Що ближче до початку літнього сезону 2021 року після карантинного 2020 року, то актуальнішим стає питання розгортання програми далекомагістральних рейсів (лонгхолів), адже другої суцільної зими світова авіація може не витримати. В умовах карантинних заходів та періодично-хаотичних локдаунів у більшості країн світу, це питання не інакше, як "ребром" стоїть для всіх мережевих перевізників, котрі мають у географії польотів далекомагістральні рейси та відповідний флот. В цьому контексті ми готові до різних сценаріїв подій, кожен із них - із лонгхолами. Питання тільки в точці рестарту. 

Рік бігу на середні дистанції

Минулого року всім авіакомпаніям світу довелося скасовувати в першу чергу регулярні міжконтинентальні рейси, скорочувати частоти. Сталі обмеження у країнах Європи, Азії та Америки протягом усього 2020 року сформували клімат для падіння обсягів подорожей у приватних та туристичних цілях та, відповідно - передумови для падіння міжконтинентального трафіку.

Восени 2020-го провідні мережеві перевізники Європи були вимушені скоротити програми польотів до близько 25-35% від обсягу 2019 року. Для прикладу, внаслідок цього наприкінці року флагман авіаринку Німеччини був змушений зупинити польоти 125 літаків. І це після попереднього "приземлення" 150 повітряних суден (25 з них - далекомагістральні) у самий розпал весняного локдауну. Протягом року показову картину відображали фото в соцмережах, де сотні широкофюзеляжних літаків із найрізноманітнішими лівреями застигли на перонах базових аеропортів та стоянках лізингодавців.

Ми були змушені переглядати стратегії бізнесу та переорієнтовуватися на середні та більш короткі маршрути - на яких залишається не туристичний пасажиропотік.

Для мережевих перевізників карантинні реалії спричинили ефект "карткового будинку": обмеження на в’їзд критично вплинули на завантаження регулярних середньомагістральних рейсів, а це, у свою чергу, знизило трафік на далекомагістральних напрямках. Ми, як і всі інші авіакомпанії світу, були змушені переглядати стратегії бізнесу та переоАна тлрієнтовуватися на середні та більш короткі маршрути - на яких залишається не туристичний пасажиропотік. Найбільш фінансово захищені перевізники, які отримали пряму або опосередковану фінансову допомогу від своїх урядів, змогли зберегти окремі міжконтинентальні напрямки. От тільки обсяги таких перевезень не йдуть ні в яке порівняння з докризовими роками, а самого трафіку на всіх не вистачить.

IMAGE 2021-03-03 11:43:08

IMAGE 2021-03-03 11:43:37

*За матеріалами презентації компанії International Bureau of Aviation (IBA)

Лонгхоли-2020

Ще наприкінці 2019 року компанія була вимушена переглянути програму лонгхолів через комерційну невигідність деяких маршрутів. Нам довелося припинити виконання регулярних рейсів до Пекіна та Бангкока, оскільки вони виконувалися з обльотом території Російської Федерації через об’єктивні політичні причини. Обльоти генерували додаткові витрати та знижували конкурентоздатність перевізника.  

Одним із перших моїх управлінських рішень на посаді очільника компанії в 2019 році було припинення виконання збиткових далекомагістральних маршрутів.

На жаль, з точки зору інтересів держави втрата таких напрямків стратегічно позбавила Україну низки можливостей: прямого виходу на великий ринок збуту, прямих ділових комунікацій для бізнесу, зручних трансферних вузлів у віддалені регіони Азії, до країн басейну Індійського океану. 

Існує історично та бізнесово доведена істина: не може бути успішних політико-економічних відносин між країнами, між якими немає сталого регулярного авіаційного сполучення.  

У 2020 році наша авіакомпанія скуштувала той самий "пуд солі", спочатку переживши повну зупинку польотів, а після часткового відновлення - недостатність трафіку для міжконтинентальних перельотів. Аналіз ринку та прогнози перспектив його відновлення засвідчили, що у 2020 році єдиним виваженим рішенням було виведення із флоту двох Boeing 777. І ми мали рацію у своїх припущеннях і оцінках.

IMAGE 2021-03-03 11:43:19

Однак на глобальні стратегічні плани розвитку лонгхолів авіакомпанії ці ситуативні заходи не мають впливу, тому що вона роками вибудовувала технічну, кадрову та партнерську базу для забезпечення польотів між континентами.

Це дало нам змогу продовжувати виконувати міжконтинентальні рейси навіть у гостру фазу весняного локдауну при повній зупинці регулярних польотів. Це були спеціальні рейси на замовлення посольств та диппредставництв до Нью-Йорка, Торонто, Майамі, Бангкока, Делі та чартерні програми для перевезення сезонних працівників, студентів, моряків до США, Індії, Шрі-Ланки, Шанхаю та Африки. Усього протягом минулого року ми здійснили 128 таких рейсів та забезпечили далекомагістральне авіасполучення для понад 18 тисяч пасажирів. 

Виконання далекомагістральних евакуаційних рейсів давало можливість пасажирам повернутися додому без витрат часу на трансфер та зайвих психологічних ризиків. У пік локдауну трансферними рейсами можна було і не долетіти додому, адже аеропорти зачинялися нерівномірно і навіть спонтанно. 

Перспективи-2021

Періодично до нас надходять запитання з боку журналістів, експертів та пасажирів щодо планів рестарту регулярних лонгхолів у 2021 році. Звичайно, ми плануємо повернутися до регулярного міжконтинентального авіасполучення. Зокрема, на даному етапі ми перебуваємо в очікуванні пожвавлення на авіаринку, пом’якшення карантинної політики провідних країн світу. Не останнє місце в цьому питанні займатимуть темпи вакцинації від COVID-19 та довіра урядів до статистики захворюваності та вакцинальних кампаній у цих країнах.

Додаткові причини для вичікування та роздумів створила нещодавня ситуація з літаком Boeing 777 авіакомпанії United Airlines (США). Завод-виробник рекомендував призупинити експлуатацію всіх літаків Boeing 777 з аналогічним типом двигунів - 69 бортів в експлуатації та 59 на "карантинному" зберіганні. 

На тлі цієї ситуації ми вивели з продажу травневі рейси до Нью-Йорка та Торонто виключно через комерційні причини. Хоча, звичайно, плануючи перспективне оновлення лонгхолів та аналізуючи потреби флоту, ми слідкуємо за перебігом розслідування. У підсумку візьмемо до уваги кінцеві рекомендації від завода-виробника, відповідних авіаційних регуляторів, у тому числі  США (Federal Aviation Administration). 

Лонгхоли для студентів

На окремих напрямках МАУ може виконувати далекомагістральні програми попри перелічені перепони, використовуючи Boeing 767. Виявивши попит на напрямку Київ-Делі-Київ, ми сформували спеціальну програму польотів на B767: наразі сплановано виконання двох рейсів у лютому (вже виконано), трьох - у березні. Незважаючи на закриття регулярного міжнародного авіасполучення з Індією, здійснювати такі рейси можливо в рамках домовленостей щодо перевезення окремих категорій пасажирів з урядом Індії. Основу трафіку на напрямку Київ-Делі-Київ формують численні студенти з Індії та пасажири, які подорожують із бізнес-метою.

Перевезення іноземних студентів стало важливим напрямком роботи МАУ. Зауважу, що пасажири, які здійснюють перельоти з метою навчання, під час пандемії для більшості країн є особливою категорію мандрівників, які отримують дозвіл на в’їзд. Це, фактично, міжнародний стандарт, покликаний забезпечити певні базові соціальні права людини. 

Перевезення іноземних студентів стало важливим напрямком роботи авіакомпанії.

За даними Українського державного центру міжнародної освіти, протягом останніх років відзначається систематичне зростання потоку іноземних студентів у виші України. Якщо у 2016 році в нас навчалося понад 64 тис. іноземців, то вже у 2019 - 80,5 тис. На сьогодні система освіти України стає все більш популярною серед громадян Індії, Азербайджану, Туреччини, Єгипту. До речі, саме вихідці з Індії формують переважну більшість таких студентів. Тому так важливо, зокрема, забезпечити стабільне авіасполучення з Індією. 

Підтримка такого тренду є важливою з точки зору як іміджу України, так і соціально-економічної складової: зростання потоку іноземних студентів якнайкраще популяризує нашу освіту. Крім того, приток іноземних студентів передбачає еквівалентне збільшення фінансових надходжень, адже вони сплачують кошти за навчання, харчування, страховки, оренду житла, транспорт тощо.

На сьогодні, як і всі мережеві перевізники, ми чекаємо на передумови для перезапуску регулярних лонгхолів, які б дозволили якісно відродити повноцінну бізнес-модель нашої авіакомпанії та з’єднати Україну з найвіддаленішими кутками світу. Та, при цьому, ми готові до будь-яких викликів та максимально гнучких рішень.