Цифровізація державних послуг та відмова від паперової бюрократії забезпечують швидкість та прозорість процесів, екологічність бізнесу. Це стосується і транспортної галузі, де оперативність в оформленні вантажів впливає на швидкість перевезень, а відтак, відіграє ключову роль. У 2019 році тодішнє Міністерство інфраструктури разом з партнерами розпочало роботу над важливим для транспортного сектору проєктом – оцифруванням товарно-транспортної накладної (е-ТТН). Це документ, який супроводжує усю продукцію, що перевозиться автомобільним вантажним транспортом в Україні.

До кінця 2021 року було сформовано технічну документацію і специфікацію документів щодо впровадження е-ТТН. В тестовому режимі система мала запрацювати з квітня 2022 року, а в серпні планувалося повноцінне її впровадження в масштабах країни.

Але на заваді стало повномасштабне російське вторгнення. Війна вплинула на плани проєкту та терміни щодо його реалізації.  Проте, незважаючи на виклики, робота над впровадженням е-ТТН триває. На сьогодні вже створено центральну компоненту системи е-ТТН та тестуються провайдери електронного документообігу. 

ЦТС поспілкувався із Сергієм Деркачем, заступником міністра розвитку громад, територій та інфраструктури України, щоб отримати відповіді, чому проєкт з впровадження е-ТТН важливий для України, як перехід на електронний формат вплине на ринок автомобільних вантажних перевезень і які переваги отримає бізнес.

У чому особливість та важливість проєкту з впровадження е-ТТН?

Зараз товарно-транспортна накладна це документ, без якого неможливе жодне вантажне перевезення автомобільним транспортом в Україні. Водночас, користування паперовою ТТН це досить складний процес, що займає багато часу. Основна проблема у тому, що для отримання оплати за перевезення вантажу потрібно зібрати на документі підписи всіх сторін, залучених у процес. Маю на увазі, що йдеться про вантажовідправника, вантажоодержувача та перевізника. Потім документ треба повернути замовнику. Очевидно, що історія із паперовими накладними дає простір та можливість для спекуляцій та корупційних ризиків.

Ми розуміємо, що цифровізація товарно-транспортних накладних не тільки покращить умови ведення бізнесу, а й сприятиме прозорості на ринку. Власне для цього Міністерство ініціювало роботу над створенням системи е-ТТН. Ідея цієї системи – синхронізовувати дані про вантаж між учасниками. Вона має давати можливість підписувати документ за допомогою КЕП (кваліфікованого електронного підпису), оперативно проводити розрахунки та головне – мінімізувати вплив людського фактору та корупційні ризики.

Які саме переваги отримає бізнес після переходу на електронну товарно-транспортну накладну?

Є кілька основних переваг. Перша – українським компаніям не треба витрачати час і фінансові ресурси на друк, доставку та зберігання паперових ТТН. Адже, якщо обмін електронними товарно-транспортними накладними відбувається в режимі реального часу і після реєстрації документу в системі, то е-ТТН стає доступна усім учасникам перевезення. Тобто ми говоримо про економію ресурсів бізнесу, а це те, про що думає також будь-яка компанія, яка хоче заробляти.

Друга перевага – отримання більшого контролю за перевезеннями, адже кожен етап перевезення фіксується в електронному документі, підтверджується КЕП і доступний онлайн усім учасникам. Важливо, що електронну ТТН складніше загубити під час перевезень, а зроблені помилки можна виправити у кілька кліків.

Третя перевага – доступ до е-ТТН завжди під рукою, компанії не треба нічого друкувати та архівувати.

Що потрібно робити перевізникам, аби почати використовувати е-ТТН?

Для того, щоб уже зараз користуватися е-ТТН, компанії потрібно почати співпрацю з провайдерами електронного документообігу (ЕДО). З актуальним переліком провайдерів можна ознайомитися на сайті проєкту. Для спрощення адаптації бізнесу до електронної товарно-транспортної накладної, команда проєкту на постійній основі проводить вебінари, на яких ви знайдете відповіді на актуальні запитання бізнесу. Ми націлені на продуктивний діалог між сторонами і готові підтримувати компанії на етапі переходу на використання е-ТТН.

Які переваги отримає держава, реалізувавши цей проєкт?

Перша – це покращення умов для ведення бізнесу. Ми вважаємо, до це створить сприятливі умови для залучення міжнародних інвестицій, що буде дуже важливим для відновлення української економіки. Також сприятиме отриманню достовірної аналітики на ринку та підвищенню рівня прозорості українського бізнес-середовища.

Друга перевага – використання е-ТТН прямо відповідає одному із напрямків реформ в Україні зменшення корупції.

Завдяки зрозумілому функціонуванню та мінімації впливу людського фактору на систему, впровадження такого цифрового інструменту дозволить мінімізувати перевезення нелегального вантажу та маніпулювання якісними і кількісними показниками у  документації. У такий спосіб нам вдасться обмежити діяльність перевізників, які не декларують комерційну діяльність, адже такими діями вони ухиляються від сплати податків та порушують конкурентні умови ринку перевезень.

Як цей проєкт сприяє євроінтеграції?

Впровадження е-ТТН є передумовою для того, щоб Україна перейшла до наступного етапу цифровізації впровадження електронної міжнародної вантажної накладної (e-CMR), документа, необхідного для міжнародних перевезень вантажів.
Хоча e-CMR почне діяти в ЄС не раніше 2025 року, фактично Україна буде вже готова до початку роботи з e-CMR завдяки впровадженню е-ТТН.

Тому електронна товарно-транспортна накладна це не просто інструмент, який покращить умови ведення бізнесу, зменшить рівень корупції та сприятиме підвищенню рівня довіри до державних інституцій, він також допоможе державі гармонізувати наше законодавство із законодавством ЄС.


Впровадження системи е-TTН здійснюється Міністерством розвитку громад, територій та інфраструктури за підтримки Міністерства цифрової трансформації та USAID / UK aid проєкту "Прозорість та підзвітність у державному управлінні та послугах/ TAPAS" і за участі ГО "Інститут аналітики та адвокації", яка на період реалізації проєкту є адміністратором системи е-TTН.