"Укрзалізниця" в авральному режимі планує підвищити тарифи на залізничні вантажні перевезення на 70%. Відповідна пропозиція закріплена у проекті наказу Міністерства інфраструктури та має набути чинності вже 1 липня. У документі йдеться про те, що завдяки індексації компанія зможе до кінця 2022 року залучити додатково 11 259 млрд грн. Ця сума дозволить забезпечити безперебійне функціонування залізниці в умовах воєнного часу та виконання завдань та замовлень від органів державної влади та військового керівництва.
Бізнес зі свого боку розуміє критичну важливість залізниці, тим більше за нинішніх умов, і ніхто з учасників ринку не зацікавлений у тому, щоб "Укрзалізниця" зупинилася. Проте, вирішення проблеми за рахунок операторів та вантажовідправників вважає несправедливим, акцентуючи увагу на тому, що залучити гроші можна й іншими способами. Зокрема, за рахунок операційної ефективності та збільшення обсягів перевезень, а також закордонних кредитів та підтримки донорів.
Процедурні ігри
Індексація тарифів залізницею завжди викликає активну дискусію всіх учасників ринку. Відповідно до вимог законодавства, процедура розгляду відповідного проекту наказу про індексацію вимагала обговорення з громадськістю, а також погодження з зацікавленими міністерствами та органами влади - Мініфраструктури, Мінекономіки, Державною регуляторною службою, і кінцевою реєстрацією в Мін'юсті. На практиці це призводило до дискусій бізнесу і "Укрзалізниці" на різних публічних майданчиках і пошуку консенсусного варіанта, який влаштовував би, як перевізника, так і бізнес.
Цього разу "Укрзалізниця" вирішила "зрізати кут" і не витрачати час на дискусії і доведення своєї позиції. У березні цього року відбулись зміни до постанови Кабінету міністрів до Положення про державну реєстрацію актів нормативного характеру, що дозволяють у виняткових випадках приймати рішення за скороченою процедурою, без погодження з іншими органами в умовах воєнного стану. Питання ж тарифоутворення на залізниці не включені у “План запровадження та забезпечення заходів здійснення правового режиму воєнного стану в Україні”, тому повинні проходити за звичайною процедурою узгодження. Але наразі ми спостерігаємо, що у дуже швидкі терміни "Укразалізниця" вирішила підвищити тарифи в односторонньому порядку, без врахування позиції бізнесу та з нехтуванням встановленої процедури. Як результат, за інформацією ЦТС, відповідний наказ уже було погоджено Мін'юстом і його офіційна публікація очікується сьогодні.
З економічного погляду необхідність підвищення тарифів "Укрзалізниця" аргументує тим, що за час війни обсяги перевезень суттєво скоротилися. Так, за березень-травень 2022 року було перевезено 27,1 млн т вантажів, що на 65,3% менше, ніж за аналогічний період 2021 року. Внаслідок такого значного скорочення обсягів перевезених вантажів скоротилися і фінансові надходження. Крім того, перевізник зазначає, що у період військових дій здійснює безкоштовні пасажирські перевезення, доставку гуманітарної допомоги та вантажів, необхідних для забезпечення обороноздатності країни. Так, з початку бойових дій потягами "Укрзалізниці" було евакуйовано майже 3,7 млн пасажирів і доставлено 97 тис. т гуманітарної допомоги. У документі також йдеться про те, що внаслідок постійних обстрілів інфраструктурних та енергетичних об'єктів, майну компанії було завдано значної шкоди. Приблизна сума, необхідна для відновлення, становить близько 108 млрд грн.
Гроші, які "Укрзалізниця" має намір залучити від підвищення тарифів, мають піти на операційну діяльність - 6,6 млрд грн, з яких 3,4 млрд грн на паливо, 2,2 млрд грн на матеріали, 1 млрд грн - на оплату рахунків. Ще 4,6 млрд грн планується інвестувати у відновлення залізничної інфраструктури та рухомого складу, що було пошкоджено внаслідок російської агресії.
Операційна альтернатива
Ініціатива "Укрзалізниці" викликала однозначну негативну реакцію бізнесу, обумовлену як процедурними “новаціями” в нормативному оформленні проекту Наказу про індексацію, так і економічними наслідками в умовах воєнного стану. Навіть аграрний сектор, який зазвичай значно легше переносив підвищення тарифів, цього разу говорить про те, що на кону стоїть питання виживання компаній та бізнесів, в яких працюють сотні тисяч співробітників.
"У нас ВВП у першому кварталі цього року впав на 15%, до кінця року цифра буде 30-45%. Вже понад 5 млн осіб втратили роботу, а понад 40% підприємств або закрилися, або частково скоротили своє виробництво. Підвищення тарифів дуже швидко прискорить зупинку підприємств в Україні, які зараз сплачують податки, заробітну плату, надають допомогу оборонному сектору. У результаті, таке рішення зруйнує економіку країни та обороноздатність", - зазначають в одній з найбільших компаній-вантажовідправників промислової продукції.
Замість підвищення тарифів бізнес зі свого боку пропонує змістити акцент у бік операційної ефективності та збільшення обсягів перевезень, зокрема, за рахунок збільшення пропускної спроможності західних прикордонних переходів. "Фінансовий дефіцит "Укрзалізниці" зараз зрозумілий, але тарифний вплив на бюджет компанії - це найпростіше, що можна зробити. Те, що потрібно зробити - це збільшення дохідної складової за рахунок обсягів вантажу, що перевозиться. Зернові зараз у профіциті для перевезення. Тому, необхідно вживати заходів щодо збільшення потужностей на західних прикордонних переходах та таким чином збільшення прибуткової складової компанії", - зазначає Михайло Кравченко, керівник служби залізничної логістики компанії "Кернел".
Дієвий варіант для підняття доходів і тарифних надходжень УЗ бізнес вбачає в розширенні перевезень в західному напрямку, де сьогодні своєї черги чекають близько 40 тис. вагонів переважно експортних відправлень. Збільшення пропускної спроможності з поточних 1800-1900 вагонів на добу до 3000-4000 вагонів дозволить "Укрзалізниці" наростити обсяги перевезень та, відповідно, фінансових надходжень.
Ще одним варіантом залучення коштів для "Укрзалізниці" може стати допомога західних партнерів, у тому числі безповоротна. Підтримка "Укрзалізниці" необхідна до моменту розблокування портів і оцінюється в 30 млн дол. на місяць. Державі вже сьогодні потрібно розпочинати діалог із західними партнерами щодо підтримки "Укрзалізниці". Так, наприклад, Британія вже заявила про те, що готова виділити до 10 млн фунтів (12,2 млн дол.) на матеріали та обладнання для ремонту залізничної інфраструктури та допомоги з вивозом зерна з України. Уряди ведуть переговори про те, як максимально збільшити пропускну спроможність залізниці та забезпечити рух поїздів та продовольства.
Суди чи зупинка підприємств
З огляду на жорсткі строки введення в дію нових тарифів на обмін аргументами залишилось буквально декілька днів. Проте вже зараз очевидно, що це не дискусія, а скоріше монолог, де один говорить, а інший робить вигляд, що слухає - "Укразалізниця" має достатній політичний вплив для проведення проекту Наказу про індексацію у вигідній їй редакції та нехтуванням його ефекту на цілі галузі економіки України.
В цих умовах у бізнеса фактично залишається тільки дві опції. Перша - намагатися в судовому порядку оскаржувати Наказ про індексацію, посилаючись на процедурні порушення. В цьому випадку сторони будуть довго дискутувати, чи вимагає індексація скороченої процедури прийняття без узгодження з іншими міністерствами: в будь-якому випадку, це місяці судової тяганини, протягом яких бізнес буде змушений або зупинитись або платити за новими тарифами.
Другий варіант - переорієнтація на інші види транспорту і скорочення обсягів перевезень аж до повної зупинки підприємств. Якщо раніше така аргументація звучало радше як емоційна заява, то в умовах війни і різкого падіння економіки виглядає вірогідним сценарієм. "Зараз нас нагинають, але завтра з такими тарифами вони не будуть мати навіть поточного рівня надходжень", - непублічно погоджуються найбільші експортери та перевізники. На перевірку цього сумного прогнозу залишилось буквально декілька тижнів для одних галузей та декілька місяців до початку масових перевезень експортних вантажопотоків АПК.
Читайте також РЖД підвищує тарифи на вантажні перевезення у "шоковому форматі"