Днями нарешті намітилася перспектива обмеження цін на російську нафту. Імовірності їй додає погодження цього рішення країнами G7 та Австралією, про що пишуть світові ЗМІ. Йдеться про обмеження ціни, починаючи з 5 грудня. Крім того, британський уряд забороняє надавати послуги з транспортування, страхування і брокерських послуг щодо нафти з рф, якщо її ціна перевищуватиме поріг, який буде встановлено невдовзі. На практиці це означатиме, що зокрема, британські страхові компанії, на які припадає левова частка страхування перевезень російської нафти, зможуть покривати угоди тільки у випадку купівлі через треті країни нафти в рамках встановленого цінового ліміту.

Важливо також, що гранична ціна буде фіксованою, а не буде індексуватися залежно від ціни на марку Brent. Таким чином, зміна ціни можлива лише шляхом її перегляду за участі представників коаліції.

Втім, навіть до таких жорстких заходів Москва вже активно готується. До того ж, у росіян є багатий досвід обходу санкцій на свої енергоносії.

 

Експорт російської нафти після повномасштабного вторгнення

Експорт нафти з рф в останні місяці став темою численних досліджень як в Україні, так і за її межами. Потрібно відзначити, що після початку вторгнення рф в Україну імпорт російської нафти до ЄС не забороняли, санкції стосувалися лише заборони суднам з ЄС перевозити нафту з портів рф, а також заборони російським суднам, в тому числі танкерам, заходити до портів ЄС. Саме ці обмеження наразі вдало і обходять російські експортери "чорного золота".

Так, міжнародне розслідування Fuelling War, проведене спільно Investigate Europe та Reporters United, встановило, що європейські судна за півроку війни відвантажили в ЄС мільйони тонн нафти, газу й вугілля з російських портів. Зокрема, європейські нафтогазові танкери та судна, що перевозили вугілля, в період із 24 лютого по 31 серпня виходили з портів росії 1513 разів, чим забезпечили 55% загального обсягу світової торгівлі в цій галузі. Більше третини цих рейсів припало на грецькі судна.

Не всі 1,5 тис. рейсів були виконані після оголошення пакету санкцій, однак 570 рейсів припали вже на період, починаючи з травня.

У розслідуванні фігурують кілька європейських судноплавних компаній, однак найбільшу роль, згідно з ним, відіграла грецька група TMS George Economou, судна котрої з 24 лютого перевезли з російських портів до Європи 9,2 млн тонн вантажів, у т. ч. нафтопродуктів. Перевезення ще 3,7 млн тонн забезпечив флот грецьких сімей Алафузос та Вардіноянніс. Загалом, як ми побачимо нижче, російський нафтовий сектор дуже сильно покладається на співпрацю з грецькими судновласниками, котрі володіють третиною світового тоннажу нафтових танкерів.

Своєю чергою, журналісти українського проекту "Схеми" дослідили, як країні-агресору вдається організувати транспортування нафти в умовах дії п’ятого пакету санкцій ЄС, що передбачає заборону заходу в європейські порти її суден (поширюється на все, крім гуманітарної допомоги та сільськогосподарської продукції).

Розслідувачі з’ясували, що протягом останніх місяців 13 російських танкерів з нафтою по багато разів долали один і той же маршрут - з російських портів Чорного та Азовського морів в район порту Констанца (Румунія) - і поверталися назад порожніми. При цьому на територію самого порту вони не заходили, а зупинялися за 17-20 миль від нього.

Це танкери місткістю 4-5 тисяч тонн з такими назвами: Mekhanik Antonov, VF Tanker 1, VF Tanker 4, VF Tanker 5, VF Tanker 6, VF Tanker 8, VF Tanker 11, VF Tanker 12, VF Tanker 13, VF Tanker 18, VF Tanker 21. З’ясувати, що саме вони перевозять (нафту чи нафтопродукти), неможливо, тому що дані щодо експорту рф закриті.

Судячи з аналізу руху суден через ресурс MarineTraffic, можна припустити, що біля румунських берегів відбувається перевантаження продукції з російських танкерів на європейські. Організовано це за двома схемами.

Перша передбачає безпосереднє перевантаження зі вказаних суден на судна, що потім прямують до ЄС (найчастіше до тієї ж таки Греції). Наприклад, 12 червня російський VF Tanker 11 біля берегів Румунії здійснив перевантаження на судно Star Merlin (під португальським прапором, але власник - німецька компанія). 25 червня Star Merlin зайшло у грецький порт Айі-Теодори, де розвантажилось і наступного дня вийшло в море вже порожнім.

27 липня російський танкер Mekhanik Antonov там же, біля порту Констанца, протягом 366 хвилин перекачував свій вантаж на грецький танкер із мальтійським прапором Georgia. 28 та 29 липня Georgia доотримав вантаж і з VF Tanker 8. VF Tanker 8 порожнім повернувся в Росію, а завантажений Georgia 10 серпня розвантажився у тому ж грецькому порту Айі-Теодори.

Друга схема, на яку вказують непрямі докази з MarineTraffic, передбачає використання танкера-накопичувача місткістю понад 80 тис. тонн New Legend (прапор - Ліберія), котрий уже п’ять місяців стоїть у морі на певній відстані від Констанци. Починаючи з червня 2022 року, його регулярно наповнюють російські танкери. Далі нафта чи нафтопродукти або перевантажуються напряму на судно, яке направляється до портів ЄС, або естафета перевантажень триває ще раз, перед тим як вантаж попрямує до європейського порту.

Враховуючи те, що судна часто вимикають транспондери, відстежити такий довгий ланцюжок буває складно, однак одного разу журналістам це вдалося. 2 липня New Legend, який наповнюють російські танкери, дозавантажив мальтійське судно San Sebastian. San Sebastian перелив вантаж на грецький танкер Minerva Vaso. А Minerva Vaso 15 липня вивантажився в порту Айі-Теодори.

На момент написання цього матеріалу, 4 листопада, так само в районі Констанци перебував танкер New Legend, на який якраз тривало перевантаження з судна Trident Hope, що прибув з Тамані. Неподалік були помічені танкери Olympic Vision (що прибув з Новоросійська), Rose I (з порту Пірей), Myra (Айя-Теодори) у безпосередній близькості з яким тривалий час перебував танкер Yuliy Makarenkov (котрий прибув з порту Кавказ). Таким чином, можна припустити, що безперервний потік перевантаження російської нафти триває вже багато місяців поспіль і не припиняється, навіть попри розголос.

photo_2022-11-04_14-46-11

Вочевидь допомагають росії обходити санкції, надаючи для цього свої порти і танкери, також Туреччина та Грузія. Наливні судна з росії вільно заходять у порти обох країн, розвантажуються і повертаються назад порожні. За продукцією в російські порти ходять і турецькі танкери. Після такого "свопу" російські нафта і нафтопродукти вже повністю вільні від обмежень і можуть транспортуватися в ЄС.

Більшість танкерів, які доставляють до Європи нафту такими способами, належать компанії Volga Shipping ("Волзьке пароплавство") російського мільярдера Володимира Лісіна.

Схожим чином росіяни використовують і порти дружнього до себе Єгипту. У липні була зафіксована підозріла активність танкера Crested, який привіз вантаж з рф до порту Ель-Хамра, звідки її потім забрав інший танкер. При цьому в Єгипті є можливість змішати російську нафту з місцевим "чорним золотом",  після чого з’ясувати її походження буде складно.

Втім, є й інші енергоносії, котрими росія намагається торгувати в обхід європейських санкцій. Наприклад, у середині вересня Bloomberg писав про те, як судно, що управляється грецькою компанією Eastern Mediterranean Maritime, перевозило вугілля з росії наприкінці серпня, коли вже набрала чинності відповідна заборона Єврокомісії. Судно Stavros із 53 тис. тонн вугілля з Тамані прибуло в турецький порт Іскендерун. Кінцевий пункт призначення вугілля невідомий, однак заборона ЄК була порушена вже самим фактом перевезення його компанією з Євросоюзу.

У розслідуванні Fueling War згадується також німецька компанія Oldendorff, 20 суден якої з 24 лютого і до серпня перевезли з росії 3,8 млн тонн вугілля, виконавши з портів рф 43 рейси.

Як діятиме росія в умовах нових санкцій?

Поки що всі ці перевезення не лише здійснюються, але й покриваються страховими компаніями. Самі ж страховики в коментарях європейським журналістам хоч і визнають моральний бік питання, але фактично своїми діями санкції не порушують. Це мало б змінитися вже наступного місяця.

При цьому в Reuters, посилаюсь на власні джерела, пишуть, що 80-90% сирої нафти росія зможе постачати і надалі, оскільки має достатню кількість танкерного флоту і вже знайшла можливості для страхування вантажу. Наприклад, деякі танкери зараз активно змінюють країну приписки, а торгові організації виходять за межі G7, щоб уникнути санкцій.

"Теоретично існує досить великий тіньовий флот, щоб продовжити російські потоки сирої нафти після 5 грудня. Багато з цих тіньових судів зможуть самострахуватися або будуть застраховані російським P&I", - розповів Андреа Оліві, керівник відділу водних перевезень Trafigura.

Таким чином, за оцінками джерел Reuters, з понад 7 млн барелів експорту на день вона втратить лише 1-2 млн барелів.

Також поки що на руку Москві грають Індія та Китай, які останнім часом масово закупляють нафту у рф зі знижками, і не приєдналися до рішення G7. Танкерний флот цих країн, за даними JP Morgan також нерідко використовується для транспортування.

Крім того, в формулюваннях ЗМІ щодо обмеження ціни на російські копалини поки що ніде не прозвучало слово "нафтопродукти", тож наразі йдеться лише про сировину.

Читайте також Не залізна завіса: Чому не працюють санкції на експорт російської гірничо-металургійної продукції