо стабільне зростання автомобільних перевезень. Причому, така тенденція була дуже очевидною ще до війни. УЗ втратила десь 20-30% вантажів, починаючи із 2014 року до 2021-го. Після повномасштабного вторгнення було загальне падіння перевезень, але зараз ми знову бачимо, що частина вантажів переходить на автодороги.
Та найбільш важливим є те, що частина українських підприємств через підвищення тарифів на перевезення можуть зовсім припинити свою роботу. На ринках залізної руди та металопродукції зараз важка ситуація. Незважаючи на те, що українські порти відкрито, витрати залишаються високими. Агресія росії не закінчилася, тож доводиться платити досить високий фрахт і досить високе страхування для тих суден, які йдуть в українські порти. Це додаткові витрати, а ціни на світовому ринку зараз дуже несприятливі - ми знаходимося в одній з нижніх точок циклу. Додамо до цього ще й високі ціни на електроенергію і стане зрозуміло, що частина українських підприємств може просто зупинитися. А частина може навіть закритися і вже не відновитися навіть після перемоги України.
Саме тому з приводу підвищення "Укрзалізницею" без жодних пояснень інших операційних витрат виникає дуже багато питань. І без відповідей рухатися в обговоренні будь-яких підвищень немає сенсу.
З огляду на всі обставини, схоже, що "Укрзалізниця" має закінчити цей рік із прибутками. Для цього зараз є всі підстави. Якщо в грудні, звісно, не буде зроблено ще якогось штучного "роздування" витрат, із неможливістю відстежити, на що саме пішли кошти.
Читайте також Перцовський прогнозує збитковість "Укрзалізниці" у 2024 році
Безумовно, нам потрібно реформувати систему тарифоутворення. Має бути розрахована дійсно реальна собівартість. І, звичайно, маршрутні перевезення, для яких вантажовідправник сам формує поїзди, мають тарифікуватися за набагато нижчими ставками, ніж перевезення, для яких можуть збирати по два вагони з усієї України і для яких потрібно утримувати велику кількість сортувальних станцій (приклад останніх - перевезення металобрухту).
Але це вже справа для післявоєнного періоду. Нині наша позиція полягає в тому, що до закінчення воєнного стану має бути запроваджено мораторій на підвищення тарифів державних монополій, включаючи тарифи "Укрзалізниці". Ми розуміємо, що значна частина інфраструктури УЗ зруйнована внаслідок військових дій і потрібні кошти на відновлення цієї інфраструктури. Водночас наголошуємо: УЗ і українська держава, в цілому, має можливість залучати зовнішню фінансову допомогу від партнерів України, а також - зовнішні кредити. Українські приватні підприємства, фактично, такої можливості позбавлені. Тож, якщо потрібні додаткові кошти, треба залучати зовнішню допомогу на час дії воєнного стану. Це потрібно для того, щоб наші підприємства змогли вижити, відновити повноцінну роботу після закінчення війни й наростити виробництво. Тоді УЗ зможе отримати користь і додаткові кошти від зростання обсягу перевезень і, відповідно, погасити свій кредит. Це буде ситуація win-win, коли всі перемагають.
Натомість, якщо "Укрзалізниця" зараз підвищить тарифи, частина українських підприємств закриється, а УЗ не отримає додаткових доходів. Цього треба уникнути. Це стосується, власне, не лише УЗ, але вона охоплює великий сегмент.
Підсумовуючи, наголошу ще раз: на будь-яке підвищення тарифів до кінця воєнного стану треба накласти мораторій. І якщо керівництво УЗ розповідає, що в них немає грошей, перше, що в них треба запитати - куди пішли кошти, виділені на інші операційні витрати і чому вони так стрімко зросли за цей період? Звісно, в публічних інтерв’ю відповіді на ці питання не отримати. Але є люди, які мають компетенцію ставити такі питання. Такі рішення приймаються на рівні Кабінету міністрів. Там бачать ширшу картину і розуміють, що треба дати українським підприємствам вижити. Можливо, урядовці отримають відповідь на ці питання і поділяться нею з бізнесом та всіма зацікавленими сторонами.